Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 6138 // William Eggleston: The Father of Modern Color Photography!
Från "The Daily Beast"
"Det är dock egentligen bara kvalifikationer, inte motsägelse. När det kommer till hur han använder sin Leica står Eggleston ensam. Hans enastående bilder liknar inte någon annans, och hur mycket folk än försöker är han inte riktigt imiterbar. I Michael Almereydas briljanta och tillgivna dokumentär "William Eggleston in the Real World", som jag återvänder till upprepade gånger som någon smygande stalker, finns en scen där kameran följer Eggleston när han promenerar genom ett öde och förfallet gammalt hus. Flera gånger, medan han tar en bild, fryser filmen ramar och visar vad han tog. Till en början verkar det som om filmen säger: Titta, det är så här han gör det. Men sedan inser du att det i själva verket säger nästan motsatsen, något i stil med: 'Titta, hur nära du än står vid hans armbåge, kan du för ditt liv inte förstå hur han fick den bilden från den platsen.' skingra inte mysteriet med hans talang. Det förstärker det. Att förklara exakt varför det är sant är svårt. Som han har insisterat i många intervjuer är ord och visuella bilder olja och vatten. "De gillar inte varandra", säger han. Det vill säga att ord och bilder gör väldigt olika saker, och om du kunde förklara en bild med ord skulle det inte behövas ta den. Eller, som John Szarkowski, den bortgångne, store MOMA-fotograferingskuratorn en gång uttryckte det så outplånligt, "i dessa fotografier är form och innehåll omöjliga att skilja – vilket vill säga att bilderna betyder precis vad de ser ut att betyda. Att försöka översätta dessa framträdanden till ord är förvisso ett dåresärende, i jakten på vilket inga två dårar skulle välja samma otillfredsställande ord." (Via Google översätt)
Läs mera här i "The Daily Beast!
/Bengan
Ps. Det va Fredrik Eriksson som nämnde William Eggleston i en kommentar, så jag va tvungen att läsa på! :)
Straight 6149 // Mera om Work the Scene!
Bra påminnelse det här, att försöka hitta fler vinklar/bilder på samma motiv! Work the Scene alltså! Och nu gäller det gatufoto och liknande, där man ofta inte kan röra sig hur som helst! Så det kan ibland vara svårt! Och ibland funkar "Work the Scene" dåligt! Bilden ovan är ett exempel! (Bilden e tagen i en spelhall, där man sannolikt inte fick fota)
Jag stod och tittade på roulettspelet (med kameran lågt hållen i ena handen) och ser ett par komma och sätta sig vid bordet! Jag rör mig långsamt runt halva bordet mot paret under tiden jag låtsas titta på spelet, ställer samtidigt in kameran! Hyperfokal på bländare 2! :) Lycka till med det skärpedjupet! Hittar en lucka bland de som spelar, och via höftskott riktar jag kameran samtidigt som jag tittar på spelet, och trycker av med tummen! Börjar långsamt att mata fram nästa bildruta, för att försöka ta en bild till och kanske även röra mig närmare! Då reser sig paret och går!! Så det blev det ingen tid för vidare arbete med den scenen! ;) Men jag tycker att jag bedömde avståndet ganska bra i alla fall! ;)
/Bengan
Ps. Det är nog så numera, att jag "glömmer" bort att överarbeta scenen när jag fotar analogt! Snålhet vad gäller dyr film kanske ;) eller så tycker jag att den bild jag tog räcker! :)
Straight 6145 // Hommage, Gatufoto och "work the scene”
Bilden är ett Hommage till Aleksander Rodchenko (eller kanske till Paul Strand?) Att titta på bilder under en lägre tid kan ge problem, om man nu ser det som ett problem! För man känner då igen många bilder och jämför bilder, och man försöker även härma de bilder man sett med de bilder man själv tar! Och vi härmar gärna berömda fotografers bilder! Och vad finns det då för bilder kvar att ta? Allt blir ju då bara ett enda härmande! ;)
Det va det om det! :)
.
Vad gäller "work the scene” som Fredrik Eriksson skrev om i en av mina tidigare bloggar så va jag tvungen att läsa på! Tycker jag gjorde så i Göteborg nyss! "work the scene” alltså, se här! Flera bilder från samma utsiktspunkt, jag försökte alltså hitta bästa bilden därifrån jag var! Och så dök Aleksander Rodchenko upp i mitt bildminne! Diagonalstuket i bilden "Girl with Leica" kunde jag ju använda!
Här annan intressant läsning i ämnet det avgörande ögonblicket!
.
För övrigt så närmar sig framkallning i Slow fotografi! Och det kanske är så, att det digitala blir för mycket bilder och ändå för liten verkstad! Fast vi själva upplever det inte så! Jag menar vi sprider massor av bilder, många onödiga, i tid och otid, och vi tror att det är riktig fotografi! Men de riktiga bilderna ligger nog bara vilande i en analog kamera och väntar på framkallning! ;) För mig känns det så ibland!
Det är väl därför som många ungdomar kallar analog fotografi för "riktig fotografi!" :)
Nog för tillfället, för en promenad väntar! "Det är nödvändigt att promenera" Varje dag, minst 15000 steg säger dom som vet, Hadzafolket tex! :)
/Bengan
Straight 6134 // HCB och äkta analog fotografi!
Jag undrar om Henri Cartier Bresson egentligen va en äkta analogfotograf? ;) För han kopierade ju inte sina bilder själv! För jag har förstått i debatten här på nätet att en "riktigt och äkta analogfotograf går hela vägen"! Hen framkallar sin film, och kopierar sedan i en förstoringsapparat! ;)
Så det här med att sända sin bild till kopist, det e litet suspekt! ;)
Nåja, alla blir saliga på sin fason och sin åsikt!
.
Å jag har min egen fason! Filmrullar ligger ofta och väntar i kylen, och sedan väntar ett tjugo år gammal PS, en femton år gammal skanner och sedan min egen fotokopist som heter Crimson!
Bra arbetsflöde liksom!
Här e mer oäkta analogfoto!
Det e en bild på en galet snygg kamera där också! :)
.
Å här ligger en "galet snygg kamera!" Nikon FE alltså! :)
Ha nu en fortsatt fin dag!
/Bengan
Straight 6133 // Tavlor på en utställning! (Inte musik, utan en bildutställning)
Den här bilden har nog inget på utställningen att göra, tror jag i alla fall just nu!
.
Att välja bilder alltså! Till en utställning! De e då jag tycker att man inte har nå't att visa, eller att man visat det förut! Å andra sidan, det e inte samma människor som kommer på den här utställningen, så dom har nog inte sett mina bilder förut! Å så hur skall jag ha bilderna, ramade eller bara uppstiftade kopior? Och så är jag sent ute som vanligt!
Men det va jag när jag jobbade också! Sent ute alltså! ;) Uppdateringar av internetgrejer, som jag startade med sista dagarna! Nåja, jag hade kollat så allt funkade veckorna innan så det va bara att köra! Kollat även här, så nu e det bara att sända bilder till Crimson!
Men inte riktigt, har inte valt bilder färdigt än! :)
Och men som sagt, allt e som vanligt i sista minuten!
För övrigt kom en kompis och vi skall till Gustafsvik och fika! Så beställningarna till Crimson får jag ta senare eller i morgon! :)
Och nästa helg e det utställning som sagt!
Men de e lugnt! :)
/Bengan