The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6356 // Analoga fotografer bryr sig nog inte om bokeh!
"Analoga fotografer brydde sig aldrig särskilt mycket om bokeh. Första gången jag tror att jag ens hörde ordet var när vi var långt in i den digitala eran, förmodligen på något internetforum, där bikupans sinne argumenterar häftigt och oändligt om någon meningslös hjärnklyveri, optisk hårklyveri fråga: "den funktionella analogen till medeltida teologiska debatter om hur många änglar som kan dansa på en nål. När det kommer till bokeh är alla överens om detta: vilket objektiv du än köper måste det ha vacker bokeh. Inte arg bokeh, eller hård bokeh, eller klinisk bokeh. Vacker bokeh. Bokeh är ett digitalt fenomen, ett fotografiskt meme som har gripits av den digitala flockens överordnade besatthet av optik."
(Översatt via Google) Läs mera i original här!
/Bengan
På min digitala Pentax K-1 som är en spegelreflex med optisk (är det rätt ord på svenska?) sökare så ser man inte heller hur oskärpan kommer att vara eftersom den inte bländar ned förrän bilden tas. Det finns dock en knapp att trycka på för ändamålet om man vill se hur bilden kommer att se ut. Med objektiv där bländaren ställs in manuellt så är det förstås annorlunda.
Om med mätsökaren så är det alltid skarpt! Inget skärpedjup alls i den sökaren inte! ;-) Men LCD:n på baksidan är bra för ändamålet såklart! Eller om jag kopplar på en digital sökare!
/Gunnar S
ibland vill man ha allt i focus ibland inte
/Gunnar S
Att i fotograferingssituationen fastställa vilken bländare som ger önskat resultat, kan bara göras med en ESR-kamera. En digital sökare är, som jag framhåller ovan, hjälplös.
/Gunnar s
/Gunnar S
/Gunnar S
Min pappa brukade ibland säga till min mamma:
"Du hast recht - und ich hat meine friede".
Det handlar ju inte (bara) om skärpedjup - eftersom skärpedjup inte finns i egentlig bemärkelse. Det är en konstruktion byggd på en vald definition om när oskärpa skall anses föreligga. Utifrån den enda egentliga skärpan, den fokuserade skärpan, så avtar skärpan gradvis utåt.
Det är denna gradvis avtagande skärpa man kan studera optiskt i en ESR-sökare med stor noggrannhet. Man kan för varje bländare avgöra precis vilken grad av oskärpa man behöver i bakgrunden för ett visst motiv.
Om vi utgår från det klassiska exemplet med gallergrinden och slottet här ovan, så vet jag med stor bestämdhet att du inte klarar den saken med en digital sökare - men det går lätt som en plätt med verklighetssökaren i en ESR.
Gunnar vet detta. Lade du märke till hans formuleringar: "...om än aningen mer bängligt än med en ESR." och "... det är enklare med en ESR, som dessutom alltsomoftast har en knapp för att se det egentliga valda skärpedjupet.
Nu får Bengan hedersomnämnande för största antalet kommentarer för perioden... :-D
Väl unnat!
Jag håller fullt med dig om det du skriver i ditt första stycke. Ditt andra styckes resonemang stämmer inte alls som jag ser det. Här är ett första exempel som jag menar motbevisar påståendet "att du inte klarar den saken med en digital sökare". Ponera en Leica M11 (senaste M-kameran) med en påmonterad elektronisk/digital sökare av modell Visoflex 2. Den visar mycket högupplöst exakt vad sensorn visar. Det innebär att skärpedjupet, mängden oskärpa, bokeh etc. som man betraktar uppför sig precis på samma sätt som på en ESR, inte sant? Men allt är medelst en digital sökare som du hävdar inte fungerar för ändamålet.
Ett andra exempel är med min Fujifilm X-T2 som jag hänvisade till tidigare. Här ser man inte direkt skärpedjupet/bokehn/oskärpan etc. som den kommer att bli när bilden tas. Däremot kan man få en exakt försmak av hur det kommer att bli genom att halvt trycka ned slutarknappen. Möjligen kan man argumentera att det är lite "bängligt" med halvtrycket men det är ju precis lika jobbigt som att trycka ned den ändamålsenliga knappen (den som du omnämner) på en ESR, eller hur?
Dessutom, och detta är något som talar till det elektroniskas fördel, så har digitala sökare den fördelen att de kan använda sig av konstgjord ljusförstärkning när grinden och slottet ska avfotas nattetid, då det nog kan blir riktigt mörkt i en optiskt sökare med nedbländat objektiv.
För min del kvittar det hur man går tillväga för att ta sin önskade bild med valt skärpedjup etc. men nog fungerar det på en hel del olika sätt.
Bengan har ofta en tendens att introducera småkontroversiella ämnen som vi pratglada kan argumentera kring. Är han möjligtvis en liten provokatör i fårakläder? ;-D
PS. Glor man med Live view på LCD-skärmen på en digital Leica M så är det nästan ännu lättare att avgöra bokeh/oskärpa/skärpedjup än genom en EVF!
Det finns ju inga bevis i denna diskussion. Det är din subjektiva uppfattning mot min. På detta stadium blir det alltså till en JA/NEJ-diskussion.
Den saken kan bara avgöras med att du bevisar i verkligheten att du med en digital sökare klarar av det som det klassiska exemplet går ut på. Vilket jag alltså inte tror att du går iland med.
Men, ponera att jag tar med mig min Pentax K-1 med mitt gamla 50 mm f/1,2 som är helmanuellt (denna kombo torde likna den du vurmar för), min Leica M-E 240 med en Summarit 50 mm f/2,4 samt min Fujifilm X-T2 med min 35 mm f/1,4. Och finner ett scen med en grind och lämplig byggnad i bakgrunden och återkommer med bilder som liknar varandra och där jag hävdar att det var ungefär lika lätt att använda de tre alternativen för att ha kontroll över oskärpan. Skulle du godta det som bevis? Jag är tyvärr tveksam.
Jag försökte på ett rimligt sätt resonera mig fram till att ett Leica-objektiv kopplat till en elektronisk sökare av god kvalitet (så pass högupplöst som normalt öga kan uppfatta detaljer) i hög utsträckning beter sig som den kombination som du menar klarar av utmaningen. Och som du "med bestämdhet" hävdar "är hjälplös" (glöm inte att det är det påståendet som du försvarar). Jag tycker att det är på gränsen till intellektuell ohederlighet att hävda att det resonemanget är subjektivt.
Har du erfarenhet av moderna digitala kameror? Jag har det och även av äldre och analoga systemkameror. Och mycket däremellan. Vore intressant att veta om du har använt en modern spegellös kamera där du har försökt utan att lyckas att kontrollera oskärpan.
Du talar upprepade gånger om bevis, när det bara finns subjektiva uppfattningar. Du ifrågasätter motpartens kunskaper och erfarenheter - när jag inte på minsta sätt har ifrågasatt dina. Det är oförskämt och plumpt - och jag gjorde ett stort misstag som gick dig tillhanda i dina egotrippade uppvisningar. Det skulle vara bra om du slutade med sådant här på FS. Du är inte någon tillgång!
Här har jag tålmodigt försökt att ge dig en chans att erkänna att dina initiala utsagor kanske inte var så definitiva som du ville göra gällande och att du kanske skulle vilja omformulera det ur ett subjektivt perspektiv, dvs. att du personligen tycker att det är mycket lättare att kontrollera skärpedjup etc. med en ESR. Istället är nu allt plötsligt helt subjektivt, individuellt och relativt. Du nämner egotrippar och huruvida man är en tillgång etc. istället för att bemöta mina resonemang. Jag tänker inte sjunka lika lågt och poängsätta din närvaro här och kommer också fortsättningsvis att hålla mig till empiriska fakta med logiska resonemang.
För övrigt så fick jag ju stöd av Mattias, en yrkesfotograf. Han skrev ett av de klokare och mer informativa inläggen tycker jag för han nämnde det där med sökare anpassade för autofokus i en modern SLR. Jag experimenterade lite med K-1 och 50 mm f/1,2 i morse och noterade att oskärpan/bokehn blev mycket mer påtaglig i den färdiga bilden än den jag såg genom ett vidöppet objektiv genom en "verklighetsökare". Det han skrev kanske förklarar min erfarenhet? Uppenbarligen är verkligheten nyanserad. Allt är inte svart eller vitt.
Och nej, jag kommer inte att sluta med mina skriverier så länge jag har tid till övers och ser att nåt konstigt skrivs som jag bryr mig om.
Tillägg: Du kan testa att stega från f/1,2 mot mindre bländare och använda nedbländningsknappen och se när sökarbilden börjar påverkas i ljus och skärpedjup.
Fotar själv analogt sen gammalt men har lagt ned mycket tid på att läsa om gluggar och de digitala möjligheter som exempelvis pixelgranskningar ger.
Mängder av tester på skärpa och rätt oskärpa flödar på youtube. Många gamla gluggar har fått en ny vår då de botar den allt för kliniska (?) återgivningen av verklighetsrepresentationen.
Fastnade för citatet ” Different processes, different effects”
/B