Bilder & teknik från förra århundradet

När svartvitt gäller, del 2

I förra bloggen från i torsdags, visade jag lite svartvit landskapsfotografi.

Efter att ha plockat fram dom bilderna ur arkivet, och efter skanning och bildbehandling - står det väldigt klart för mig att merparten av bilderna (liksom bilderna här) nog aldrig hade kommit till, om dom hade komponerats som färgbilder från början, och att jag sedan hade försökt konvertera till svartvitt.

Svartvit fotografi kräver svartvitt tänk från början helt enkelt. Att konvertera färdiga färgbilder till svartvitt, är en slumpmetod. Ibland funkar det - men för det mesta funkar det inte så bra. Det som kanske var en bra färgbild, blir lätt till en högst medioker svartvit bild. En sådan slumpmetod leder alltså till att man få välja bort mycket av det tilltänkta materialet.

Man måste föreställa sig motivet i svartvitt innan man gestaltar den fotografiska bilden om det skall bli bra svartvit fotografi - det är innebörden i det svartvita tänket.

Förr, när man hade svartvit film i kameran, så lärde man sig att se svartvitt mer eller mindre automatiskt. Det fanns inte heller några lätta metoder för att konvertera en sorts bilder till en annan sort. Sådant erbjuder nu den moderna digitala tekniken, och därför måste man skärpa sig lite, man måste ställa om huvud och öga till svartvit fotografi mycket medvetet - och det måste man göra före det att man börjar fotografera. Efter en tids övning, så kommer det goda svartvita resultatet.

Bilderna här är från Afrika året 1969. 

Det som satt i kameran var Ilford FP 4 ISO 125, exponerad efter halva den nominella känsligheten, och framkallad i mycket utspädd Agfa Rodinal. Det ger ett mycket stort tonomfång (dynamiskt omfång).

Här är vi ändå på gränsen till vad som är möjligt - riktigt svarta tjejer mot nästan vit sand, och det under Afrikas sol mitt på dagen. Här har jag tänkt svartvitt redan från början - annars hade det nog inte gått hem.

Det var häftiga tjejer vill jag lova - tjejer som jag ville lägga till minnets arkiv.

 

______________________________

Bilderna är tagna med en Contax II försedd med Zeiss Sonnar 2/5 cm T.  Det var min första systemkamera, och den gav mig mina första lärospån i mer reportagemässig fotografi

Inlagt 2024-03-23 08:01 | Läst 799 ggr. | Permalink

"Peter, Du har lyckats mästerligt bra med dessa svarta modeller mot den vita sanden! Dessutom ett trevligt minne! Du har ju sett motivet i färg och tänkt svartvitt. Dagens moderna digitala kameror ger ju möjlighet att se motivet svartvitt i sökaren, vilket underlättar. Själv har jag bestämt mig som "sport" att fotografera färg digitalt och svartvitt analogt med svartvit film, med vissa undantag. Det är ju så bra med fotografin som hobby, man kan göra som man vill! Andra har andra regler. Mvh Wolfgang"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Fint det här Peter!
/B
Svar från syntax 2024-03-23 08:25
Tack Bengt!
Man kan se saken i svartvitt... :-)
Du har helt rätt att det är en stor fördel att tänka svartvitt från början. Vissa bilder funkar som både och, men inte så ofta. Riktigt fina bilder på tjejerna på stranden!
Hälsningar, Bjarne
Svar från syntax 2024-03-23 08:30
Tack skall du ha Bjarne.
I och med det nyvaknade intresset för analog fotografi och film, har ju även svartvitt fått en liten renässans. Saken spiller över så att även digitalfotografer har börjat snegla på svartvitt.
Peter, Du har lyckats mästerligt bra med dessa svarta modeller mot den vita sanden! Dessutom ett trevligt minne! Du har ju sett motivet i färg och tänkt svartvitt. Dagens moderna digitala kameror ger ju möjlighet att se motivet svartvitt i sökaren, vilket underlättar.
Själv har jag bestämt mig som "sport" att fotografera färg digitalt och svartvitt analogt med svartvit film, med vissa undantag.
Det är ju så bra med fotografin som hobby, man kan göra som man vill! Andra har andra regler. Mvh Wolfgang
Svar från syntax 2024-03-23 08:51
Tack för det fina omdömet Wolfgang!
Du har helt rätt - man gör som man vill. Första budordet för begreppet hobby är ju att utövaren skall ha kul!
Kloka tankar Peter. Att tänka och fotografera i svartvitt är en konst att lära sig bemästra. Osökt kommer jag att tänka på Yngve Baum och hans bilder från Tanzania som resulterade i boken Ujamma. Han berättade om chocken när han framkallade första rullen, en porträttserie, och upptäckte att det knappt fanns någon teckning alls på negativen….. han trodde att han totalt hade underexponerat och var på gränsen att slänga hela projektet. Tur att han inte gjorde det….
Trevlig helg/per-erik
Svar från syntax 2024-03-23 09:44
Tack Per-Erik.
Jo - man måste inse att svartvitt är en egen konstform i sin egen rätt.
Det krävs ett tränat öga för att veta när svartvitt gäller, det här är riktigt bra tycker jag. Kul att se bilder från förr...
Svar från syntax 2024-03-23 09:46
Tack skall du ha Morgan. Kul att du gillade materialet.
Eftersom mina egna bilder så gott som alltid slutar som svartvita kopior har jag numera stor hjälp av min Nikon Zf. Den har nämligen möjligheten att ställa in sökaren till svartvitt och samtidigt spara exponeringen i både svartvit jpeg och som raw-fil. Ofta räcker den svartvita jpeg-bilden utmärkt, men om jag vill jobba vidare, kanske t o m ”framkalla” bilden i färg så använder jag istället raw-filen som utgångspunkt.
Om inte annat hjälper den svartvita sökarinställningen mig att ”tänka” i svartvitt. Jag vet inte vilka övriga digitala kameror som har dessa inställningsmöjligheter men det var i alla fall ett tungt argument i mitt fall för att sälja mina fuji-kameror och investera i just den Zf-kameran.
/per-erik
Svar från syntax 2024-03-23 09:48
Det tycker jag är en fantastisk möjlighet med digitalkameran. Tänk om man hade haft den möjligheten i gamla tider, att se sökarbilden i svartvitt! Då hade man inte behövt att rådbråka sin lilla hjärna så mycket... :-)
nyanders 2024-03-23 20:16
Men du hade väl den funktionen i dina Fuji-kameror? Det finns i alla fall i de tre jag har.
//Anders
Hej,
Exponering enligt Ansel Adams anda.
Sköna kopior i svartvitt
Ha det gott
Bob
Svar från syntax 2024-03-23 10:48
Tack för det Bob!
Jag funderade lite i banorna av zonsystemet på den tiden - och jag hade en likadan exponeringsmätare som Ansel körde med som yngre - en Weston Master IV.
Hej Peter H.
Jag håller helt med dig här om att se svartvitt inden man børja at fotografere. Som jag har skrivit och berättat många gånger så blev svartvit fotografering relevant för mig först när jag gick med här på FS.
Min svåger och ett par vänner fotograferade svartvitt, men de hade också tillgång till mörkrum. Det hade jag inte, så det var färger och framförallt diabilder.
Jag hade faktiskt bestämt mig för att jag skulle använda min D700 och monokrome här inom kort. Men jag kan inte se svart och vitt i sökaren på den. Därifrån blir det färg med den och då får det bli min Fuji X100F med Acros sv/v och den elektroniska sökaren EVF.
Du har full kontroll över svartvit fotografering och många års erfarenhet.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
UPS det blev långt :-)
Svar från syntax 2024-03-23 16:46
Tack för kommentaren Erik.
Det tycker jag att du skall göra! Svartvitt är roligt, och ett annat sätt att fotografera - man kan försöka sig på andra slags motiv.
Håller med Per-Erik, ställer man in jpeg-inställningen på svartvitt, och fotograferar i raw+jpeg, så ser man svartvitt både på skärmen och i sökaren. Så, vad är problemet om man vill se/tänka svartvitt? Så vitt jag minns fungerade alla mina digitala kameror så.
Svar från syntax 2024-03-23 19:23
Det kan man säga massor om Lars - och det har faktiskt ganska lite med kameror och sökare att göra.
För att nu ta saken busenkelt:

Välden är i färg. Sålunda är bilduttrycket en blandning av både färg och form. Svartvitt bygger bara på formspråket.
Alltså:
I den färgverklighet man ser, måste man förmå urskilja det inblandade formspråket som utgör det bärande elementet i den blivande svartvita bilden - så att man förstår när det är formspråket som är det viktiga, och alltså kan utgöra underlaget till en bra svartvit bild. Det underlättar för nybörjaren om man har en svartvit sökare, men det är inte den egentliga grejen.

Detta är det svartvita tänket.
Den som inte kan det, åstadkommer inga bra svartvita bilder.
alfin 2024-03-23 19:45
"Man måste föreställa sig motivet i svartvitt innan man gestaltar den fotografiska bilden om det skall bli bra svartvit fotografi - det är innebörden i det svartvita tänket."

Vilken del av det du själv skrev är det du inte förstår?
Svar från syntax 2024-03-23 19:52
Ingen del min herre.
"... Man måste föreställa sig motivet i svartvitt innan man gestaltar den fotografiska bilden" - är ett lite enklare sätt att säga att man måste urskilja formspråket i bilden, bakom färgerna, eller inblandat i färgerna - som kan utgöra grunden till en bärig svartvit bild.
Det är svaret på den fråga du ställer: "...Så, vad är problemet om man vill se/tänka svartvitt?"
Det är alltså inte frågan om teknikaliteter, utan om bildgestaltning.
alfin 2024-03-23 20:55
Bildgestaltning i svartvitt får man väl också genom en svartvit sökare/bildskärm, eller vad är det du försöker säga? Vilken del av den analoga bildgestaltningen är det du inte kan replikera i en digital, svartvit sökare? Jag förstår precis vad du menar med att se i svartvitt, men gör det inte svårare än vad det är.
Svar från syntax 2024-03-23 23:41
Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar?
Var har jag talat om hur saker och ting replikeras i en digital svartvit sökare?? Jag talar överhuvudtaget inte om sökare i min bloggtext, och i kommentarsfältet bara helt sekundärt i förbifarten.
En sökare visar motivet du riktar den emot, den gör ingen bildgestaltning. Bildgestaltning vid fotografering äger i första hand rum i huvudet, i vår föreställningsförmåga. Det sker för det mesta före man ens sätter ögat till sökaren.
Fina bilder!
/Affe
Svar från syntax 2024-03-23 21:36
Tack för det Affe!
Vi gillar ju båda svartvitt.
Svarta människor får så fina hudtoner även i starkt solsken. Det blir lika bra i färg som svartvitt. Gillar särskilt den andra bilden. Knepigt ljus med hårda kontraster, svår att bemästra med en digital kamera. Fast de senaste modellerna har fått större dynamiskt omfång så de kanske grejar det.
/Torbjörn
Svar från syntax 2024-03-24 12:41
Tack Torbjörn!
För ett tiotal år sedan hade en digitalkamera inte en chans i dynamiskt omfång gentemot en negativ färgfilm av lägre känslighet. Jag vet att det har blivit mycket bättre, men inte det exakta läget av i dag.
Imponerande dynamiskt omfång, särskilt första bilden är svår med svart skugga mot solstekt vit sand. Svartvitt är mycket former och linjer för mig.
Svar från syntax 2024-03-30 22:20
Tack Stefan.
Förvånar mig nu att jag klarade av det så pass bra. Jag hade 1969 bara fotograferat några år, och tekniken dåförtiden var rätt motspänstig.