Bilder & teknik från förra århundradet

Expert Storköp

Medelåldern är ju ganska hög här på fotosidan, så rätt många stockholmare borde komma ihåg Expert Storköp vid Fridhemsplan? Det var ett ställe där både fotoamatörer och yrkesfotografer kunde hitta allt som behövdes. Träffade man inte sina fotovänner och fotografkolleger på annat håll, så nog sågs man på Expert Storköp.

Då jag hade min ateljé i Kristineberg alldeles nära under 1970-talet, hade jag mycket med Storköp att göra. Färgbilderna här är dock från det tidiga 1980-talet.

                                                                 ****************

________________________________________________

Fotobranschen var betydande på den här tiden och Expert Storköp var av den digniteten att alla leverantörer ställde upp med representant på plats när Storköp hade demonstrationsdagar. Det hela blev som en fotomässa i det mindre formatet. Mycket i utrustningsväg kunde studeras, klämmas på, kannstöpas och debatteras direkt på plats - och de flesta i Stockholms fotovärld syntes i vimlet. 

________________________________________________

Det nyare Contaxsystemet hade sin storhetstid under dom här decennierna. Smörgårdsbordet är uppdukat för Zeissentusiasterna

                                         ***

Som namnet antyder var Storköp även en stor lokal (det var en gammal biografsalong) - men det fanns gränser. Därför fick varje leverantör nöja sig med ytan på den "lastpall" som Expert tillhandahöll. Stora system som Nikon och Canon hamnade alltid i beråd - det blev lätt knökfullt på pallen, och prylar hamnade på golvet.

Storpröjsarn Yberg - alias Mr Nikon. En imposant herre i ett imposant kamerasystem

Butikschef Åke Wallman och Mr Nikon. Som man kan se så var dom vana vid och komfortabla med att jag alltid lurade i vassen med min kamera. Här är herrarna påtagligt förtjusta i att dom har upptäckt mig i tid... :-)

Leicas man på plats - med den delikata uppgiften att företräda och förklara nestorn bland kamerasystemen

Representerar man Leica, så skall hjärtat vara med

En ung Roland Eriksson, senare mycket känd i fotokretsar genom sin verksamhet med LP Fotos auktioner.

För mig väcker bilden stort vemod, då Rolle gick bort allt för tidigt. Jag lärde känna honom när han dök upp som ung nyanställd tonåring på Expert Storköp i mitten av 1970-talet. När han lämnade oss 2018 var vi gamla vänner och värderade kolleger inom ämnet Fotografisk Industrihistoria

Åke och Rolle - ett radarpar trots den stora åldersskillnaden

_____________________________________________________

Åke Wallman och Roland Eriksson blev efter hand personliga bekantskaper. Åke var en mycket duglig butikschef, överallt var han i farten och allt höll han reda på - samtidigt som han var glad och trevlig. Roland hade blivit anställd direkt från gymnasiet - och var på hugget. Var det brist på något som jag behövde i min fotoateljé, så fixade Åke att jag som yrkesverksam fick bästa möjliga leverans. Var mitt företags ekonomi lite i nedan för tillfället, så erbjöd Åke osannolikt generösa krediter. Så här långa tider efteråt känner jag fortfarande stor värme - Åke var en hedersknyffel.

Åke Wallman hade dock en svaghet. När han blev entusiastisk för något, så köpte han på sig enorma kvantiteter. Sedan kunde han ångra sig efter en kort tid - då var det något annat som var aktuellt. De betydde att allt det tidigare inköpta gick på rea, och det var inte vilken rea som helst, det var bottenpris. Det fans dom som hårdutnyttjade den saken. Man köptes stora mängder reaprylar som sedan bars tvärs över stan till en annan fotohandlare - och vinster gjordes av båda hejdukarna. Jag kommer ihåg att jag någon gång antydde för Åke att dom där reorna kanske inte var en så fantastisk affärsidé? Åke menade då att det inte bara handlade om siffrorna, utan om värdet som ligger i den uppmärksamhet saken genererade. Det var något han hade helt rätt i - reorna på Expert Storköp var högst uppseendeväckande och mycket efterlängtade av den stora publiken.

______________________________________________________

När Expert Storköp hade REA - då var det fest!

                                          ***

Någon som kommer ihåg Expert-Eva? Gissningsvis är svaret ja. Många manliga kunder hade ett gott öga till Eva.

Här talar hon med en kund året 1977, och märker inte att jag fotograferar med en tyst Leica

Det var lätt att tycka om Eva;  smart och påläst - slängd i käften, men alltid vänlig och rolig. Även jag var svag för Eva...

I början av 1980-talet gällde helt andra tekniska villkor för fotografen än i dag. Färgbilderna inne på Storköp är tagna med färgfilm på ISO 25 och därav stor bländaröppning (det var den film jag råkade ha i kameran). Genomgående har det varit en slutartid på 1/15 s. på fri hand - vilket syns ibland. Dessutom var dåtidens färgtemperatur på lysrören rent vidrig mot färgfilmen. Det gav mig ett styvt jobb vid bildbehandlingen - men resultatet? Nätt upp passabelt som illustrationsbilder, men nostalgifaktorn borde vara hög för dom som var med.

Inlagt 2023-03-31 08:52 | Läst 1329 ggr. | Permalink

"Minns det väl på den tiden sen i 70 talet och börjat i 80 talet hade jag handlat två tillfälligt stora saker är en amerikansk mellanformat förstoringsapparat Beseler med lång pelare och ett Gitzo Studex stativ och övriga mest filmrullar, visst dom är dyrare. Ja, det ligger S:t Eriksgatan i Kungsholmen. Kul att se gamla härligt tid och bilder! Hälsar Lasse"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Hög nostalgifaktor här. När jag flyttade till Vällingby 2008 fanns det en Expertbutik som sålde film och diaramar. Filmen var hutlöst dyr minns jag.
Svar från syntax 2023-03-31 09:22
Jag tänkte väl att nostalgifaktorn skulle vara blytung... :-)
Var du aldrig på Expert Storköp vid Fridhemsplan?
N Thomas Meldert 2023-03-31 11:22
Fanns det kvar 2008? Jag hittade min Expertbutik i Vällingby. Den försvann när Expert försvann. Storköpet visste jag inte om förrän nu då du skrev om det.
Hej Peter H.
Utrolig interessant blog - både tekst og bilder - gillas mycket.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
PS: jeg ville sikkert også have haft et godt øje til Eva-pigen :-)
Svar från syntax 2023-03-31 09:24
Kul Erik - att du fann saken intressant, fastän du inte direkt berördes av Storköp i Stockholm.
Helt klart hade du gillat Eva!
Härlig kamera-nostalgi!
Svar från syntax 2023-03-31 09:50
Tack för det Johan!
Nostalgin är en stark känsla.
Erik Bongcam-Rudloff 2024-02-08 20:31
Hittade den här sidan idag. Nostalgisk läsning! Det fick mig att minnas år 1976 när jag köpte min allra första kamera, en Nikkormat med en 50mm lins på Expert butiken som låg på Kungsholmen. Det hade tagit mig två år att spara ihop till den. Jag tog mest svartvita bilder med den kameran. Tråkigt nog blev den stulen när jag reste till Uppsala för första gången. Så, än en gång fick jag börja spara pengar. Men den här gången blev det en begagnad "Nikkormat EL" från 1977 med en 35mm lins. Jag minns de flesta ansikten på bilderna väl eftersom jag gick på Kungsholmens gymnasium och älskade att utforska olika kameror och objektiv på eftermiddagar och helger. Jag drömde om att en dag ha råd att köpa en Hasselblad eller en Leica.
Ett vattenhål jag ofta sökte mig till. Frosseri i nostalgi.
Svar från syntax 2023-03-31 09:52
Frosseri är inte att förakta... :-)
Kanske vi rent av sågs någon gång på Expert Storköp.
Mycket läsvärd blogg med intressanta bilder! Kan tänka mig att du har många fina/härliga minnen därifrån.
Ang Eva där, - Du skulle lagt in en stöt ;)
Svar från syntax 2023-03-31 10:15
Tack Joakim - där berör du en öm punkt!!
Det uppstod en omedelbar och ömsesidig attraktion mellan Eva och mig, men herregud - jag var gift med världens underbaraste kvinna. Det fick bli så att disken på Expert Storköp alltid fick stå mellan Eva och mig.
Nu, nästan ett halvt sekel senare, kan jag bejaka den saken - och inse vilket kul minne det är på gamla dagar!
Minns det väl på den tiden sen i 70 talet och börjat i 80 talet hade jag handlat två tillfälligt stora saker är en amerikansk mellanformat förstoringsapparat Beseler med lång pelare och ett Gitzo Studex stativ och övriga mest filmrullar, visst dom är dyrare. Ja, det ligger S:t Eriksgatan i Kungsholmen. Kul att se gamla härligt tid och bilder! Hälsar Lasse
Svar från syntax 2023-03-31 10:18
Tack Lars Ove!
Ja, när det gäller att återuppleva gamla tider, är nog bilder den bästa vägen.
Där har även jag handlat, minns att jag fick mycket bra hjälp av en trevlig person.
Jag hade fått full ackreditering för att fota på HP Open på Drottningholm, har för mig att det var 2003, första dagen gick min kamera sönder. Paniken var stor så det blev en ilfart in till stan och inhandlade min första Canon. Som sagt en trevlig kille hjälpte till och lyssnade även på vad jag ville ha, inte som då jag köpte den kamera som då gått sönder.
Jag hade läst på ordentligt och hade många frågor, maken var med och med svar på alla mina frågor vände sig expediten till min make.
Svar från syntax 2023-03-31 10:22
Jöttapetter! fans det sådana drumlar fortfarande. Hade varit kul att veta vem den expediten var - jag kände honom säkert.
Margareta Cortés 2023-03-31 10:31
Finns kanske inte nu, den som svarade till maken var på en annan butik om låg på Flemminggatan, inte vid Fridhemsplan. Var några år före köpet av Canon.
Fast vi råkade ut för det omvända på kemtvätten, då var det maken som skulle lämna in tvätt och jag som fick svaren. ;)
ztenlund 2023-03-31 12:55
Hehe, man behöver inte vara kvinna för att råka ut för detta... Jag minns att jag och far i sluttampen av den eran var och köpte en (S-)VHS-bandare och säljaren vände sig till mig helt oavsett vem som ställde frågan...

(Fick skriva om kommentaren, pga att en annan jag skrev som inte skulle ligga här "tog över", om någon såg version 1.0.)
Fin nostalgitripp det här Peter! Jag träffade Roland första gången på Expert, och expert som han va så sålde han ett objektiv till mig! :)
/B
Svar från syntax 2023-03-31 11:43
Tack Bengan!
Var Rolle så förfaren redan då att han kunde kränga på dig en glugg... :-)
Jo, det där blev min "hovleverantör" från början när jag flyttade upp från Lund 1983, så nog har man minnen.... Fick en liten chock när jag såg bilderna på den unge Roland; minns honom väl från den tiden, men av okänd anledning insåg jag först nu att det var samme Roland som jag långt senare träffade på LPfoto. Han hade så att säga fått ett helt annat midjemått då... Nu när jag ser bilderna så känner man ju igen ansiktet direkt. En mycket kunnig kille, som lämnade oss för tidigt.

Eva minns jag bara från ett tillfälle, när jag hade min Leica M2 med 90 om halsen. Hon frågade direkt om jag hade något 35, vilket jag inte ägde då. Då påpekade hon att med bara 50 och 90 borde jag ha en M3 i stället, följt av en mycket kunnig och korrekt förklaring av skillnaden i sökarbilder. Att hon inte fastnade mer i mitt medvetande är lite svårt att begripa...

Men hur kan Leicakillen ha viftat med en IIIg på en demo på 80-talet??
Svar från syntax 2023-03-31 11:54
Jaha du Per - vi kanske sågs på Expert.
Rolle hade på grund av en medfödd fysisk skavank svårt att röra sig - därav det hastigt ökande midjemåttet.
Som du säger, märkligt att Eva inte gjorde större intryck - hon gjorde det på många... :-)
Som jag skrev om Leica - hjärtat skulle vara med. Leica IIIg var hans privata, nyligen och med stolthet införskaffad - vilket naturligtvis utlöste diskussioner oss emellan.
Det här är ju riktigt kul, för det är en typ av bilder som man ofta inte ser, som visa hur det såg ut i t ex butiker. :) Ett stort extra plus för kombinationen med persongalleriet, förstås.
Svar från syntax 2023-03-31 13:31
Tack Martin - kul att du gillade stuket!
Jag insåg väldigt tidigt att man skall ta sig tid att skjuta några serier på det vardagliga. Om några årtionden, så är det vardagliga inte alls vardagligt längre.
Riktigt kul att se och läsa!

MvH
Johnny
Svar från syntax 2023-03-31 14:08
Tack för det Jonny!
Vilka bilder! Och verkligen hög nostalgifaktor. Även från Hälsingland vallfärdade man till Storköp. Jag glömmer aldrig första besöket. Jag hade en ganska klar uppfattning om vad jag skulle köpa, men blev alldeles överväldigad av mångfalden. Jag kom ut utan att ha köpt en enda pryl.
Svar från syntax 2023-03-31 19:15
Kul att du gillade bilderna. Färgbilderna blev nu som dom blev - man kan ju lugnt säga att jag hade fel film i kameran. Turligt nog körde jag på efter principen att svaga bilder är bättre än inga bilder. Så blev det ju, så här långa tider efteråt.

Det där med ditt första besök på Storköp var klart roande... :-)
Trevlig läsning och fina bilder.
Jag var ju förstås aldrig där, men har minnen från den tiden. Minns när jag köpte min första systemkamera i grannstaden Karis, en liten stad med typ 10 000 invånare. Trots det fanns det tre butiker som hade kameror på hyllan, en enbart fotoaffär, en optiker och en som sålde det mesta från mopeder till hemelektronik. Sprang mellan affärerna och de demonstrerade tålmodigt sina kameror, jag kommer ännu ihåg den speciella doften i den lilla fotohandeln. Valt föll för övrigt på en Olympus OM-10, tyckte den gav mest för den lilla budget ja hade som gymnasiestuderande. Och fotoaffären gick under de andras anbud, så där blev det affär.
Svar från syntax 2023-03-31 20:28
Tack Tommy.
Kul att ta del av dina minnen. Jag är än i dag av den åsikten att Olympus OM 10 var den tidens bästa budgetköp. Man fick väldigt mycket för pengarna.
Kul att se dessa nostalgiska bilder från en butik jag aldrig besökt (däremot var Expertbutiken på Stora Torget i Uppsala en favorit när det begav sig).

Idag hade nog svinnet blivit väl stort om man presenterat varorna på det viset ...
Svar från syntax 2023-04-01 19:07
Tack Anders. Kul att höra av dig... :-)

Säkert har du rätt i din notation - det var en helt annan tid i så många avseenden.
2023-08-19 18:46   Patrik
Hej, rolig läsning!! Ja, oerhört tråkigt med Rolle, mycket trevlig, kunnig och omtyckt kollega! Jag jobbade själv på Storköp några år på 90-talet. Mikael Wickström var VD. Känner igen Sandberg på bilderna. Jerzy Krupa jobbade på yrkessidan. Systrarna Turanen (?) vid bilddisken, Thomas ? på tv/ljud, Louis Haupt vid kameradislen där jag (Patrik) också jobbade. Åke Wallman var kvar och skötte bl a all skyltning om jag kommer ihåg rätt. Har säkert missat en massa personer, minnet kommer igång långsamt, det är ju trots allt några år sedan! Kul tid!! :-)
Hej, rolig läsning!! Ja, oerhört tråkigt med Rolle, mycket trevlig, kunnig och omtyckt kollega! Jag jobbade själv på Storköp några år på 90-talet, några år heltid och sen på helger när jag studerade. Mikael Wickström var VD. Känner igen Sandberg på bilderna. Jerzy Krupa, Anders, Lenander?, Peter? jobbade på yrkessidan. Systrarna Turanen (?) vid bilddisken, Thomas ? på tv/ljud, Louis Haupt, Jojje (Georg), Ulf, Roland, Sandberg vid kameradisken där jag (Patrik) också jobbade. Åke Wallman var kvar och skötte bl a all skyltning med Siv om jag kommer ihåg rätt. Har säkert missat en massa personer, minnet kommer igång långsamt, det är ju trots allt några år sedan! Kul tid, vilken nostalgitripp!! :-) Tack!
Svar från syntax 2023-09-13 18:11
Kul Patrik!
Bilderna har ju sina tekniska brister, men nostalgi är en stark kraft. Roligt att kunna glädja andra som var med!