Bilder & teknik från förra århundradet

Ånglok & Isrosor

I september 1973 skulle jag visas upp för min nyblivna svärmor. Detta ägde rum i min hustrus barndomshem i staden Sejnäjoki på den österbottniska slätten i Finland.

                                      ______________________________

Finland hade efter krigsslutet att betala ett enormt krigsskadestånd till Sovjetunionen. Detta fullföljdes till sista spik och till sista skruv. Det kom att betyda att många moderna utvecklingsomständigheter kom senare till Finland än till övriga nordiska länder. Till exempel var järnvägen uppåt landet ännu 1973 inte elektrifierad. Persontrafiken drogs med diesellok, och all godstransport skedde med de gamla ångloken som man eldade med björkved. Det hade man gott om, och det drog ingen importerad olja.

Utanför Sejnäjoki fanns det en stor rangerbangård för ånglok. Det som visas i bilderna här är alltså inga museiprylar - det är en rangerbangård i full drift, och ånglok i ordinarie trafik.

Sippa tyckte att det var kul att visa sin nyblivna make alla märkvärdigheter hemmavid

                          _________________________________________

                          _________________________________________

Vi kom att besöka svärmor i hennes gamla men ståtliga hus i Sejnäjoki många gånger. Här nedan några bilder på vackra rimfrostmönster en smällkall vinter  - minus 32 grader berättade termometern. Kylan knäppte i knutarna, och där jag stod i fönstret i skymningen kunde jag på avstånd höra det klagande tjutet från ett ånglok som rusade fram genom skogarna. Det var som att vara förflyttad till en helt annan tid. Inbördeskrigets avgörande slag, kampen om Tammerfors påsken 1918, stod inte så långt härifrån....   Min hustrus släkt tillhörde den röda sidan, medan min släkt tillhörde den vita. Ja - man fick fundera. 

Såren i folksjälen blev djupa och allvarliga, men kom att läkas på ett i det närmaste mirakulöst sätt under andra världskriget när man hade att gemensamt möta fienden från öster. 

                           _________________________________________

Detta är den första bloggen av tre som handlar om Finland. Den publiceras på självständighetsdagen den 6 december.

Inlagt 2022-12-06 19:26 | Läst 822 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Tack för dina härliga tågbilder! Grymt fina och stämningsfulla.
Svar från syntax 2022-12-06 19:42
Tack för det Sven - ja ånglok brukar inta en särställning i gossars hjärtan... :-)
Sven Blomquist 2022-12-06 20:00
Jag är så gammal att jag har åkte tåg med ånglok på skolutflykt från Södervärns station i Malmö. Hallonläsk och pannkakor till luch fick jag med mig av min mor. Doften av kolröken glömmer jag aldrig.
Fina bilder från en svunnen tid! Själv är jag årgån -67 och uppvuxen vid kusten i västra Nyland. Jag har inga minnen av ånglok från min bandom, troligtvis var det diesellok som gällde här nere då.
Appropå inbördeskriget så håller jag som bäst på med boken "Röd terror - vit galenskap" av Sture Lindholm. Den handlar om tiden just före den "röda revolutionen" ända tills krigets slut. Det är med fokus på väst-Nyland dvs från Kyrkslätt i öster till Hangö i väst. Boken är realtivt ny, skriven i början av 2000-talet och är ett renodlat historiskt verk som baserar sig på gamla dokument, dagböcker mm. Jag rekommenderar den varmt om man vill skapa sig en bild av vårt inbördeskrig.
Svar från syntax 2022-12-06 20:21
Tack Tommy!
I den tredje bloggen i denna "Finlandsserie" som kommer om några veckor, blir det lite mer kött på benen om inbördeskriget. Jag har nämligen specialstuderat denna tid under mina studier vid Stockholms universitet - och sedan dess hållit intresset levande.
Riktigt fina bilder, det är som en tidskapsel att titta på.
Svar från syntax 2022-12-06 20:23
Kul att du gillade dem.
Att skrota omkring på denna levande rangerbangård i modern tid, var en märklig upplevelse.
det är hög klass på de här bilderna. (skriver jag lite avundsjukt)
Svar från syntax 2022-12-06 22:11
Det var fint beröm Lars!
Bilderna var högst problematiska. Himlen var mycket ljus och de gamla smutsiga ångloken nästan svarta. Himlen fick jag spola, för att sedan kontrastmodulera bäst det gick. Att lägga på falska himlar och sådana digitala trick, går utanför min fotografiska anständighetskänsla.
Det här var mäktigt att få se dessa lok med så fina bilder och en trevlig berättelse
Ha det gott/Stig
Svar från syntax 2022-12-06 23:23
Tack för dina vänliga ord Stig!
Ånglok är fascinerande och svårfotograferade. De här bilderna hör till de bästa jag sett. Vilka fina valörer.
Som barn såg jag ånglok varje dag innan Ostkustbanan elektrifierades. Och min bästa lekkamrat var en pensionerad lokförare.
Svar från syntax 2022-12-07 08:45
Jag uppskattar mycket ditt fina omdöme Lars!
Har man sett så mycket ånglok som du, så sitter ju saken i sinnet.
Ett vackert lok av det större slaget, fin tyngd och härligt vridmoment. Har hört berättelser av en frivillig svensk från vinterkriget- inget jag vill återge här, krig är inte vackert.
Åkte tåg genom DDR (skulle till Västberlin) 1971, en oförglömlig upplevelse, utanför som min barndom på 50-talet. Ånglok så klart. Och Volkspolizei, också en oförglömlig upplevelse, går ej att vara pacifist efter ett möte med dem.
Svar från syntax 2022-12-07 15:47
Jag har hört att många högre industrimän och tjänstemän i Västtyskland åkte till DDR på semestern för att åka järnväg och ånglok som i barndomen, och stanna vid samhällen som i barndomen...
Hej Peter H.
Hvilken härlig serie.
1954-55 (11-12 år gammel) låg jag i sängen (i 9 månader) på Ortopediska sjukhuset - Köpenhamn. Jag låg så högt på 3-4 madrasser att jag kunde se ut på DSB:s rangeringsområde. Den gången lärde jag mig alla litranr./bokstavssiffror på de olika ångloken.
Här i Roskilde hade man tidigare en verkstad för underhåll av några av veterantågen, men den har nu flyttat till Odense - ØV.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Om du är intresserad har jag tidigare skrivit ett litet blogginlägg:

https://www.fotosidan.se/blogs/emfoto43/em-bloggen-2484-inne-bakom-fasaden.htm
Svar från syntax 2022-12-07 15:53
Tack för det Erik.
Ånglok och pojkar är nu en gång en oskiljaktlig kombination - vare sig dom är stora eller små.
I Sejnäjoki såg det ut precis som i dina bilder, med skillnaden att allt var igång.
Riktigt kul med ångloken! Fina bilder. Det är verkligen levande maskiner. Tyskarna höll på länge med ångloksdrift också, till 1977 tror jag i Västtyskland. Läckra ismönster!
Hälsningar, Bjarne
Svar från syntax 2022-12-07 18:04
Tack för det Bjarne!
Jag antar att det ställde sig ekonomiskt. Finnarna hade mycket björkved att elda, och tyskarna hade mycket brunkol. Ånglok kan dra tunga grejer och passar nog bra för godstransport.
Med dagens horribla elpriser är det ju en tanke - men jag tror inte att vi har några beredskapslok kvar. Det skulle ju varken bli krig eller dåliga tider.
Vilka härliga gamla bilder. Mycket kul att se! Det är lite speciellt med gamla ånglok. Jag brukar passa på att kika på eller åka med en tur när Stockholms ånglokssällskap luftar sina gamla lok. Härliga ljud med sina pysande och frustande läten och ångvisslan så klart.

MvH
Johnny
Svar från syntax 2022-12-07 23:21
Tack för fin kommentar - visst är det mysigt!
Underbara bilder på de gamla ångloken och såklart i svv! Bland dom alla fina lokbilderna väljer jag tre:
Bild 1 för att spåren är med, mkt snyggt. Kan väl tro det är en vändskiva i mitten?
Bild 3 för att din hustru är med, människan och maskinen!
Bild 4 Underbart drivarrangemang. Så många gånger jag stått och tittat på såna.
För övrigt minns jag också väl rökdoften. På fyrtiotalet (jag är född -40) åkte vi från Falun där vi bodde och hälsade på mormor o morfar varje sommar, med tåg och ånglok förstås.
Och snygga frostrosor! Hälsningar/ Björn
Svar från syntax 2022-12-08 22:16
Tack Björn för ditt utförliga och högst smickrande svar!
Det är kul at ta del av hur alla har sina egna minnen. Ånglok och pojkar, stora som små, är en kombination som aldrig rostar.

Bild Nr 4 på kraftöverföringen. Det är ju inte så märkvärdigt många hästkrafter vi i snackar om här - men vilket vridmoment! Detta stora lok kan dra igång riktigt tunga saker.
Hade sånär missat den här bloggen men lyckan stod mig bi och jag har tittat!

Mäktiga lok. Googlade och dom tillverkades i Finland. Björkved, fotot visar halvmeterslängder. Välskött alltihop, jag kollade särskilt på spikarna i syllarna, de var väl islagna (här i Sverige låg t ex Roslagsbanans räls löst på syllarna vid den här tiden).

Googlade på orten också, kommunen är numera nästan helt finskspråkig. Hur var det då?

Jag noterade vita himlarna och bedömde att de hörde till tiden. Så blev det ibland om man bara plåtade och inte använde "rätt" filter för att locka fram eventuell molnighet. Jag tycker bilderna är bra!
Härliga lokbilder, Peter! Och för historielektionen =)