The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6145 // Hommage, Gatufoto och "work the scene”

Bilden är ett Hommage till Aleksander Rodchenko (eller kanske till Paul Strand?) Att titta på bilder under en lägre tid kan ge problem, om man nu ser det som ett problem! För man känner då igen många bilder och jämför bilder, och man försöker även härma de bilder man sett med de bilder man själv tar! Och vi härmar gärna berömda fotografers bilder! Och vad finns det då för bilder kvar att ta? Allt blir ju då bara ett enda härmande! ;)
Det va det om det! :)

.

Vad gäller "work the scene” som Fredrik Eriksson skrev om i en av mina tidigare bloggar så va jag tvungen att läsa på! Tycker jag gjorde så i Göteborg nyss! "work the scene” alltså, se här! Flera bilder från samma utsiktspunkt, jag försökte alltså hitta bästa bilden därifrån jag var! Och så dök Aleksander Rodchenko upp i mitt bildminne! Diagonalstuket i bilden "Girl with Leica" kunde jag ju använda!

Här annan intressant läsning i ämnet det avgörande ögonblicket!

.

För övrigt så närmar sig framkallning i Slow fotografi! Och det kanske är så, att det digitala blir för mycket bilder och ändå för liten verkstad! Fast vi själva upplever det inte så! Jag menar vi sprider massor av bilder, många onödiga, i tid och otid, och vi tror att det är riktig fotografi! Men de riktiga bilderna ligger nog bara vilande i en analog kamera och väntar på framkallning! ;) För mig känns det så ibland!
Det är väl därför som många ungdomar kallar analog fotografi för "riktig fotografi!" :)

Nog för tillfället, för en promenad väntar! "Det är nödvändigt att promenera" Varje dag, minst 15000 steg säger dom som vet, Hadzafolket tex! :)

/Bengan

Inlagt 2023-03-12 08:31 | Läst 616 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Dom riktiga bilderna - digitalt eller analogt registrerade oavsett - är för det första sådana som man kan hålla i handen. Och för det andra - vad mig anbelangar - även de som hamnat hos mina kunder. Det finns SÅ MÅNGA bilder (och videosnuttar) där ute i telefoner och på minneskort SOM INGEN TITTAR PÅ. Katastrof!
Du arbetade med scenen helt klart, Bengan. Och länken till Eric Kims skriverier om kontaktark och avgörande ögonblick är klart läsvärd. Jag skrev också ett blogginlägg just precis för att spinna vidare på diskussion med egna färska exempel.
A propos det där med att känna igen bilder: din länk ovan leder till sidan ZoneZero, som har ett och annat kul... Och när jag läst din länk, hittade jag den här artikeln där:

https://zonezero.com/en/appropriation-and-remix/393-positives

Klicka på bilden och se "alternativa tagningar" på en del kända saker! (Alltihopa är ju skoj, naturligtvis, men kul gjort. Om än lite smaklöst i de flesta fall.).

Din första bild här leder onekligen mig mer åt Strand-hållet än åt Rodchenko, även om jag förstår vad du syftar på. Bra är den; ni hade tur med rumstilldelningen! Och kunde fotografera, förstås....
Det där är tveeggat. Mer än en gång har jag sänkt kameran och tänkt "den här bilden har redan Weston, Bravo, Lange (eller vem det nu var) redan tagit" .
Jag tror jag ska börja göra tvärtom och i stället göra min variant av kompositionen.
Din bild är fin och får mig att tänka på Hans Finslers bild Die Brücke.