The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6567 // Om Fotografi igen, och om Gatufotografi i dag!
Vem som helst kan bli gatufotograf idag! Och det är väl bra och rättvist! Vi har ju en fantastisk teknik numera med en fantastisk skärpa, AF tex. och att det går att ta många bilder! Men jag saknar ändå något, man kanske då kan beskriva det som ett djupare innehåll i bilden? Eller något litet mera subtilt!
Men jag vet, att allt e ju en smaksak! Helt klart är det så! ;)
Jag hittade en intressant sak på nätet i går, en historia om berömda gatufotografer! Nu kanske någon säger, det där e ju gamla grejer! Fast jag vet inte om berättelsen i bilderna är så gammal, den e nog ganska tidlös och mänsklig, även om kläderna på människorna är från en annan tid! Och till mig talar de här bilderna på ett helt annat sätt, än många av dagens mycket mer tekniskt perfekta bilder! Jag upplever ofta de här äldre bilderna som en mer genomtänkt fotografi, än dagens gatufotobilder!
Men jag skall inte vara orättvis, visst kan jag se en bra bild även idag, men jag tycker det borde bli många flera efter de tekniska möjligheter vi har idag!
Tycker jag!
Här e det nog bäst att säga ursäkta igen! ;)
Läs här: https://jamesmaherphotography.com/a-history-of-street-photographers/
.
Och så avdelningen för Slow Photography! Mycket otidsenligt! ;)
Det närmar sig nu framkallning av färgfilm! Jag har fotat upp en utgången Superia 200, och skall lämna den till framkallning för att se om jag kan använda de två andra utgångna rullarna jag har fått! Jag har exponerat filmen runt 100 ISO! Spännande det här!
/Bengan
Ps. Och titta gärna på "The Wonderland of Jason Eskenazi" i länken här ovan, även om det inte kan kallas för gatufotografi!
Själv hävdar jag att gatufoto som begrepp inte blivit så pass mycket vidare. Men, många gillar ju inte definitioner och kategoriseringar så det är väl klart att de gärna vidgar begreppet så att det enligt mig gör att det tappar betydelsen. Men, Bengan, du väljer ju själv vilken av definitionerna av gatufoto du vill använda.
Sen tror jag att man som betraktare låter sig färgas av nostalgi, vare sig man har eller inte har upplevt den tiden. Därför så höjs klassiska gatufotografers verk på ett sätt som moderna gatufotografers inte görs. Och sen är det ju så att många av mästarna var bland de första på banan i vissa genrer av gatufoto och de som kommer efter och fotar i samma still åtnjuter inte samma uppskattning därav – även om deras verk är minst lika bra.
Jag tror överlag att fotografer från förr inte äger några egenskaper och kunskaper som idag har försvunnit bland mänskligheten. Förresten, vilka yngre eller bara idag verksamma gatufotografer jämför du med de gamla gardet med. Vore intressant att få några exempel.
Mvh
Fredrik
PS. Jason Eskanazi är en fantastisk fotograf – och en hel del av hans fotografi skulle jag nog kunna klassa som gatufoto
PPS. Kolla upp det engelska ordet "anemoia" – det är relativt nytt är betyder i stort "nostalgi för nåt man inte själv upplevt". Mycket användbart.
vi är präglade av det mode som gäller, det uttryck som gäller och alla rör sig till och från
dom intressanta berättande bilderna på "personliga" personer finns inte längre, dom personerna finns inte längre
utan ersätts av socialt utslagna, tatuerade personer med hundar och liknande
det är det nya berörandet, tror jag
beröras av .... nästan tycka lite synd om
om
fotografen har tur, känsla för, öga för ett ögonblick som kan fångas på bild och skapa en berättelse - då kan det bli bra
tror jag
/inger
Minns inte att du skrev (jag kan minnas fel) om att komma hem med flera hundra bilder och att därmed, tack vare mängden, så skulle nån bli bra. Så funkar det inte. Det verkar ju som du tror att man fotar på måfå när man kommer hem efter en dags idogt fotande med flera hundra bilder. Nästan lite fräckt av dig att skriva så. Jag är övertygad om att de firade fotograferna från för skulle ha kastat sig över den digitala kameran så att de kunde ha tagit ännu fler och bättre bilder.
Skall ta bort det där fräcka!
Och så gäller det här inte speciellt för Fotosidan, eller några här,
den finns en jättefotovärld utanför Fotosidan också! :)
/Bengan
/Affe
Här ett exempel:
https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/konsensus-2.htm
/Gunnar S
Jag hävdar ofta att det där med att ett bra gatufoto ska ha en berättelse är totalt överdrivet. Ofta är det en egenskap hos betraktaren att kunna läsa in en berättelse i gatufoto. Se exempelvis mitt svar till en kommentar till detta foto: https://www.fotosidan.se/pools/view/73/3938298.htm
Ibland finns där förstås en tydligare berättelse men väldigt ofta inte. Tar man och bläddrar i en HCB-bok t ex så finns där ofta bilder som inte har en tydlig berättelse. De är helt enkelt "bara" välkomponerade och vackra med ett intressant innehåll. Däremot finns det kanske texter i boken som skapar kontext kring bilden vilket förstås är "fusk" när det gäller bildens egna kapacitet för ett narrativ.
Och jag tror nog att en duktig gatufotograf på rätt plats skulle kunna skapa en ordentligt bra bild med hjälp av en mössa och en papperskorg. Det gäller att se, ha tajming och lite tur.
Nu blev jag litet besviken på dig Fredrik!
Men ha en fortsatt bra dag ändå! :)
Vi hörs!
/Bengan
Vi är nog fler som är besvikna på Fredrik. Att vi på FS inte begriper vad gatufoto är, blir ju helt följdriktigt eftersom Fredrik tidigare upprepade gånger har deklarerat att det mesta på FS är dålig fotografi.
Den bloggen tog du bort i sin helhet, men jag antar att du bara avpublicerade den. I så fall kan du gå tillbaka och läsa vad där står (jag har texten sparad).
Fredrik gjorde även i den bloggens kommentarfält ett tungt och mycket elakt personangrepp på mig. Om jag hade anmält det, hade han troligtvis blivit avstängd - men jag tyckte att det var att gå för långt.
Jag skrev ett blogginlägg för ett tag sedan som kanske är en delförklaring till det du beskriver. Nämligen att idag är kvantitet minst lika viktigt som kvalitet. Ja, kanske rent av viktigare.
Du måste hela tiden synas och göra väsen omkring dig i den digitala världen, annars finns du inte. Och eftersom ingen gatufotograf kan ta enastående bilder varje gång så fylls digitala kanaler av mediokra och även usla bilder.
Sedan kan jag ändå hålla med dig på vissa sätt. Jag föredrar också ganska ofta den äldre skolans gatufoton. Där finns en estetik som tilltalar mig väldigt mycket.