The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2224 / "Att ställa in sig själv på svartvitt!" Inte alls så dumt sagt!

 

Den här bilden e tagen för nå't år sedan.

Har fotat monokromt i går med den digitala mini-Leican = Fuji X100! :) Men det känns ändå litet oroligt eller splittrat, då det även ligger flera rullar "färgfilm" i kameran å pockar på användning, typ Velvia, Astia osv! (De ligger även flera alternativ svartvitt i kameran också, med olika filter!)

 

 

Å här e bilden i svartvitt. Plastig säger någon här nere i en kommentar! :)

 

Å här en en version till i svartvitt! Kanske något mindre plastig med litet pålagt korn?  ;)

Å vad gäller digitalkameror, visst e det praktiskt att ha det mesta i en kamera, man kan väl ta en liknelse, kameran blir som en schweizisk armékniv, men knappast ett samurajsvärd!  ;)

Å tekniskt kan jag nog fixa en användbar svartvit bild från en digitalfärgbild, men de e inte riktigt det som det hela handlar om!

Å vissa motiv passar inte i svartvitt och andra passar inte i färg, och det upptäcker man ofta först då man står framför motivet och velar och då kan det även ta litet tid att ställa om kameran! Men visst skulle man kunna fixa det hela till svartvitt senare som sagt.

Så att "ställa in sig på svartvitt", som Rauni Melin sa i en kommentar i förra bloggen, de e viktigt, men då skall kameran, tycker jag, också bara funka i svartvitt, och man skall ha den funktionen kvar en litet längre tid, för den svartvita bilden kräver ett visst bildtänk även i huvudet, annars blir det nog bara en dokumentation.... 

Å det e desamma med färgbilden, då färgen ofta kräver ett annat bildtänk för att den skall bli intressant, å inte bara bli en dokumentation!

Så det här att "ställa in sig på svartvitt", e inte alls så dumt, men förutsätter nog sedan, som sagt,  även en litet längre tids fotade i det svartvita också! Å där e nog de flesta digitalkameror, med alla balla fantastiska grejer inbyggda, en stor svartvittkonstnärsfiende! ;)

Så vad gäller att fota svartvitt på ett bra sätt, så gäller först en viss långsiktighet, å vad gäller det digitala, å då e nog en Leica Monochrome bra att ha för å inte vela! :)
Eller för oss andra, typ analogister, så är nog tex en Leica M2 med Tri-X bra, för då kan man inte hålla på och vela fram och tillbaka mellan olika färger och olika svartvittfilter och bara bli yr i huvudet och osäker om jag valt rätt och se'n få ett dåligt resultat och undra varför fotandet inte funkar längre! ;)

/Bengan

 

Ps. Roffe hälsar!  I dag i svartvitt!

 

 

 

Inlagt 2014-02-24 08:19 | Läst 4102 ggr. | Permalink

"Men plåta i RAW så kan du hemma avgöra vilket som passar bäst. För enkelt ? Du kan vela flera gånger! Skål Bengt-Åke"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Velfritt är nog bäst =)
Svar från Benganbus 2014-02-24 13:56
Tack för det ordet Thomas! :)
/B
Bilden på flickan är alldeles för mjäkig och grå, och ser plastig ut i den svartvita versionen. Bilden på Roffe ser aningen bättre ut, vad gäller det sv/v.
Svar från Benganbus 2014-02-24 13:03
Suck, dessa ungdomar... ;)
Men håller nog med en aning, de e ju en digitalbild! :)
/B
Johan Pihl 2014-02-25 11:04
Ja, lite mindre "plastig" nu med pålagt korn ;) Men med "plastig" menar jag såklart inte BARA avsaknaden av korn. Tyvärr, för då hade det ju varit ganska enkelt att åtgärda.
*skrattar* Thomas har rätt. Ett velfritt samhälle är byggt på solid grund och där överväganden aldrig behöver komma upp till diskussion. Ibland kan valfriheten locka fram frågan om man är ambivalent. Ja... nja, jag vet inte?

Håller med om fördelen att alltid köra samma film och framkallare som man är van vid. Uthålligt och velfritt!
/H
D76 2014-02-24 11:46
"Den som inte anpassar sig till förändringar, får finna sig i att bli frånåkt när den nya tidtabellen börjat gälla." Gammalt konduktörsordspråk. :)
Svar från Benganbus 2014-02-24 13:05
Funderar på vad jag skall svara på det här... ;)
Återkommer!
/B
Svar från Benganbus 2014-02-24 13:45
Herr D76, nu har jag funderat!
Funderat på det här med att bli frånåkt alltså! :)
Jag har för övrigt blivit frånåkt som spårvagnskonduktör såklart nå'n gång också,
bara så du vet att jag vet vad jag talar om! :)
Och begreppet som sådant, det gillar jag! Att bli "frånåkt" alltså! :)
De e dom "frånåkta", som inte bara hänger med på vagnen, som måste börja fundera!
Och då kan det hända något!
Tex att fota analogt och svartvitt! :)
B)
Svar från Benganbus 2014-02-24 13:59
Hans!
Håller med om allt det där med film och framkallare och en kamera och bra bilder!
De e den här f-b reklamen som ställer till det!
Och masskonsumtionsrörelsen i samhället! ;)
/B
Instantclassic 2014-02-25 10:32
Visst är det en virvelström av lockelser. Det gäller att hålla i känslotyglarna.
Jag är tyvärr ingen helgjuten förebild utan emellanåt blott ett avskräckande exempel ;)
Hursomhelst finns det inte mycket att hålla sig i så här i västerlandets sena skymmningsljus. Vår kultur är på väg att gå under och det finns goda skäl att dokumentera den på acetatbas.
Resursernas ändlighet och finansindustrins påhittade oändlighet ger definitivt inget utrymme för velande. Blott den andliga framstegstanken står oanfrätt. Vår tids förklädda nemesis.
/H
Intressant. Mina tankar i ämnet..

Förr var man tvungen att lära sig "se i svartvitt" när man hade svartvit film i kameran. Sökaren var av naturliga skäl alltid i färg och man fick skaffa sig en känsla för hur flimen översatte färger till gråtoner. Det tog ett tag att programmera hjärnan att kunna arbeta i svartvitt-läge men när man väl hade gjort det så är det en snabb process.

Alla fotografer lär sig att se med en känsla för hur motivet man har framför sig kommer att se ut på bild. Att lära sig se i svartvitt är egentligen bara som att lägga på ytterligare ett lager på den komptensen.

Man kan använda en digitakamera för att "översätta till svartvitt" istället för att göra det i huvudet. Det är bara att titta i (den elektroniska) sökaren eller på displayen. Funkar bra men om man redan lärt sig "se i svartvitt" så känns metoden långsam. I stället för att hela tiden skanna passerande motiv med ögonen måste man fiska fram kameran för att kolla enskllda motiv (som ju ändå måste identifieras manuellt).

För mig funkar det bäst att mentalt vara i svartvitt läge redan när man letar motiv och helt enkelt hoppa över motiv som av någon anledning inte gör sig i svartvitt. Då kommer man förhoppningsvis hem med ett gäng bilder som funkar bra i svartvitt. Om man sedan fångat bilderna med digital sensor eller film spelar ingen större roll.

Men.. alla sätt är bra utom de dåliga. Man kan också bara fotografera det man spontant gillar med en digital kamera och sedan testa om det funkar i svartvitt när man kommer hem till datorn. Huvudsaken är slutresultatet. Och eftersom det går att konvertera från färg till svartvitt med i princip obegränsade variationsmöjligheter så kan man faktiskt fråga sig om det finns några motiv som inte funkar i svartvitt. I efterbehandlingen kan du få det mesta att funka med hjälp av din egen kreativitet.

/F
Svar från Benganbus 2014-02-24 13:54
Jag för min del, jag plåtar nog för mycket när jag har digitalkamera, för jag känner att det mesta går att fixa se'n i datorn på nå't sätt, å då blir det ofta bara nå'n slags mellanmjölk av fotandet.....
Se'n när jag får tag i litet "svårare grejer", tex analogt och svartvitt,
då skärper jag mig, eller va det är, men har även en annan bild i huvudet, ett svartvitt tänk!

De här e svårt, och personligt, hur man fixar det hela! För att själv bli nöjd alltså!
Jag måste ofta ha en "tagelskjorta" på mig, en kamera som bara har svartvitt,
för att det skall bli bra i svartvitt! :)
/B
Hej,
Roffe är ju riktigt skräckinjagande.
Jag har alltid sett i färg, även när jag hade svartvitt i kameran. Nu har jag förstått att jag sett i RAW. Så nu får man utnyttja det.
Jag vet inte om jag vågar klappa Roffe, ens på avstånd.
Ha det bra
Bob
Svar från Benganbus 2014-02-24 15:26
Jag brukar ropa till folk när Roffe kutar fram med munnen så där vidöppen, "Han vill bara leka!" ;) :)
/B
Jag köpte en Leica Monochrom strax före nyår, och ångrar det inte… Skulle dock vilja påstå att även om filerna håller högre kvalitet än konverterade rå-färgfiler klarar, så är den verkliga poängen just att man redan gjort sitt oåterkalleliga val när man tar den kameran en dag. Den dagen gäller då bara svartvitt, färg finns inte i bilderna. Precis som när man satte Tri-X i sin M2:a och gick ut… Det är nåt helt annat än att sitta hemma efteråt och undra om den eller den bilden gör sig bäst i svartvitt eller färg… Här blir det "velfritt", som Thomas säger!

Sen, angående "plastighet", som jag här tolkar lite som synonym till kornlöshet: det är förvisso olikt film, men varför fly till stilimitation? Det här är ett annat medium, och kan väl få vara det. Att lägga in korn som inte är en egenskap hos materialet är lite som när piktorialisterna försökte få in penseldrag i sina fotografier för att efterlikna målningar.

Kanonbild på Roffe, f ö!
Svar från Benganbus 2014-02-24 20:24
De sista raderna om pictorialisterna är intressant!
Bloggar om det! Tack!
/B
Ps. Roffe hälsar och tackar! :)
Men plåta i RAW så kan du hemma avgöra vilket som passar bäst. För enkelt ? Du kan vela flera gånger!

Skål

Bengt-Åke
Svar från Benganbus 2014-02-24 19:47
Fotograf Strengberg,
så här resonerer jag! Jag vill komma ifrån kulsprutemodellen!
Eller filmkameramodellen! För att sedan inte behöva sitta och gå igenom tusen bilder hemma! ;)
Jag vill direkt försöka att ta en bild som passar i svartvitt!! :)
Bengan The Zombie
Håller med, det går inte att hålla på med att ändra från svartvitt till färg och tillbaka hur som haver, hjärnan skulle ju bli helt förvirrad! Följer förresten en Leica Monochrome-fotograf (inte här, annorstädes) och tyvärr får man griller i huvudet på köpet.... Något inköp får jag dock bara drömma om, i stället får jag nog plocka fram OM-1 eller något annat igen för att slippa välja färg eller sv-vitt. (Det blev ett abrupt avbrott för min återupptagna analoga bana drygt ett år sedan, pga massa annat som har tagit tid.)
Roffe är fin! Bilden också!