Analog arkeologi
Häromdagen letade jag lägst in i garderoben där jag har en låda blandade fotogrejor i syfte att hitta min gamla framkallningsdosa . Då hittade jag en gammal filmförpackning märkt 1961 som jag inte hade lagt märke till förut. Den visade sig innehålla en framkallad svartvit film. En snabbtitt mot ljuset avslöjade att det fanns en del bilder som verkade föreställa vår sommarstuga i Småland som vi fick sälja i slutet av 60-talet när militären ville bygga nytt skjutfält.
Fyndplatsen
Jag klippte upp rullen lagom bitar och stoppade i en negativficka. Sen fick den ligga i press några dagar tills det fanns tid att stoppa den i scannern. Ut kom bilder som är nästan exakt 50 år gamla och förmodligen aldrig varit kopierade. Många av de som förekommer på bilderna finns inte längre i livet. Många platser finns inte heller kvar.
Att hitta detta tidsdokument får mig att fundera över vad vi fotograferar och vad vi (och våra barn och barnbarn) kommer att önska att vi hade fotograferat om 50 år. Är det ännu en snygg solnedgång? Kanske om den globala uppvärmningen har förändrat vårt klimat, annars lär den se ungefär likadan ut då. Eller är det barnen i simskolan som övar armtag på stranden vid Djupgöl och ett skraltigt torp som inte finns längre? Människor som firar midsommar i omoderna kläder? Mjölkhämtning hos den lokala bonden som la ner redan 1965?
Simskola
Interiör
Människor och platser som inte finns längre
Vissa bilder väcker andra tankar: Varför finns det fyra bilder av en man i ett grustag? Man kan bara filosofera över frågan för det finns ingen kvar som kan förklara varför just detta motiv var så intressant.
Vad önskar man att man själv skulle ha fotograferat i år? Kanske var det inte den där sevärdheten man skulle ställt upp familjen framför utan i stället bilen när man var ute på utflykt sist. Braehus har sett likadant ut i 300 år, men din bil har du bytt ut om tre. Så utmaningen är kanske inte att lyckas med ännu en tekniskt perfekt solnedgång utan att få till en intressant bild på en diskande familjemedlem.
Tror nästa mål blir att fotografera familjen när de tittar på TV. De flesta ägnar minst en timme om dagen tillsammans med burken, men när såg du det senast på bild?
Jag tror att jag som fotograf behöver göra lite makrobilder av spindlar och småkryp, och en och annan vacker landskapsbild (men det är märkligt vad banal den nedgående solen blir på bild :-). Men jag inbillar mig inte att dessa bilder har något bestående värde. De är för utvecklingen av mitt eget sätt att titta på verkligheten runt omkring mig. Och det kan vara kul att göra dem.
Helt klart är det levande miljöbilder, gärna med människor i, som står sig längst.
Känslan en solig och varm sommarkväll 1950, med korna i lagårn, mjölkmaskinens dunkande och kyrkan i byn som ringer Angelus – aldrig har jag sett en fotografisk bild som fångar allt det. Det är kanske minnen som försvinner med min generation. Då kan man fundera över hur många andra minnen som försvunnit, med tidigare generationer. Det är bara fragment av det förgångna som finns kvar. Men en del finns ju i litteraturen, som t ex hos Selma Lagerlöf.
Nostalgi är förföriskt, men känns i längden som en återvändsgränd.
Sen kunde man ju önska att fler bilder hade konstnärliga kvaliteter, men det kanske inte är oss alla förunnat att klara det.
När jag tittar på familjens gamla bilder från 20-talet och framåt slås jag av att det mesta är sig likt, trots att de yttre förutsättningarna har förändrats. Så kanske kan man föreställa sig den varma sommarkväll som du så poetiskt beskriver även i framtiden, bara man har någon punkt att starta ifrån?
Ytterligare en påminnelse om filmens överlägsenhet som lagringsmedium. Framtidens upphitttare av ett 50 år gammalt minneskort lär inte kunna ta del av dess innehåll.
..har jag funderat omkring en del. Troligen är det de där tråkiga familjebilderna i vardagsmiljöer som Håller i längden. Har hållit på med ett dylikt projekt ett tag, trist säger alla. Tänk att få till en perfekt bild på maken (makan, mamma), när det diskas. Vardags Dogma.