Kodachrome 200
1987 skulle jag och några kompisar iväg på en kanotutflykt. På vägen dit ramlade jag på två rullar Kocachrome 200 som jag tyckte verkade toppen - nu blir det inga problem med ljuset. Nä, men jag visste inte då att det nog inte var som Kodachrome 25 eller 64.
Ja, så paddlade vi då iväg.
Färger och kontrast är väl ok., men varför är tröjorna överexponerade?
Här är det rätt ok.
Ja, som sagt: något kanske man får offra med ljuskänsligheten. Väldigt liten exponeringsmarginal var det också. Och med dia hade man ju bara en chans.
En bild på syrran. Förmodligen Kodachrome med lite lägre ljuskänslighet... Oxå från 1987.
Fast det var ju kul att testa 200, blev nog ingen hit.
/Tomas
Inlagt 2024-10-14 21:33 |
Läst 420 ggr. |
Permalink
Däri ligger då svaret på din fråga: "varför är tröjorna överexponerade" ... :-)
/B
Jag lutar i stället åt att det är som Peter säger: att Kocachrome 200 är hårt pressad och att därför är det dynamiska omfånget ganska litet.
Ett litet citat från tidskriften "Kamera och bild":
"Därför är vi fast vid det dynamiska omfång som en papperskopia kan visa, vilket är runt 5 EV-steg. Totalt sett är detta också mindre än det omfång som faktiskt kan fastna på själva filmrullen. Ett färgfilms-negativ har ett dynamiskt omfång på runt 8-10 steg, medan en diafilm har ett mindre dynamiskt omfång på runt 5-7 steg. Det är också därför som det är så mycket viktigare att du exponerar rätt med en diafilm än negativfilm, eftersom du har ett mycket mindre spelrum att exponera omkring. Underexponerar du för mycket på diafilmen försvinner detaljerna i svärtan, och överexponerar du för mycket så försvinner detaljerna ut i det ljusa."
Bilden på syrran är inte Kodachrome 200, utan Kodachrome 64.
/Tomas