The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1241 / Terje Hellesö, och konsekvenserna...
I dagens DN, Kulturen, skriver Bo Madestrand om Teje Hellesö och hans förfalskade naturbilder. Ett intressant inlägg i debatten, med kameran som sanningsvittne alltså.
"Och att blanda fakta och fiktion är numera en vedertagen litterär metod, även inom fotografin", men det kan få konsekvenser allt beroende på hur det presenteras, som konstnärligt eller sanning......
Så läs gärna artikeln i DN och begrunda, å inget är svart eller vitt,
men i alla fall så gäller det gäller det nog att tänka sig för vad gäller eventuella konsekvenser... ;)
/Bengan
Inlagt 2011-09-06 07:18 |
Läst 4849 ggr. |
Permalink
Hur många som mer har gjort som Terje är intressant att få veta för självklart tror jag inte han är ensam.
Jag vill personligen ta 90 % av bilden i kameran och göra resten för att förbättra den med små medel. Lite nivå, lite kontrast och kanske något litet till.
mvh
Morgan Larm
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/fotografi-ar-inte-sanning
det blir lättare att läsa då!
/B
Sontag är i första hand en essäist och kåsör och postulerar en mängd påståenden. Hon delar egenskapen att fastna för korta citatvänliga uttryck med en av sina förebilder, Walter Benjamin.
Men visst är också Bo Madestrand själv inspirerad av den epigoniska sjukan när han själv avslöjar sig; "Kom ihåg: Allt är tillåtet, så länge man inte blir avslöjad."
/H
Vad menar han med det,
ingår det att kunna snatta i butik eller fildela också...? ;)
/B
Det verkar som att det som upprör i fallet med Hellesø är att han har lagt till något som inte fanns på plats och det är intressant. Vi upprörs, efter vad det verkar, mer av det som läggs till än av det som lämnas utanför bilden. Det kunde t.ex. stå ett kärnkraftverk alldeles till höger om den högra bildkanten utan att vi ens tänker på att det kan vara så.
Skulle det ha förändrat vår tolkning av bilden?
För min egen del menar jag att tala om sanning i förhållande till fotografi är ganska meningslöst eftersom ett fotografi alltid är en subjektiv tolkning. Det intressanta är emellertid att försöka förstå vad fotografen vill säga med sin bild.
:) Tom
Det finns goda skäl att uppfatta det citerade som en självmotsägelse.
Vad är det för skillnad mellan de båda påståendena annat att det är två olika aktörer i skapandet av bildinnehåll?
Hur kommer synen på svensk naturfotografi att påverkas?
Hur kommer svenska naturfotografer att påverkas?
Kommer andra fotografiska genrer att påverkas? (tänker närmast på pressbildens trovärdighet)
Det undrar jag.
Skribenten skriver också att det skrina ordets trovärdighet är körd sedan länge, menan fotografiets trovärdighet varit orubbat tills nu. Det är inte sant.
Både en skribent och fotograf kan ljuga utan att blanda in teknik. Fotografen kan välja utsnitt och vilka bilder som ska publiceras. Trovärdigheten hänger ihop med mediet som bilden/texten publiceras i och skribenten/fotografens uppnådda trovärdghet.
Kort sagt. Det var en hastigt ihopkommen artikel utan så mycket tanke bakom.
men en större misstänsamhet kommer nog att breda ut sig då "fantastiska" bilder visas framöver....
Vad gäller pressbilder, jag tänker då på den berömda bilden på fabriken som framställer Etanol. (DN?)
Där fotografen skruvat litet på PS-knapparna så bilden skulle se litet mörkare och hotfullare ut...
De e inte bra liksom... ;)
/B
Ps. Håller med dig om att den här artikeln är litet tunn och ihålig!