The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6537 // Utgångna färgfilmsrullar och att ha en bensinbil i dag!
Jag har i alla fall fått några utgångna rullar färgfilm som jag tänkte pröva! De e dumt att slänga dom! Visst e det en chansning det här, men litet måste man väl våga! ;) Är det nå'n som har tips vad gäller exponering av gammal utgången 200 Superia? Skall man exponera den efter 100 kanske? Tips, förslag?
Vad annat i livet så läste jag i Tekniken Värld nyss "Det visar sig att Danderyds kommun orsakar mest konsumtionsbaserade utsläpp, främst på grund av flyg, transporter, livsmedel och bostad. I Danderyd släpper man ut 8,2 ton koldioxid per person och år. Genomsnittet för hela landet är 6,3 ton. Fördomarna säger kanske att en typisk familj i Danderyds kommun reser till Thailand och fjällen varje år, kör mycket bil, handlar ostron, hummer och vin veckovis och har spabaden igång för fulla muggar där hemma. Det intressanta är att det samtidigt är den bästa kommunen i landet sett till att privatäga/leasa elbil!"
Ok, en följdfråga då! ;)
Vi som är två pensionärer och bor ganska litet (vi har nyss flyttat från huset) tjänar sannolikt mycket mindre jämfört med snittet i Danderyd, äter mest grönt och flyger mycket sällan, kan vi ändå köra med en liten besinbil? Som vi köpte begagnad! Och vi kör väldigt litet!
Det borde väl vara rimligt? :)
/Bengan
2013 räknade jag på pengar och klimat och det blev en snåldiesel som numera går på HVO 100. Flyger knappt alls, men Gotlandsfärjan drar mycket bränsle än så länge mest fossilt.
På den sista frågeställningen är mitt svar: JA!
Anknutet till detta, kan jag säga att jag tog mitt körkort i 64 års ålder. Om man då räknar på livstidsutsläpp, vilket är rätt rimligt, så kan jag bränna på hur mycket jag vill... :-)
Vi har för närvarande en elbil, men kommer nog byta till bensin (eller möjligen hybrid) när leasingavtalet går ut. Jag kör helst elbil (för att jag gillar teknik - inte för ekonomi eller miljö), men vi flyttar i mars till lägenhet och det är högst osäkert hur länge vi måste vänta på en laddplats. Jag kan heller tyvärr inte ladda på jobbet, och att bara köra snabbladdare är ingen höjdare; det blir ungefär samma bränslekostnad som en snål bensinbil och sliter på batterierna.
HaD/Gunte..
Men jag tänker mig i allmänhet att man gör förbättringar när det är dags och man har utrymme. Att vara alltför impulsiv blir sällan långsiktigt hållbart. När vi köpte hus var det oljeeldat och knappt isolerat alls, och med dragiga fönster. Bilen drog drygt en liter milen. Vi satte snart solpaneler på taket, och en vedkamin i vardagsrummet eftersom jag har fri tillgång till stormfällda träd och prima spillvirke av ek som annars åkt på tippen.
Bilen fick skrotas efter 17 år och 32000 mil och byttes till laddhybrid som drar en femtedel, utan att egentligen påverka elräkningen. Vi läste på och frågade runt i flera år och återkom hela tiden till Toyota Prius. Det blev perfekt eftersom vi oftast kör korta sträckor, men ibland och ganska oförutsägbart måste ut på längre turer. Alternativet vore en el- och en bensinbil, men vi behöver inte två bilar.
Skattelättnad och nollräntelån för isolering och värmepumpar gjorde att vi passade på, och numera behöver oljepannan sällan dras igång.
En del flyg blir det med jobbprojekt och familj på långa avstånd, men å andra sidan inget köttätande.
Såg på TV, där en av våra motortidningars redaktörer var med. Han redovisade det senaste - som säger att elbilens ekonomiska lönsamhet på sikt för ägaren är en myt. En elbil lönar sig aldrig. Lönsammast är bensinbilen, och därefter kommer dieselbilen.
Låter som en lite ovanlig slutsats från motorjournalisten.
Washington Post (eller var det New York Times) jämförde nyligen el, bensin och laddhybrid i praktisk vardagsanvändning. Jag tar upp den amerikanska artikeln eftersom bensin kostar drygt hälften jämfört med Sverige.
Deras slutsats var att för den som räckvidden räcker åt vinner elbilen lätt mycket tack vare ekonomin.
Bensinbilen kom tvåa för enkel men dyrare användande.
Laddhybriden såg de som det sämsta ur två världar, men också en kompromiss som är väldigt bra för vissa.
Kontentan var att en elbil aldrig blir lönsammare än en bensin eller dieselbil. Att det följaktligen alltid är en privatekonomiskt dålig affär med elbil.
Mer vet jag inte i saken...
Https://www.di.se/bil/trendbrottet-nu-ar-det-billigare-att-aga-en-fossilbil/
https://carup.se/elbil-vs-bensin-och-diesel-vad-ar-billigast-att-kora-nu/
Att noter är att inga länkar jag hittade är riktigt färska, men att dom som menade att elbilen är mycket lönsam är av äldst datum.
Finns bra kalkyler kring detta på nätet som går att anpassa till rådande pris.
Det man har talat om är att höja priser på energi och liknande, men en storkonsument som i Danderyd har ju råd med högre priser, men knappast en låginkomsttagare/pensionärer!
Intressant fråga va?
Det kan bli en stor klasskillnad framöver!
/B