Bilder & teknik från förra århundradet

Gamla Kristina

Vissa gamla fartyg tycks ha evigt liv!

På Värnanäs varv strax söder om Kalmar året 1874 byggdes två tremastade barkskepp. Det ena var Kristina. Ansvarig för byggena var en celebritet inom skeppsbyggnationen, nämligen skeppsbyggmästaren Carl August Hahn. De två barkarna var hans sista byggen före pension, och han byggde nog in hela sin enorma yrkeskunskap i dessa fartyg.

Mot slutet av 1800-talet byggdes Kristina om till skonertskepp, vilket var ganska vanligt då tiderna blev sämre. Man kunde nu segla henne med några man mindre besättning. Det är som skonertskepp vi ser henne i målningen ovan. Tavlan hängde i min barndom i en kaptensgård i Listersby - den till min sommarvilla Hasselvik närbelägna byn.

I kaptensgårdarnas finrum seglade skeppen längs väggarna. Naturligtvis var det fantasieggande för en liten gosse.

1925 såldes Kristina till Vårdö på Åland, men 1930 blev det sista seglationsåret. Hon hade då gjort tjänst i 56 år - en väldigt lång tid för ett seglande träfartyg. Åren 1931 0ch 1932 låg hon och svängde för sitt ankare i Båthusviken på Vårdö - men hittade ingen köpare. Därför lades hon som brokista i Österviken. Hon gjorde alltså tjänst som ångbåtsbrygga, och kom att användas som sådan fram till slutet av 1950-talet. På ångbåtsbryggan Kristina kom jag för första gången till Åland. Jag var då ett halvt år gammal i juni 1944.

Här nedan en bildserie från ett besök på Kristina som Sippa och jag gjorde sommaren 1974:

Har man en normal självbevarelsedrift så tar man inte ett steg ut på däcket - man håller sig tight till brädgången, och det med stor försiktighet. Om man föreställer sig att däcket håller i kanten för några enstaka steg, men att man sedan trillar ner i det vattenfyllda lastrummet - då kommer nästa fråga i gissningsleken: Hur tar man sig upp?

Sippa var en tuff tjej som utan vidare hängde med på den här sortens äventyr - roliga äventyr som skulle till om man ville dokumentera den udda miljön

_________________________________________________________

Jag besökte Kristina i juni i år - 2023 alltså. Bogsprötet har ramlat av, men förskeppet reser sig fortfarande stolt ur vattnet. Akterskeppet har sjunkit under ytan och däcket är borta, men fartyget verkar fortfarande vara skrovhelt!

Saken är faktisk helt otrolig - hon är 149 år gammal. I yrkessjöfart gick hon hon i 56 år - det är över ett halvt sekel. Därefter, sedan 1932, har hon legat vattenfylld och stångats och bräckts av vinterisarna.

Carl August Hahn var en hyvens skeppsbyggmästare. Han kunde bygga starka fartyg.

********************
********

Tremastade barken Sigyn, en annan Vårdöskuta av samma sort som Kristina, ligger i Åbo som museifartyg. Även Sigyn blev nedriggad till skonertskepp, men har senare i sin egenskap av museifartyg återställts till sin ursprungliga riggning som tremastad bark. Därför kan man se hur Kristina såg ut när hon 1874 lämnade skeppsbyggmästare Hahns kompetenta händer: 

Den tremastade barken var 1800-talets riktiga slitvarg inom sjöfarten. Hundratals och åter hundratals sådana fartyg tjänstgjorde längs Europas kuster, liksom i atlantfart. Mot slutet av århundradet blev nästan alla nedriggade till skonertskepp på grund av nya ekonomiska realiteter. Numera finns väldigt få kvar. Det har hävdats att Sigyn i Åbo faktiskt är den enda av sitt slag som finns kvar i dag.

Ur det perspektivet blir ett besök på Kristina på Vårdö en både nostalgisk och vemodig historia.

Inlagt 2023-12-15 08:52 | Läst 801 ggr. | Permalink

"Det är något speciellt med gamla segelfartyg. När jag var yngre kunde jag namnge alla segel på en fullriggare - tre master med ett mesansegel på aktersta masten. Barken hade en egen mast för mesanseglet. Numera kan jag inte alla namnen. Men jag tror man kunde räkna till åtminstone 28 segel för en fullriggare. Nog sagt med det: De gamla segelfartygen var oerhört vackra... Fina bilder. /Tomas"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Åh fantastiskt fint inlägg. Bra skrivet och fängslande. Absolut bra bilder också. Här i Oskarshamn har vi två museum som handlar om båtar och sjöfart. Gör gärna ett besök dit om du har vägarna förbi.
Svar från syntax 2023-12-15 09:33
Tack Morgan - och tack för tipset.
Hej Peter H.
Fenomenalt inlägg – säger en skeppsintresserad dansk.
Att det dessutom finns många fina sv/v-bilder gör det ännu bättre, det är bara jättebra – mycket uppskattat.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från syntax 2023-12-15 16:28
Tack skall du ha Erik. Det var roligt om jag kunde göra dig en liten glädje.
Mycket intressant beskrivning och bra bilder. En gång ett elegant skepp och sedan ett tragiskt slut, men kul att delar av henne fortfarande finns kvar. Mvh Wolfgang
Svar från syntax 2023-12-15 18:57
Tack Wolfgang!
Alla skepp har ju sitt slut - men Kristina fick vara med länge i olika skepnader.
Wolfgang 2023-12-16 12:09
Du skriver mycket riktigt "skepnader", men jag leker ofta med orden och här skulle det passar med "skeppnader", inte sant? :-)
Svar från syntax 2023-12-17 11:16
Förvisso... :-D
Det är något speciellt med gamla segelfartyg. När jag var yngre kunde jag namnge alla segel på en fullriggare - tre master med ett mesansegel på aktersta masten. Barken hade en egen mast för mesanseglet. Numera kan jag inte alla namnen. Men jag tror man kunde räkna till åtminstone 28 segel för en fullriggare.

Nog sagt med det: De gamla segelfartygen var oerhört vackra... Fina bilder.
/Tomas
Svar från syntax 2023-12-15 22:11
Tack Tomas.
Det är bara att hålla med - och det är lätt för mig som är uppvuxen i en sjöfartstradition.
Fina bilder i flera avseenden. Att Kristina seglade i 56 år är ett gott betyg åt skeppsbyggnadsmästaren Hahn men även åt skepparna som kunde navigera så hon inte gick på och blev vrak.
Svar från syntax 2023-12-16 07:39
Tack Sten!
Jo - där kom du in på en viktig aspekt. Det gäller att inte segla skutan i kvav. På Åland är det många som har blivit borta på havet.
Virket till Kristina måste ha varit väl utvalt, kanske någon bonde på 1700-talet såg till sina träd så de skulle bli hållbart virke, rakvuxet, tätringat. En intressant blogg noggrant skriven. Det krävdes mycket av folk förr.
Svar från syntax 2023-12-16 11:21
Tack Stefan!
En bra notation! Det måste genomgående ha varit toppvirke.
Förutom finfina bilder så måste det ha varit segt och bra virke för att klara sig så länge..
HaD/Gunte..
Svar från syntax 2023-12-16 14:27
Tack för det Gunte.
Som Stefan antar här ovanför, måste det ha varit toppklass på virket. På den tiden gick det att få tag på sådant - det fanns inga snabbväxande skogar.
Spännande blogg med utmärkta bilder och bra text! Helt utan sjö-/fartygserfarenhet kan jag inte ge några kvalificerade frågor eller synpunkter annat än att segelfartygen var otroligt vackra, vilka linjer! Kan det vara därför dom alltid femininer? Hälsningar/ Björn
Svar från syntax 2023-12-17 19:52
Tack för uppskattningen Björn!
Jag tycker att du kommer med en mycket kvalificerad synpunkt, och jag är böjd att ansluta till ett sådant synsätt.
För dom som i gamla tider sysslade med sjöfart så var fartyget helt centralt. Det var livgivaren som omhuldades på alla sätt - naturligtvis skulle det vara vackert. Såklart var det femininum.
2024-07-01 19:14   Ann Gruneau
Hej Peter,
Det var ett oväntat möte i lördags men allt slutade väl. Jag har läst vad du skrivit om Kristina och de vackra fotona. Jag kan berätta att min morfar Gustav Manner var med och förde Sigyn från Österviken till hamn i Åbo.
Jag och min man ser fram emot fortsatt kontakt. Ann