The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6356 // Analoga fotografer bryr sig nog inte om bokeh!

"Analoga fotografer brydde sig aldrig särskilt mycket om bokeh. Första gången jag tror att jag ens hörde ordet var när vi var långt in i den digitala eran, förmodligen på något internetforum, där bikupans sinne argumenterar häftigt och oändligt om någon meningslös hjärnklyveri, optisk hårklyveri fråga: "den funktionella analogen till medeltida teologiska debatter om hur många änglar som kan dansa på en nål. När det kommer till bokeh är alla överens om detta: vilket objektiv du än köper måste det ha vacker bokeh. Inte arg bokeh, eller hård bokeh, eller klinisk bokeh. Vacker bokeh. Bokeh är ett digitalt fenomen, ett fotografiskt meme som har gripits av den digitala flockens överordnade besatthet av optik."
(Översatt via Google) Läs mera i original här!

/Bengan

Inlagt 2023-09-22 15:19 | Läst 829 ggr. | Permalink

"Bokeh är inte en egenskap bara hos objektivet, utan det är starkt samankoplat med graden av oskärpa i en oskarp bakgrund. För att ha koll på detta måste man ha sökaren i en enögd spegelreflexkamera. En digital sökare är hjälplös."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Det är kanske främst porträttfotografer som är intresserade av bokeh. Och sedan proffs börjat upptäcka gamla fina bokehobjektiv som Biotar 58 och 75mm t.ex, samt en del av Meyer-Görlitz optik som har unika speciella egenskaper vad gäller detta, så har det kommit på tapeten. Men visst har bokeh betydelse även analogt.
I början ville ju digitalisterna ha skärpa i hela bilden, oaktat att det är en optisk omöjlighet utan mycket kort brännvidd. Stackars satar.
MattiasL 2023-09-23 03:43
Var det inte mer så att man var så illa tvungen eftersom sensorer var dyra och därmed små? Snarare blev ju folk helt lyriska när APS-sensorerna blev allmänt tillgängliga och man kunde hänga på en 50/1,8.
Bokeh är inte en egenskap bara hos objektivet, utan det är starkt samankoplat med graden av oskärpa i en oskarp bakgrund. För att ha koll på detta måste man ha sökaren i en enögd spegelreflexkamera. En digital sökare är hjälplös.
Frekeman 2023-09-22 19:15
Nja, det där stämmer väl inte alls särskilt väl – om jag förstår dig rätt? Jag testade med min Fujifilm X-T2 med ett 23 mm f/2-objektiv. När man komponerar bilden så visar den inte slutresultatet men med avtrycksknappen halvt nedtryckt så visar kameran precis hur den slutgiltiga bilden kommer att se ut med skärpedjup och exponering. Och det är ju en digital sökare.

På min digitala Pentax K-1 som är en spegelreflex med optisk (är det rätt ord på svenska?) sökare så ser man inte heller hur oskärpan kommer att vara eftersom den inte bländar ned förrän bilden tas. Det finns dock en knapp att trycka på för ändamålet om man vill se hur bilden kommer att se ut. Med objektiv där bländaren ställs in manuellt så är det förstås annorlunda.

Om med mätsökaren så är det alltid skarpt! Inget skärpedjup alls i den sökaren inte! ;-) Men LCD:n på baksidan är bra för ändamålet såklart! Eller om jag kopplar på en digital sökare!
Stefan Åhbeck 2023-09-22 19:55
Håller med. Omöjligt att köra spegellöst i ateljén. Digitalt eller analogt kvittar. Det är spegeln som räknas.
MattiasL 2023-09-23 03:41
Där är jag med Fredrik. Med digital sökare ser man ju resultatet som det blir (även om jag tror man oftast kan säga åt kameran att visa sökarbilden med objektivet vidöppet). Med spegelreflex blir det ju vidöppet jämt, utom då nedbländningsknappen trycks in och gör allt mörkt istället. Fast vad jag förstår stämmer skärpedjupet oftast ändå inte, om man har en modern sökare anpassad för autofokus. Vet att när jag bytte till en modern skiva med fresnellins i min Rolleicord, blev det skitsvårt att sätta skärpan, men enkelt att komponera, och det var en himla skillnad på exempelvis Nikon FA och F100 med den saken.
MattiasL 2023-09-23 14:22
Men när man nu pratar om bokeh – vilket inte varit så väldigt länge, utan kanske de senaste 20 åren – så menar man inte (bara) hur oskarp bakgrunden är, utan på vilket sätt den tecknas. Och där har folk blivit väldigt medvetna om vad de vill ha. Fast också lite motsägelsefulla kanske. Hasselblads oskärpepentagoner hade nog inte blivit så poppis idag, då de flesta bländare har rundade och många blad. De flesta vill inte ha ljuspunkter som blir till "lökringar", men tar man det riktigt till extremen, som i en Trioplan, så blir det en någorlunda eftertraktad grej i sig. Vissa objektiv kallas "för kliniska", medan andra upplevs stökiga, och så vidare.
Tack för en spännande och fyllig länk.
/Gunnar S
trivial fototeknisk fråga

ibland vill man ha allt i focus ibland inte
Min gissning är att flera av de japanska fotografer som myntade uttrycket bokeh arbetade med mätsökarkameror och av erfarenhet kunde gissa sig till hur var oskärpan skulle hamna och hur den sen gestaltades i kopiorna. Man vet nog som regel hur mycket skärpedjup man har tillgång till med sitt objektiv.En ESR förenklar proceduren högst väsentligt. Moderna digitalkameror av mätsökartyp med möjlighet till elektronisk sökare klarar av att visa skärpedjupet, om än aningen mer bängligt än med en ESR.
/Gunnar S
syntax 2023-09-22 18:55
Det klassiska bildexemplet på kontroll över en oskarp bakgrund är en vacker järngrind framför ett gammalt slott. Bakgrundsoskärpan skall vara precis sådan att man nätt och jämt kan urskilja att det är ett slott, men att järngrinden friläggs på ett bildmässig sätt.
Att i fotograferingssituationen fastställa vilken bländare som ger önskat resultat, kan bara göras med en ESR-kamera. En digital sökare är, som jag framhåller ovan, hjälplös.
mombasa 2023-09-22 19:15
Nejdå, en EVF, electronical viewfinder klarar av uppgiften om än inte riktigt lika självklart som en ESR. Jag använder det då och då med min Fuji Xpro2. Bokeh-begreppet innefattar inte riktigt bara den där oskärpan du beskriver. Reflexer i bländarlammellerna tycks vara viktiga för bokeh-begreppet. Bokeh är kanske ett utvidgat oskärpebegrepp. Man kan titta lite extra på Daido Moriyamas bilder för att förstå bokeh. Och titta på Scorseses Taxidriver som har ett flertal scener som excellerar i bländarlamellreflexer. Förmodligen en av de första spelfilmer som arbetade medvetet med det.
/Gunnar s
Stefan Åhbeck 2023-09-22 19:57
Stämmer. Elektroniska sökare grejar inte skärpedjup.
Stefan Åhbeck 2023-09-22 19:59
Vanskligt att dra in cineteknik i detta resonemang.
mombasa 2023-09-22 21:13
?? Jag har inga problem med att uppfatta skärpedjupet med min Xpro2. Jag säger att det är enklare med en ESR, som dessutom alltsomoftast har en knapp för att se det egentliga valda skärpedjupet.
/Gunnar S
Frekeman 2023-09-22 21:17
@Gunnar: håller helt med. Det konstigt att Stefan och Peter, som livnärt sig på fotografi, inte verkar vilja ta till sig hur det faktiskt ligger till.
mombasa 2023-09-22 21:18
Det ligger något i det du skriver. Men som exempel på utnyttjandet av kort skärpedjup fungerar det även om cineteknik skiljer sig från stillbildsfotografi.
/Gunnar S
syntax 2023-09-22 21:48
Fredrik
Min pappa brukade ibland säga till min mamma:
"Du hast recht - und ich hat meine friede".
Frekeman 2023-09-22 21:59
Men, Peter, varför inte förklara för mig hur jag har fel istället för att göra som din pappa? Kring mycket tycker jag att du resonerar förnuftigt och pekar på fakta. När jag och Gunnar hänvisar till våra erfarenheter, som såvitt jag ser det motbevisar din (och Stefans) tes om att en digital (elektronisk?) sökare är hjälplös, så erkänner du inte (på riktigt i alla fall) att du har fel. Lite oschysst sätt att debattera, inte sant? Och vi har ju faktiskt i den här diskussioner låtit bli att skruva upp den med mindre trevliga argumentationsgrepp så varför inte fortsätta så och låta fakta tala?
syntax 2023-09-22 22:30
Hå, hå, Fredrik - ok då!
Det handlar ju inte (bara) om skärpedjup - eftersom skärpedjup inte finns i egentlig bemärkelse. Det är en konstruktion byggd på en vald definition om när oskärpa skall anses föreligga. Utifrån den enda egentliga skärpan, den fokuserade skärpan, så avtar skärpan gradvis utåt.
Det är denna gradvis avtagande skärpa man kan studera optiskt i en ESR-sökare med stor noggrannhet. Man kan för varje bländare avgöra precis vilken grad av oskärpa man behöver i bakgrunden för ett visst motiv.
Om vi utgår från det klassiska exemplet med gallergrinden och slottet här ovan, så vet jag med stor bestämdhet att du inte klarar den saken med en digital sökare - men det går lätt som en plätt med verklighetssökaren i en ESR.
Gunnar vet detta. Lade du märke till hans formuleringar: "...om än aningen mer bängligt än med en ESR." och "... det är enklare med en ESR, som dessutom alltsomoftast har en knapp för att se det egentliga valda skärpedjupet.

Nu får Bengan hedersomnämnande för största antalet kommentarer för perioden... :-D
Väl unnat!
Frekeman 2023-09-22 23:12
Först och främst – tack för att du besvarade min senaste kommentar. Det uppskattas.

Jag håller fullt med dig om det du skriver i ditt första stycke. Ditt andra styckes resonemang stämmer inte alls som jag ser det. Här är ett första exempel som jag menar motbevisar påståendet "att du inte klarar den saken med en digital sökare". Ponera en Leica M11 (senaste M-kameran) med en påmonterad elektronisk/digital sökare av modell Visoflex 2. Den visar mycket högupplöst exakt vad sensorn visar. Det innebär att skärpedjupet, mängden oskärpa, bokeh etc. som man betraktar uppför sig precis på samma sätt som på en ESR, inte sant? Men allt är medelst en digital sökare som du hävdar inte fungerar för ändamålet.

Ett andra exempel är med min Fujifilm X-T2 som jag hänvisade till tidigare. Här ser man inte direkt skärpedjupet/bokehn/oskärpan etc. som den kommer att bli när bilden tas. Däremot kan man få en exakt försmak av hur det kommer att bli genom att halvt trycka ned slutarknappen. Möjligen kan man argumentera att det är lite "bängligt" med halvtrycket men det är ju precis lika jobbigt som att trycka ned den ändamålsenliga knappen (den som du omnämner) på en ESR, eller hur?

Dessutom, och detta är något som talar till det elektroniskas fördel, så har digitala sökare den fördelen att de kan använda sig av konstgjord ljusförstärkning när grinden och slottet ska avfotas nattetid, då det nog kan blir riktigt mörkt i en optiskt sökare med nedbländat objektiv.

För min del kvittar det hur man går tillväga för att ta sin önskade bild med valt skärpedjup etc. men nog fungerar det på en hel del olika sätt.

Bengan har ofta en tendens att introducera småkontroversiella ämnen som vi pratglada kan argumentera kring. Är han möjligtvis en liten provokatör i fårakläder? ;-D

PS. Glor man med Live view på LCD-skärmen på en digital Leica M så är det nästan ännu lättare att avgöra bokeh/oskärpa/skärpedjup än genom en EVF!
syntax 2023-09-22 23:34
Men Fredrik!!
Det finns ju inga bevis i denna diskussion. Det är din subjektiva uppfattning mot min. På detta stadium blir det alltså till en JA/NEJ-diskussion.
Den saken kan bara avgöras med att du bevisar i verkligheten att du med en digital sökare klarar av det som det klassiska exemplet går ut på. Vilket jag alltså inte tror att du går iland med.
Frekeman 2023-09-23 00:33
Jag tvivlar på att du kommer att godkänna som bevis en bild som jag har tagit med min X-T2 exempelvis (eller en Leica M med EVF) av en grind med nån typ av präktig byggnad i bakgrunden. Med lämpligt skärpedjup och oskärpa enligt exemplet du nämnde.

Men, ponera att jag tar med mig min Pentax K-1 med mitt gamla 50 mm f/1,2 som är helmanuellt (denna kombo torde likna den du vurmar för), min Leica M-E 240 med en Summarit 50 mm f/2,4 samt min Fujifilm X-T2 med min 35 mm f/1,4. Och finner ett scen med en grind och lämplig byggnad i bakgrunden och återkommer med bilder som liknar varandra och där jag hävdar att det var ungefär lika lätt att använda de tre alternativen för att ha kontroll över oskärpan. Skulle du godta det som bevis? Jag är tyvärr tveksam.

Jag försökte på ett rimligt sätt resonera mig fram till att ett Leica-objektiv kopplat till en elektronisk sökare av god kvalitet (så pass högupplöst som normalt öga kan uppfatta detaljer) i hög utsträckning beter sig som den kombination som du menar klarar av utmaningen. Och som du "med bestämdhet" hävdar "är hjälplös" (glöm inte att det är det påståendet som du försvarar). Jag tycker att det är på gränsen till intellektuell ohederlighet att hävda att det resonemanget är subjektivt.

Har du erfarenhet av moderna digitala kameror? Jag har det och även av äldre och analoga systemkameror. Och mycket däremellan. Vore intressant att veta om du har använt en modern spegellös kamera där du har försökt utan att lyckas att kontrollera oskärpan.
Frekeman 2023-09-23 00:58
Upptäckte precis nu att om man håller slutarknappen halvt nedtryckt på min Fujifilm och ändrar på objektivets bländarring så uppför sig kameran i stort på samma sätt som en ESR med ett objektiv med bländarring. Man ser alltså hur skärpedjupet ändras "live". Tack vare denna diskussion så har jag i alla fall lärt mig mer om en av mina kameror. Alltid något.
syntax 2023-09-23 08:30
Nu blir jag sist och slutligen väldigt irriterad.
Du talar upprepade gånger om bevis, när det bara finns subjektiva uppfattningar. Du ifrågasätter motpartens kunskaper och erfarenheter - när jag inte på minsta sätt har ifrågasatt dina. Det är oförskämt och plumpt - och jag gjorde ett stort misstag som gick dig tillhanda i dina egotrippade uppvisningar. Det skulle vara bra om du slutade med sådant här på FS. Du är inte någon tillgång!
Frekeman 2023-09-23 10:45
Det lät inte särskilt subjektivt när du skrev att "En digital sökare är hjälplös". Och vad beträffar "så vet jag med stor bestämdhet att du inte klarar den saken med en digital sökare" – det är ju definitivt ett uttalande om min kunskap och erfarenhet.

Här har jag tålmodigt försökt att ge dig en chans att erkänna att dina initiala utsagor kanske inte var så definitiva som du ville göra gällande och att du kanske skulle vilja omformulera det ur ett subjektivt perspektiv, dvs. att du personligen tycker att det är mycket lättare att kontrollera skärpedjup etc. med en ESR. Istället är nu allt plötsligt helt subjektivt, individuellt och relativt. Du nämner egotrippar och huruvida man är en tillgång etc. istället för att bemöta mina resonemang. Jag tänker inte sjunka lika lågt och poängsätta din närvaro här och kommer också fortsättningsvis att hålla mig till empiriska fakta med logiska resonemang.

För övrigt så fick jag ju stöd av Mattias, en yrkesfotograf. Han skrev ett av de klokare och mer informativa inläggen tycker jag för han nämnde det där med sökare anpassade för autofokus i en modern SLR. Jag experimenterade lite med K-1 och 50 mm f/1,2 i morse och noterade att oskärpan/bokehn blev mycket mer påtaglig i den färdiga bilden än den jag såg genom ett vidöppet objektiv genom en "verklighetsökare". Det han skrev kanske förklarar min erfarenhet? Uppenbarligen är verkligheten nyanserad. Allt är inte svart eller vitt.

Och nej, jag kommer inte att sluta med mina skriverier så länge jag har tid till övers och ser att nåt konstigt skrivs som jag bryr mig om.
ztenlund 2023-09-23 11:30
Jag har testat det där med skärpedjupet i sökaren på moderna spegelreflexer och det varierar förstås lite beroende på mattskivan, men jag har för mig att det låg på f/2-f/2,2 beroende på modell (detta var Nikon småbild). Det är inte autofokusen i sig som gör detta, utan prioriteringar kring vad som är viktigast med mattskivan när autofokusen normalt sett löser uppgiften.

Tillägg: Du kan testa att stega från f/1,2 mot mindre bländare och använda nedbländningsknappen och se när sökarbilden börjar påverkas i ljus och skärpedjup.
Frekeman 2023-09-23 12:01
Tack för inlägget i debatten, Martin. Jag nog nästan aldrig funderat så mycket på det där med att bestämma skärpedjupet i förväg. Det är väl för att jag bara fotat digitalt efter att ha blivit seriöst intresserad av fotografi – det är ju bara att testfotografera och se hur det blir liksom. Så, det där med en mattskivsa har jag inte alls nån särskild kunskap om. Men, jag kan tänka mig att vad jag ser på min K-1 med objektiv vidöppet (f/1,2) kanske motsvarar f/2-2,2 som du skriver? Jag testade det du föreslog i ditt tillägg och det funkade ju som förväntat med jag är tveksam om det nån gång såg ut som slutbilden gjorde vid f/1,2 men det har väl med mattskivan att göra?
MattiasL 2023-09-23 13:33
Faktum är att det för mig som nästan alltid plåtat spegelreflex fortfarande är lite ovant med mina nuvarande elektroniska sökare. Jag kan inte alltid se precis var fokus sitter, eftersom jag ser den nedbländade sökarbilden. Ibland bländar jag upp för att kontrollera. Jag får nästan programmera en omvänd skärpedjupsknapp som visar vidöppet.
Stefan Åhbeck 2023-09-23 16:46
Äh. Jag är bara trubbigt och träfibrigt konservativ :-)
2023-09-23 12:29   Hans Ingvar Jonsson
Tack för lästipset. Gillar att du tagit upp det.
Fotar själv analogt sen gammalt men har lagt ned mycket tid på att läsa om gluggar och de digitala möjligheter som exempelvis pixelgranskningar ger.
Mängder av tester på skärpa och rätt oskärpa flödar på youtube. Många gamla gluggar har fått en ny vår då de botar den allt för kliniska (?) återgivningen av verklighetsrepresentationen.

Fastnade för citatet ” Different processes, different effects”
Det här med Bokeh är ett spännande och intressant ämne, helt klart! Tack för alla kommentarer!
/B
N Thomas Meldert 2023-09-24 11:41
Ja, det var du som välte bikupan den här gången =)