Bilder & teknik från förra århundradet

Neptunus förfäran och najadernas flykt

________________________________________________________

Nominering till den illustra tävlingen:  Östersjöns fulaste fartyg, alla tider

Jag tillkännager alltså vid pukor och trumpeter, nomineringen av;  Vikinglinjens två systerfartyg M/S Viking Song och M/S Viking Saga till nämnda tävling - fartyg som till Neptunus förfäran och najadernas flykt, trafikerade Östersjön på 1980-talet.

Motiveringen till denna nominering går ut på att dessa fartyg har avlägsnat sig längst från den marina traditionen om hur ett fartyg bör se ut, och de ansluter bäst till begreppet; flytande skokartong.

____________________________________________________________

____________________________________________________

_______________________________

**************************************

***********************

Lite tilläggsinfo av benägen anledning:

Viking Saga blev Sally Albatross. För att hon skulle bli lite smakligare, byggde man om överbyggnaden, vilket inte hjälpte - hon brann upp. Här ligger hon vid Finnboda varv i maj 1990. Sedan modifierades hon ytterligare, och kunde inte mer igänkännas som gamla fula Viking Saga.

Inlagt 2023-10-19 09:38 | Läst 720 ggr. | Permalink

"Inte så värst svårt att hålla med dej om det där. Nu har det kanske svängt en aning mot det bättre, men man får nog gå tillbaka till Rosella, Gabriella och Amorella för att hitta (åtminstone i min smak) vackrare färjor. Eller bör man gå ända till Viking 4:an? M/S Viking Song gick väl vidare till Tallink och sedan till medlehavet. M/S Viking Saga blev Sally Albatross och var med om ordentlig eldsvåda i början av 90-talet."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Fniss, du är på det humöret idag?
kan i övrigt instämma
Svar från syntax 2023-10-19 11:03
Instämmanden emottages tacksamt!
Neptunus inte att leka med! Båten ett mindre lyckat amalgam av fartyg och hus.

Gotlandsbolaget hade en färja som skulle kunna konkurrera! Ett elva våningar högt höghus med en spets nertill frampå.

En vinter var det avställt, låg i Slite hamn. Jag funderade, men bara på lattjo, på om det borde ha bygglov. Boverkets definition gick ut på att ett husliknande flytetyg som var permanent förlagt vid kaj eller motsvarande anordning krävde bygglov.
Svar från syntax 2023-10-19 11:53
Ha, ha - Måns! Husliknande flytetyg som är permanent förlagt vid kaj kräver bygglov!
Inte är de vackra de där flytande nöjespalatsen, Siljabåtarna är inte så vackra de heller.
Svar från syntax 2023-10-19 12:00
Nej, du har rätt. Det är fula fartyg över lag nu för tiden.
Tyvärr handlar det ju inte bara om snygghetsaspekten. Det handlar om alltför rationella byggen, där räknenisse har fått för mycket att säga till om. Dom blir per automatik fula - tydligen. Det är även fartyg som inte är sjövärdiga under svåra väderförhållanden.
Ett av Vikinglinjens skokartongfartyg; Viking Sally - senare Estonia, stångades sönder av en insiktslös besättning. Det var inte ens storm.
En mycket fin översiktsbild, den översta. Personerna vid serveringen i förgrunden, som ser på färjorna, och sen staden som ligger fint i bakgrunden. En vinkel jag inte sett förut. Finns serveringen kvar idag?
Svar från syntax 2023-10-19 13:32
Tack för det Johan
Den bilden är tagen uppe på det för Stockholm kända landmärket Fåfängan, där det i långa tider och även i dag, finns en servering. Det hela ligger ovanför Tegelvikshamnen där Vikinglinjen huserar.
Inte så värst svårt att hålla med dej om det där. Nu har det kanske svängt en aning mot det bättre, men man får nog gå tillbaka till Rosella, Gabriella och Amorella för att hitta (åtminstone i min smak) vackrare färjor. Eller bör man gå ända till Viking 4:an?
M/S Viking Song gick väl vidare till Tallink och sedan till medlehavet.
M/S Viking Saga blev Sally Albatross och var med om ordentlig eldsvåda i början av 90-talet.
Svar från syntax 2023-10-19 13:36
Inget fel att göra det lätt för sina läsare... :-)
M/S Rossella i salig åminnelse. Hon var en långkörare. Jag har svårt att förlåta att man lade ner linjen Kapellskär-Mariehamn - och sålde Rosella för ett år sedan.
När det gällde Sally Albatross så var det ju en ombyggnad till kryssningsfartyg av Viking Saga. Man insåg att fartyget var fult som stryk, och byggde en delvis ny överbyggnad.
sodeto 2023-10-19 17:50
Hon blev nog Sally Albatross i samma skepnad som Saga 1988 efter en sanering i Tyskland. Det var först efter branden 1990 på Nacka varvet som hon fick ny överbyggnad på varvet i Björneborg och blev den nya snyggare Sally Albatross.
1994 på vintern körde hon på grund utanför min hemkommun Ingå. Då var det sån vinter
att folk skidade ut och se på henne där hon låg lite utanför faret.
Svar från syntax 2023-10-19 18:14
När hon brann i Nacka var överbyggnaden redan en del modifierad, främst i förskeppet. Jag har lagt in en bild på eländet. Jag åkte förbi. På vadå - jo på en Vikingbåt... :-)
sodeto 2023-10-19 18:41
Ok hon tycks ha fått en liten facelift redan i Tyskland. Här ligger hon på grund i finska viken:
https://svenska.yle.fi/a/7-886144 hoppas länken fungerar.
Jag glömmer aldrig, jag var på min andra arbetsplats då. Det var väl en måndagmorgon när en herreman stegade in på kontoret och bad om nya nycklar till arbetsplatsen. De förra låg under vatten i olycksbåten.
Svar från syntax 2023-10-19 20:36
Tack för länken! Intressant.
Jag håller med, men ännu fulare är de jättestora moderna kryssningsfartygen!
Mvh Wolfgang
Svar från syntax 2023-10-19 20:35
Jo - Neptunus och najaderna är nog på flykt!