Bilder & teknik från förra århundradet

Längs kajerna i staden, del 2

I förra bloggen visade jag en av bilderna i en längre serie på den tvåmastade Åländska skonaren Albanus. Jag råkade nämligen stå på första parkett på Skeppsbron när den djärve och kunnige skepparen genomförde en uppvisning i hur man manövrerar ett segelfartyg - en uppvisning som man inte väntar sig att få beskåda på Stockholms trånga och trafikerade inre vatten. Faktum är att jag överhuvudtaget aldrig, vare sig tidigare eller senare, har sett ett fartyg under fulla segel manövrera mellan Skeppsbron och Skeppsholmen:

Här länsar Albanus in från Saltsjön mot Skeppsbron för fulla segel, och det med god fart för en styv bris snett akterifrån. Avsikten med att stryka kajen så här nära är att vinna svängutrymme för att i en halvloop komma  förbi af Shapman på andra sidan, och sedan ut igen. Sippa som plötsligt upptäcker saken ropar förskräckt till...

Nu börjar även jag få hjärtat i halsgropen. Storseglets och mesanseglets bommar svischar tätt förbi...

Snabb uppsträckning av riggen, rodret hårt styrbord, och upp i vind. Notera skärgårdsbåten på ingående

Waxholmsbolagets båt hinner just förbi som beräknat, och Albanus går med god styrfart styvt upp mot vinden och mot passagen av af Chapman

Stagvändning i vindögat - seglen fladdrar

Exakt timing och bedömning av den egna rörelsen ger en snabb fyllning av seglen efter stagvändningen. Det medför en omedelbart förnyad styrfart - vilket gör det möjligt att säkert passera den inkommande havskryssaren. Dom måste ha blivit lätt chockade när Albanus stagvände och sedan  fräste förbi för fulla dukar (utom Flying Jib)

På väg ut mot Saltsjön igen efter en strålande uppvisning av ett djärvt och precist sjömanskap... Det är tveksamt om jag hade vågat satsa på den manövern med full segelsättning under sådana omständigheter

                       ___________________________________________

                       ___________________________________________

Genom samtal under åren har jag ju märkt att väldigt många är intresserade av hav och segling. Jag tänkte därför säga något om segelföring i skärgårdsmiljöer, och den riggtyp som har utvecklat sig för sådan yrkessjöfart. Det gör jag genom en liten historia som leder rakt in på saken:

Under slutet av 1800-talet när välsituerade personer började röra sig med fritidsbåtar i Stockholms skärgård, fick man höra märkliga berättelser. Det handlade om den trolska nordiska försommarnatten med sitt vackra ljus - vindstilla nätter när det inte gick en kåre och vattnet var spegelblankt. Plötsligt uppenbarar sig en smäcker skonare med seglen hängande som slöjor i juninatten. Ljudlöst glider den fram med god fart, fastän det är helt vindstilla. Den ser ut som en hägring. Var det verklighet - eller såg man ett spökskepp?

Saken är den att även om det är absolut vindstilla nere vid vattnet en sådan natt, så går det i regel en nattbris i trädtoppshöjd, ovanför öarna. Skärgårdsskonaren skall därför ha en riggtyp och en segelsättning som kan nyttja detta. Albanus riggtyp kallas ofta “Galeasrigg”. Det innebär höga master och stora toppsegel. Dessa toppsegel görs ofta extra stora genom från nockarna frispelande bommar högst uppe på toppseglen.

Så kan man fånga nattbrisen ovanför öarna en stilla juninatt - och skrämma skiten ur välbärgat societetsfolk från staden.

                                                                  **********************

Inlagt 2023-05-18 09:45 | Läst 840 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Peter, det är en härlig serie bilder av skonaren. Det är allt något särskilt med segelbåtar och segling och det har fångat fint.
Svar från syntax 2023-05-18 10:27
Tack Sven.
Det var lite speciellt - som min gamla mormor brukade säga: "Man får stå med förvåningens finger i häpnadens mun".
Fina bilder med en berättelse som även speglar kunskap i ämnet!
/B
Svar från syntax 2023-05-18 10:29
Tack Bengan!
Jo - ämnet är bekant. Hade avlagd skepparexamen som 18-åring, sedan en rätt omfattande utsjöpraktik inskriven i sjömansbok. Och sist, men inte minst, uppfödd med hav och båtar på Åland.
Skicklig skeppare som seglar med så mycket segel uppe i trångt vatten, det ses nog inte ofta numera. Och en fin bildserie med saklig text.
Mycket duktigt sjöfolk från Åland i svenska båtar på den tiden vi båda var unga och var till sjöss.
Svar från syntax 2023-05-18 11:16
Tack Sten.
Ack ja - ungdomens dagar! Det värsta är att jag inte hade börjat fotografera. Finns inte en bild från mina synnerligen händelserika år till sjöss.... :-(
Tack för lektionen och uppvisningen.
Just nu några veckor innan midsommar är det magiskt i gryningen, när våren och försommaren har motat bort vinterrusket. Jag gick ut vid 04-snåret och filmade knipa och skrak i morse. Så jag kan föreställa mig och fantisera om hur det ser ut när nattbrisen föser fram segelskutor på en blank havsyta.
De allra flesta sover vid 5-tiden på morgonen. De går miste om väldigt mycket.

Mycket fina bilder på Albanus.

MVH J O
Svar från syntax 2023-05-18 11:37
Tack skall du ha Jan Olof!
Du har alldeles rätt. Jag har, halvt av misstag, kommit mig ut vid sommarvillan på Åland vid den tiden - och fått enorma naturupplevelser.
Har ingen koll på segling och båtar, men förstår av din beskrivning att det var en skicklig seglare det där.
Segelbåtar är vackra, tittar gärna på dem.
Tack för lektionen också, då lärde jag mig något nytt även i dag.
Svar från syntax 2023-05-18 11:39
Tack Margareta.
Det är jättekul när man kan intressera även sådana som inte är så inne i saken.
Hej Peter H.
Utrolig dejligt indlæg. Suveræne fotos og en meget interessant tekst.
Gillas skarpt af en sejlfan fra Roskilde/DK.
Medmange venlige hilsenerfra Erik.
Svar från syntax 2023-05-18 16:39
Tack för det fina berömmet Erik.
Ni i Danmark har ju alltid varit bra till sjöss:
"Kong Christian stod ved höjen mast..."
Det vore en syn att få se riktiga seglare visa upp sina kunskaper. De flesta seglare jag har sett har gått för motor en bra bit innan de sätter segel. Jag känner många som inte sätter segel alls utan går för motor hela tiden. Vad ska man då ha en segelbåt till?
Svar från syntax 2023-05-18 17:55
Bra fråga!
Jag har sett väldigt många seglare (se min kommentar till Bengan här ovan), men
merparten har dessbättre inte uppfört sig enligt din beskrivning.
Du kan dina saker, det är tydligt! Just denna manöver verkar som det räckte med skepparen eftersom inga segel sattes el revades men det krävs väl ett litet gäng att segla den? Om det behövs el inte vet jag inte men jag får det till åtminstone sex personer ombord. Utmärkt fina bilder! Hälsningar/ Björn
Svar från syntax 2023-05-18 19:12
Tack Björn.
I lugnt väder och begränsad segelsättning går Albanus att segla på två man. Annars är nog tre man minimum.
Jag vet att när det sig begav, när ålänningarna seglade ved och jordbruksprodukter till Stockholm, så var det vanligen tre man och en skeppspojke. Det var från familj och grannar - dom som stod för produkterna.
Imponerande och vackert på Dina fina foton! Mvh Wolfgang
Svar från syntax 2023-05-18 19:16
Tack för det fina berömmet Wolfgang!
Mycket fina bilder Peter & med en intressant läsning.
Jag själv är en person som gillar sjön otroligt mycket så det här var fint att få se :)
Svar från syntax 2023-05-18 22:28
Kul Joakim, och tack för det fina omdömet.
Vi är nog många som gillar sjön.
Oerhört skickligt måste jag säga! Fina bilder på den vackra båten, som gör sig bra i tidlöst svartvitt.
Hälsningar, Bjarne
Svar från syntax 2023-05-19 21:20
Tack Bjarne.
Jag hade tur som var på rätt plats vid rätt tidpunkt, och med rätt objektiv till hands. Visst blir dom bra i svartvitt, eftersom det är form som gäller här - inte färg.