Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!
Hennan, Jacobina och Hilding
Jag tog ett varv till bockbrännarstaden idag. Där mötte jag bland annat dessa som det blev några snabbisar på:
SJ E2 904 med en godsvagn och en personvagn framför Hennans stationshus, som flyttades till Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle 2006.
Jacobina (SJ/TGOJ/GC Ma 966) står och vilar och värmer sig inomhus efter ett långt och hårt liv på Sveriges järnvägar. Hon byggdes/levererades 1960 och var tills inte alltför länge sedan i drift.
En Hilding Carlsson-rälsbuss (SJ Yo1s) från 40-talet. Rätt charmig tycker jag... :)
Inlagt 2013-03-01 00:41 |
Läst 4227 ggr. |
Permalink
T42 205 och T 41 204 som kördes på nya Haparanda banan och ånglok kördes nya spåret i Kiruna.
Hilding Carlsson bussen är fin,//blj
Jo, det är jag "plågsamt" medveten om, för jag hade gärna åkt med... Det var lite synd att T42:an inte hade alla banmotorer i funktion, för den är ju helt monumental om den får gå fullt. Inte för att T41 är så mesigt det heller...
När det gäller ångloken så var det väl dock BJs och MBV som stod för dragkraften om jag inte minns fel.
http://www.fotosidan.se/blogs/ztenlund/man-overfallen-av-till-synes-fredliga.htm
De i länken ovan är dock smalspåriga rälsbussar, men Y6/7/8 hade samma färgschema och grundform.
SMoK kör en del utflykter med de normalspåriga nämda ovan: http://www.smok.nu/
Första bilden gillar jag!
ewa
som arrangerade och drog tågsättet,jag deltog i resan.
Vid invigningen av det nya spåret i Kiruna var det ett ånglok från järnvägsmuseum med tog ingen
bild på det det var mörkt när det stod på bangården i Boden det fraktades ned till Gävle på natten.
I augusti stängs Kiruna järnvägsstation p.g.a. rasrisken./blj
vill ha en riktig station senare i själva stan när den är klar återstår att se hur det går.mvh/Bo-Lennart