Gamla objektiv och nya...
Jag har förstått att det här på Fotosidan finns ett intresse för gamla objektiv och deras egenskaper (och speciella egenheter - kallas personligheter kanske..). Jag har själv objektiv från 50-60-talen som är helt ok., men som jag inte använder så mycket nuförtiden. Varför då?
Ja, jag tycker faktiskt det har hänt en del med utvecklingen av objektiv även om det inte gått lika fort som med den digitala fotografin i övrigt - speciellt då med sensorerna.
De nyaste objektiven som ofta har tillägg som: ASPH och APO gör nog lite skillnad ändå. De kanske inte har någon speciell karaktär, men de återger ju egentligen bara verkligheten som den ser ut - på bästa möjliga sätt.
Leitz har ju nytillverkat en del gamla objektiv, som en 28/5.6 tror jag det var och tar hutlöst betalt. Fanns tidigare bara som M39-fattning. Varför då? Ja, inte vet jag. Jag har en 28/2.8 som är ett av mina bästa objektiv (nu har jag aldrig sett bilder med den här 28/5.6).
Ett exempel med ett nytt objektiv:
Nu kanske någon säger: ja, men det mesta är ju oskarpt. Ja, men det beror på det korta skärpedjupet som i det här fallet är full glugg (allt annat är fegt som Bengan brukar säga).
Men kolla en förstoring av ögat:
Ja, det är jag som syns i ögat eftersom det är jag som är fotografen.
Nu är inte jag någon vän av absolut skärpa, ville bara visa att den finns. Det finns andra parametrar. Som t.ex. att den här bilden aldrig passerat vare sig Photoshop eller Lightroom. Den är tagen som jpg direkt ur kameran.. Kändes som om jag skulle gå in och ändra färger, kontrast och annat skulle det bara bli sämre.
För övrigt tror jag nog att även gamla objektiv har tillräckligt med skärpa, eller jag vet det. Ingen skulle väl ha upptäckt mig i hennes öga om jag inte visat det här. Och varför ska man kolla så noga?
Ett annat foto med Bladare från 60-talet. Zeiss. Inget att klaga på...
Oavsett gamla eller nya objektiv så är motivet det viktiga, och vad man gör av det. Spelar kanske mindre roll vilken kamera eller objektiv som används. Bilden är det viktiga och den behöver inte vara perfekt tekniskt sett.
/Tomas
En liten marginalanmärkning bara. Du skriver:
"De nyaste objektiven som ofta har tillägg som: ASPH och APO gör nog lite skillnad ändå. De kanske inte har någon speciell karaktär, men de återger ju egentligen bara verkligheten som den ser ut - på bästa möjliga sätt."
Det finns en liten hake: Våra ögon ser inte verkligheten som ett modernt asfäriskt eller apokromatiskt objektiv - utan många gånger som ett äldre kvalitetsobjektiv. Är det inte det som vi ser med våra ögon som vi för det mesta vill fästa i bild? Att det i själva verket är bästa bild många gånger?
Sedan har vi det här med bildvinkel. Det finns de som tycker att "normalobjektiv", d.v.s. objektiv med ca. 45 graders utsnitt bäst motsvarar ögats bildfält. Tycker jag inte alls. Tycker snarare uppemot 180 grader verkar sannare, det är i alla fall som jag upplever det. Jag skulle inte våga mig ut i trafiken om jag såg allt i 45 graders utsnitt.
Ett extremt vidvinkel kan ju närma sig 180 grader, men de objektiven brukar då ofta ha ett mycket stort skärpedjup så att allting ser skarpt ut. Men ögat har fortfarande fokus bara i en punkt.
Jag vet inte om skillnaden mellan gamla och moderna objektiv är så stor egentligen. Skärpan i moderna objektiv är onödigt bra kanske, däremot ska man ju slippa kromatisk abberation med APO-objektiv. Om det nu är ett problem. Det är i alla fall inget problem för ögat.
Bakgrundsoskärpa kan ju vara snyggt på bild, men är ju inget vi upplever i verkligheten. Allt utanför ögats fokus har samma oskärpa liksom.
/Tomas
Fin svartvit bild!
/B
/Tomas