Färgfilm återuppväckt
Film som lagrats i frysen kan hålla sig nästan hur länge som helst. Åldrandet liksom stannar upp. Om man inte har den i frysen, åldras den mer om den har hög ISO. Så vad sägs om en film med ISO 25 som lagrats i frysen i 30 år? Jag köpte en Kodak Ektar 25 för ungefär 30 år sedan. Den filmtypen tillverkas tyvärr inte längre. Finns bara ISO 100, numera. Utgångsdatum stämplat på förpackningen är 12/1995.
Jag valde att framkalla den själv. Första gången i mitt liv jag framkallat färgfilm C41. Men det är egentligen inte speciellt annorlunda än vanlig svartvit framkallning. Bara att man kör med högre temperatur (som man löser med en Sous-vide i en plastbalja).
Men att redigera de inscannade negativen sedan i datorn är lite mer jobb. Det måste jag bli bättre på. Särskilt färgbalansen.
Jag och min fru gav oss iväg till ett naturreservat vid Vättern. Jag fotade panorama som jag tänkte stitcha ihop i antingen Capture One Pro eller Affinity Photo. Det visade sig svårt av någon anledning. Inget av de vanliga sätten funkade. Som tur var gick det att stitcha manuellt i Affinity Photo. Man skapar en nytt dokument och "lyfter in" de ingående bilderna och gör masker för varje bild. Faktiskt lättare att göra ändå det låter.
Tyvärr bara 5 bilder med 50mm-objektivet (stående, med en del överlapp), så det räckte inte riktigt till XPAN-format (65x24). För det krävs 6 stående bilder med ca en tredjedels överlapp.
Men det blev en bild med ganska mycket högre upplösning än om jag bara skulle tagit den här bilden med t.ex. ett 24mm eller vad det kan motsvara.
Jag tog naturligtvis ett porträtt av min fru också. Hon fastnar fortfarande på film, verkar det som. Även färgfilm. Hon fyller år idag. Grattis!
Så nu vet vi att det inte är något problem att plocka fram en 30 år gammal film och fota. Man behöver inte kompensera för åldern på något sätt, varken exponering eller framkallning.
Jag ser rejäla färgförskjutningar i den åldrade emulsionen även på andra färger.
Det tycks nog vara problem i alla fall med en 30 år gammal film.
Även antagandet att man skulle kunna lagra film obegränsat i frys är felaktigt. Grundstrålningen tar filmen efter ett tag. Numera är ju kyl och frys byggda av plast - inget skydd där, som tidigare.
Jag skulle bedöma den här emulsionen så påverkad att den inte går att balansera ut digitalt. Att balansera betyder det ena mot det andra - och i det här fallet kommer alltid "det andra" att ställa till det.
/B
https://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/straight-6766-visst-kan-man-ibland.htm
Du för förlåta om jag blev lite näsvis - men när du glatt deklarerade att: "Så nu vet vi att det inte är något problem att plocka fram en 30 år gammal film och fota" - men att dina bilder på ett uppenbart sätt visade motsatsen, satte jag kaffet i vrångstrupen.
Är det någon idé att öda tid och pengar på sådant? Den nuvarande Ektar 100 har mycket hög färgmättnad - som jag brukar ta ner så mycket jag vågar. Å andra sidan har den inte den lätta "blaskighet" som andra negativa färgfilmer lider av.
Här lite Ektarbilder, om du inte såg dem:
https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/sommaren-pa-hasselvik.htm
Dry-Actuator-1312:
Ektar is known for reddish skin tones
ColdMacDonalds:
This is why i dont shoot people with ektar. Certain skin tones are ok others are not. Generally if they have any red or pink it will be accentuated.