The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6567 // Om Fotografi igen, och om Gatufotografi i dag!

Vem som helst kan bli gatufotograf idag! Och det är väl bra och rättvist! Vi har ju en fantastisk teknik numera med en fantastisk skärpa, AF tex. och att det går att ta många bilder! Men jag saknar ändå något, man kanske då kan beskriva det som ett djupare innehåll i bilden? Eller något litet mera subtilt!
Men jag vet, att allt e ju en smaksak! Helt klart är det så! ;)

Jag hittade en intressant sak på nätet i går, en historia om berömda gatufotografer! Nu kanske någon säger, det där e ju gamla grejer! Fast jag vet inte om berättelsen i bilderna är så gammal, den e nog ganska tidlös och mänsklig, även om kläderna på människorna är från en annan tid! Och till mig talar de här bilderna på ett helt annat sätt, än många av dagens mycket mer tekniskt perfekta bilder! Jag upplever ofta de här äldre bilderna som en mer genomtänkt fotografi, än dagens gatufotobilder!
Men jag skall inte vara orättvis, visst kan jag se en bra bild även idag, men jag tycker det borde bli många flera efter de tekniska möjligheter vi har idag!
Tycker jag!
Här e det nog bäst att säga ursäkta igen! ;)

Läs här: https://jamesmaherphotography.com/a-history-of-street-photographers/

.

Och så avdelningen för Slow Photography! Mycket otidsenligt! ;)
Det närmar sig nu framkallning av färgfilm! Jag har fotat upp en utgången Superia 200, och skall lämna den till framkallning för att se om jag kan använda de två andra utgångna rullarna jag har fått! Jag har exponerat filmen runt 100 ISO! Spännande det här!

/Bengan

Ps. Och titta gärna på "The Wonderland of Jason Eskenazi" i länken här ovan, även om det inte kan kallas för gatufotografi!

Inlagt 2024-03-13 07:48 | Läst 858 ggr. | Permalink

"Jag håller med Affe här ovan. När jag sysslade med gatufoto på 1970-talet var jag mycket mån om att berätta något om vad som hände på gatan. Termen "gatufoto" hade jag inte fäst mig så mycket vid - jag ansåg att jag sysslade med reportage på gatan. Här ett exempel: https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/konsensus-2.htm"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Det är väl bra att det är lättare idka gatufoto och bli en gatufotograf. Demokratiskt. Likväl är det mer eller mindre lika svårt att skapa bra gatufoto som det alltid har varit. Och det är väl bra gatufoto du saknar bland alla bilderna du ser?

Själv hävdar jag att gatufoto som begrepp inte blivit så pass mycket vidare. Men, många gillar ju inte definitioner och kategoriseringar så det är väl klart att de gärna vidgar begreppet så att det enligt mig gör att det tappar betydelsen. Men, Bengan, du väljer ju själv vilken av definitionerna av gatufoto du vill använda.

Sen tror jag att man som betraktare låter sig färgas av nostalgi, vare sig man har eller inte har upplevt den tiden. Därför så höjs klassiska gatufotografers verk på ett sätt som moderna gatufotografers inte görs. Och sen är det ju så att många av mästarna var bland de första på banan i vissa genrer av gatufoto och de som kommer efter och fotar i samma still åtnjuter inte samma uppskattning därav – även om deras verk är minst lika bra.

Jag tror överlag att fotografer från förr inte äger några egenskaper och kunskaper som idag har försvunnit bland mänskligheten. Förresten, vilka yngre eller bara idag verksamma gatufotografer jämför du med de gamla gardet med. Vore intressant att få några exempel.

Mvh
Fredrik

PS. Jason Eskanazi är en fantastisk fotograf – och en hel del av hans fotografi skulle jag nog kunna klassa som gatufoto

PPS. Kolla upp det engelska ordet "anemoia" – det är relativt nytt är betyder i stort "nostalgi för nåt man inte själv upplevt". Mycket användbart.
Jag håller med dig till 100%. Det saknas ofta något som fångar blicken.
Frekeman 2024-03-13 11:15
Jag undrar vad du och Bengt jämför med. Självklart gillar jag mästarnas fotografier men ska man vara ärlig så är inte alla deras bilder höjdare när man bläddrar igenom deras böcker. Det finns otroligt duktiga gatufotografer idag med men det gäller att veta hur man hittar dem bland den stora massa av skräpgatufoto som finns idag.
N Thomas Meldert 2024-03-13 14:31
Ja, den stora konsten idag är att hitta guldkornen i det massiva flödet. Åtminstone jag tröttnar fort.
i den äldre gatufufotografin fanns inte lika många "likriktade" människor som idag

vi är präglade av det mode som gäller, det uttryck som gäller och alla rör sig till och från

dom intressanta berättande bilderna på "personliga" personer finns inte längre, dom personerna finns inte längre
utan ersätts av socialt utslagna, tatuerade personer med hundar och liknande
det är det nya berörandet, tror jag
beröras av .... nästan tycka lite synd om

om
fotografen har tur, känsla för, öga för ett ögonblick som kan fångas på bild och skapa en berättelse - då kan det bli bra

tror jag

/inger
Bengan, det verkar som du förändrar din ursprungliga text? Visst får du göra det men det blir inte riktigt rättvist för de som kommenterar, inte sant?

Minns inte att du skrev (jag kan minnas fel) om att komma hem med flera hundra bilder och att därmed, tack vare mängden, så skulle nån bli bra. Så funkar det inte. Det verkar ju som du tror att man fotar på måfå när man kommer hem efter en dags idogt fotande med flera hundra bilder. Nästan lite fräckt av dig att skriva så. Jag är övertygad om att de firade fotograferna från för skulle ha kastat sig över den digitala kameran så att de kunde ha tagit ännu fler och bättre bilder.
Svar från Benganbus 2024-03-13 14:02
Upptäckte några stavfel och syftningsfel! Ändrade på det! Det här e en morgonblogg, och jag e nog inte riktigt vaken då jag hittar ett bloggämne! Och kan bli litet ivrig i skrivandet! :)
Skall ta bort det där fräcka!
Och så gäller det här inte speciellt för Fotosidan, eller några här,
den finns en jättefotovärld utanför Fotosidan också! :)
/Bengan
Förmågan att fånga ögonblicken har i mitt tycke blivit bättre i takt med att tekniken blir bättre, men jag tycker att det är tråkigt att mycket av dagens gatufotografi alltför ofta saknar den där intensiva närvaron, kontakten och närheten med dem som porträtteras.
Skillnaden idag tycker jag är som du är inne på att ganska få verkar vilja berätta något med sina gatufoton, det blir ofta mer av att man bara "skjuter" folk man möter lite planlöst, ofta för att de kanske ser lite udda ut, eller att man söker "roliga" samband i bilden som "samspelet mellan den röda mössan och den röda papperskorgen i bakgrunden" tycker jag. Den gatufotografi som jag och du gillar är nog mer berättande om människor och hur de lever, det senaste svenska sammanhållna arbete jag såg som tycker var och är riktigt bra var Micke Bergs Stockholm blues, en bok som sätter ett avtryck från och i tiden. En nutida gatufotograf jag gillar är Bengt Hanson, han har ofta en berättelse i sina bilder.
/Affe
Jag håller med Affe här ovan. När jag sysslade med gatufoto på 1970-talet var jag mycket mån om att berätta något om vad som hände på gatan. Termen "gatufoto" hade jag inte fäst mig så mycket vid - jag ansåg att jag sysslade med reportage på gatan.
Här ett exempel:

https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/konsensus-2.htm
Det finns naturligtvis olika nivåer av gatufoto och alla nivåer syns inte här på FS. Mycket är som Alf J skriver, försök att skapa betyelsefull bild med hjälp av mössa och papperskorg. Skämt åsido, men visst finns det ett gatufoto som ligger rätt långt från FS gatufotografers ambitionsnivå. (Många äro kallade, få äro utvalda.) Och det här är ett bekymmer som genren får leva med. Men, gatufotografi, som gestaltning av urbant liv tål att diskuteras, och genomlysas. Ser med spänning fram emot mer diskussion.
/Gunnar S
Frekeman 2024-03-13 23:42
Jag tycker att de flesta kommentarerna här vittnar om okunskap om gatufoto; hur det var, hur det är och om vad duktiga gatufotografer presterar idag.

Jag hävdar ofta att det där med att ett bra gatufoto ska ha en berättelse är totalt överdrivet. Ofta är det en egenskap hos betraktaren att kunna läsa in en berättelse i gatufoto. Se exempelvis mitt svar till en kommentar till detta foto: https://www.fotosidan.se/pools/view/73/3938298.htm

Ibland finns där förstås en tydligare berättelse men väldigt ofta inte. Tar man och bläddrar i en HCB-bok t ex så finns där ofta bilder som inte har en tydlig berättelse. De är helt enkelt "bara" välkomponerade och vackra med ett intressant innehåll. Däremot finns det kanske texter i boken som skapar kontext kring bilden vilket förstås är "fusk" när det gäller bildens egna kapacitet för ett narrativ.

Och jag tror nog att en duktig gatufotograf på rätt plats skulle kunna skapa en ordentligt bra bild med hjälp av en mössa och en papperskorg. Det gäller att se, ha tajming och lite tur.
Svar från Benganbus 2024-03-14 08:05
Men Fredrik, så kan man väl inte säga! ;) Som du säger, "Jag tycker att de flesta kommentarerna här vittnar om okunskap om gatufoto" Då är du ju inne och diskuterar andra människors oförmåga att förstå, i stället för att diskutera Gatufoto! ;)
Nu blev jag litet besviken på dig Fredrik!
Men ha en fortsatt bra dag ändå! :)
Vi hörs!
/Bengan
Frekeman 2024-03-14 08:12
Tycker bara att det är underligt att folk uttalar sig om nåt utan att försöka ta reda på hur det verkligen ligger till. Och så mycket diskussion har det väl inte varit?
syntax 2024-03-14 11:29
@Bengan
Vi är nog fler som är besvikna på Fredrik. Att vi på FS inte begriper vad gatufoto är, blir ju helt följdriktigt eftersom Fredrik tidigare upprepade gånger har deklarerat att det mesta på FS är dålig fotografi.
Den bloggen tog du bort i sin helhet, men jag antar att du bara avpublicerade den. I så fall kan du gå tillbaka och läsa vad där står (jag har texten sparad).
Fredrik gjorde även i den bloggens kommentarfält ett tungt och mycket elakt personangrepp på mig. Om jag hade anmält det, hade han troligtvis blivit avstängd - men jag tyckte att det var att gå för långt.
Frekeman 2024-03-14 11:41
@Peter: kan du inte låta mig vara? Glöm att jag existerar. ”Tungt och mycket elakt personangrepp”? Om det var ett sånt så borde du ha anmält. Jag har också den texten sparad.
Här var det minsann debatt. Kul! :-)

Jag skrev ett blogginlägg för ett tag sedan som kanske är en delförklaring till det du beskriver. Nämligen att idag är kvantitet minst lika viktigt som kvalitet. Ja, kanske rent av viktigare.

Du måste hela tiden synas och göra väsen omkring dig i den digitala världen, annars finns du inte. Och eftersom ingen gatufotograf kan ta enastående bilder varje gång så fylls digitala kanaler av mediokra och även usla bilder.

Sedan kan jag ändå hålla med dig på vissa sätt. Jag föredrar också ganska ofta den äldre skolans gatufoton. Där finns en estetik som tilltalar mig väldigt mycket.