Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 5852 // Kaffet verkar kallna fortare i fjällen! Och så om Leica Standard!

Bild tagen med Leica Standard!

När jag sitter och läser den digitala DN så tycker jag kaffet kallnar fortare än då jag läser pappers-DN! Jag undrar vad det kan bero på? Nåja, inget är i alla fall som att läsa DN på papper! Allt ligger då stilla på DN-sidan, och eftertänksamheten ökar ofta under läsning! Men som sagt, det här med kaffet blir jag inte riktigt klok på!

I går va det som sagt, komfortzonsprövande! Man måste pröva saker, annars får man inget veta! Vad gäller att få veta, så träffade vi i går en fotograf ute på fjället som hade jobb för ett näraliggande Storsätra fjällhotell! Hon skulle fota olika vandringsleder samt en del miljö inne på hotellet! Tidigare mötte vi en familj och mannen i familjen frågade, "är det en Leica du har?" Trevlig fråga som jag såklart fick ge ett välutvecklat svar på! ;)

För övrigt under de här vandringarna så blir det både tystnad och samtal! Ofta en slags tystnad och samtal som man sällan kommer till i en annan miljö, typ stadsmiljö, så kan jag uppleva det i alla fall!

Vad gäller Leica Standard, så gäller läsglasögon vid inställningar och en ev. filmladdning! Alla siffror på Leican är mycket vackert gjorda, men små! Och jag förstår vilken sensation den här kameran blev för 1920 och 1930-talets fjällvandrare, för alternativen var stora och klumpiga kameror! Men som sagt, bilder kommer inte fram direkt ur en Leica Standard, som direktbildskamera har jag en iPhone!

Ny dag, nya äventyr! :)

/Bengan

Ps. I natt va det + 6 grader, nu är det varmare, + 9 :)

Postat 2022-07-14 07:53 | Läst 753 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Straight 5851 // Att stiga ut ur sin comfortzon!

Idag försökte jag/vi, ta några kliv utanför vår confortzon! Dagen började som vanligt med fika, läsning av DN på nätet och så planering av dagens vandring! Vädret va litet osäkert, så vi kollade på Windy, Yr och SMHI, som alla gav olika bud! Så det va bara å chansa! Vi bestämde också att "bara gå på vatten!" Alltså, att inte ta med matsäck, med fika, risifrutti, mackor, helnötschoklad typ, utan bara använda vatten som gåbränsle! Man måste pröva sina gänser! Och när vi ändå va på gång, så passade jag även på att kliva ur min egen fotografiska comfortzon, så jag laddade min Leica Standard med FP4+, satte på ett gönfilter, (för hudtoner och grönska) och Sunny 16-rule, och så gav vi oss iväg!

Vi gick raka vägen upp mot kalfjället! Tog några bilder med Leican på vägen upp och upptäcker att räkneverket inte hänger med riktigt! Men filmen matas i alla fall ram! Det e det viktiga! Jag bör nog känna när filmrullen tar slut! Det blir stopp i framdragningen! Efter någon timme sa någon av oss, vet inte vem, "det va synd att vi inte tog med kaffe och de där bullarna!" (Vi hade på hitvägen köpt nybakade bullar på fjällbageriet, bullar som låg kvar i bilen)

För att klargöra problematiken! Man talar om tre områden vad gäller Confortzoner! I själva mitten ligger den konfortabla zonen, det är där man trivs, och känner sig hemma! Typ, inga nyheter e bra nyheter! :) Alldeles utanför den zonen ligger det som kallas "optimal performance zone" Häftigt namn va!
Och det är i den zonen man skall vara för att få något uträttat!
Men längst ut ligger "The Danger Zone!" Det är där man inte skall vara!
Där sjunker prestationsförmågan snabbt, ibland under påverkan av stress, och även ångest typ, att vara på fel ställe utan fika och bullar! Och om det pågår under en längre tid, tex under en fjällexpedition, så e det inte så bra!

Och på håll så hörde vi även åska! På kalfjället!
Så vi tog oss snabbt ned till Sjöstugan och beställde frasvåffla med hjortronsylt och visgrädde!
Då kände vi att vi va tillbaka i vår komfortabla zon igen!

I morgon nya zonäventyr!

/Bengan

Postat 2022-07-13 20:58 | Läst 718 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Straight 5850 // Allt är relativt, som han Einsenstein sa, eller va han nu hette!

Åtta år gammal Grövelsjöfjällbild med en tuggmotståndskamera!

Och vad motsvarar nio kilometer i fjällteräng om man jämför med att gå på platten! Bra fråga va! I hyffsad fjällteräng så är ju marken ofta ojämn, stenig, kanske även kuperad och ibland litet till! Så det känns i alla fall jobbigare att gå i fjällen nio kilometer än nio kilometer på plan stadsmark! (Varför jag tar nio kilometer så e det vårt dagssnitt just nu! Snittet för våra halvdagsturer alltså) Jag skulle väl gissa att nio kilometer i lagom svår fjällterräng, vad lagom svår fjällterräng nu är, kanske motsvarar en 12 till 15 kilometer på planmark! Tror jag!

I går va det i alla fall litet för varmt och även sydvindsblåsigt på kalfjället, så det va litet knepigt att hitta ett bra fikaläge! Bra fikaplats e viktigt! Men det gick efter ett tag! Det skall vara lagom vind, inte för litet vind, för då blir det för varmt och även risk för knott! Så det e inte bara att slå sig ned om man skall fika i fjällen! ;)
Och det är ovanligt litet vatten i Grövelsjöfjällen i år! Vi jämför med tidigare år, c:a femton år tillbaka!

Idag risk för åska framåt tolvtiden, och när det åskar, då skall man inte vara på kalfjället! Tips alltså!  Så det blir en liten morgontur innan!
Och igår fuskade jag litet, använde en Fuji X100S! Och visst e X100 praktisk och oerhört lätt att fota med och tar mycket skarpa färgkort!

Vad gäller framtiden och "fjällvandringar", så tror jag man kommer att använda en fyrhjuling, en cabriolet såklart, som är självkörande! Man har lagt in rutten när man fikade på morgonen, efter förslag från AI, och sedan e det bara att sätta sig och njuta under färden med en drink i handen! Kardanupphängd kamera väljer snygga fjällmotiv själv! Sänder även filmat i realtid till kompisar och vänner så dom vet var man är och vad man gör och även vad man äter och dricker! :)
Vilken Brave New World som väntar! Eller vi e nog nästan redan där, om jag tänker efter litet! ;)

/Bengan

Ps. Och visst är, som jag sagt tidigare, X100s en fantastiskt lättjobbad kamera, även om X100S är en gammal kamera! Men jag väljer nog en "svårare" kamera i dag! Kanske kameran på bilden ovan! Kanske sa jag! ;)

Postat 2022-07-13 08:06 | Läst 1060 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Straight 5849 // Det e mycket natur i bloggarna, så här kommer en blogg om en Fjäril!

Utsikt från Blåhammaren 1980!

Fjärilseffekten! "Begreppet bygger på teorin om att en marginell påverkan i en del av ett system kan få stora och oförutsägbara effekter någon annanstans i systemet!"  Tänkte i morse på båten som fastnade i Suezkanalen, som blev en första varning, sedan kom pandemin, och nu kriget i Ukraina och mitt i alltihopa befinner vi oss i en klimatkris! Så kortfattat, det här borde nog kunna bakas ihop till den Perfekta Stormen framöver! Vi får se i vinter! ;)

I Grövelsjö-fjällen är ännu lugnt och skönt, och vi planerar en liten Norge-tur i dag! Det e en fin turväg upp mot en höjd som heter Sushögda, en bit på den Norska sidan! Men vi går inte ända upp till toppen, för man har en fin utsikt redan på vägen dit med flera bra fikaställen!

Det analoga idag, Contax G2! Men jag har såklart med iPhonen också!

Ha det bra ni med! Grip dagen, som man sa tidigare,
för om morgondagen vet du inget!

/Bengan

Postat 2022-07-12 07:50 | Läst 1176 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Straight 5848 // Äventyr i Grövelsjön!

I slutet av gårdagen, en fika i Sjöstugan!

Och i går blåste det friskt! I låglandet är det inga problem med vind, men på kalfjället kan det ställa till problem! Kortfattat, det är svårt att hitta en bra fikaplats på kalfjället i byig vind! Och att hitta en bra fikaplats e viktigt på en fjällvandring! Så det blev en promenad i öppen skogsterräng i stället! Vi tog bakvägen till Valdalsbygget över Gammeldalen! Vi ställde bilen vid Riksgränsen! Den vanliga parkeringen va nästan full! Fjällen e populärt!

Vandringsvägen mot Gammeldalen är vacker, på ett ställe går den på en rullstensås med vid utsikt! Där uppe kände vi av vinden och anade hur den skulle kännas uppe på kalfjället! Första fikat blev bakom en liten lada i Gammeldalen! Perfekt vind i dag, nordan, och då blir de bra fikaplatser i söderläge! Om solen skiner! Och det gjorde den! :)

Framme i Valdalsbygget så såg vi inga kor, höns eller får! Men vi hörde korna! Dom va instängda i en hage! Korna va på rymmen för en vecka sedan, man fick hämta dom ute på landsvägen som går till Norge! Familjen som hyr in sig på Valdalsbygget planerar även att ha en liten servering, men kontrollen av dricksvattnet tar litet tid berättade dom!

Jag hade ett rudimentärt minne av en annan väg från Valdalsbygget, en äldre forväg! Så vi tog leden ned mot Grövelsjön från bygget och hoppades vi skulle hitta den äldre vägen, och det stämde! En avstickare från leden, totalt omarkerad! Finemang tyckte vi! Och det va en fin väg! Vi mötte ingen på vägen tillbaka! Tror att nybyggarna på Valdalsbygget fått tillstånd att köra fyrhjuling här för sina transporter, för vi såg spår ibland! Men då stigen eller dubbelstigen, inte används så ofta, så va det en mycket fin och jämn i två spår! Inte speciellt mycket sten, som det ofta blir på väl upptrampade stigar! När vi kom fram till parkeringen, så förstod vi varför ingen hittat in på den här stigen även från andra hållet, mot Valdalsbygget alltså! Alla skyltar pekade åt ett annat håll, mot den väl upptrampade vandringsleden! Och den här forstigen fanns inte markerad varken på den svenska eller norska kartdelen heller! Bra! ;)
Nu är filmen slut i Leica IIIf! Vad gäller Leica, så mötte vi ett par vandrare, han hade en kikare med ett litet rött märke, så det e klart att vi pratade litet! Frågade även om kamera, han nickade, log och klappade på jackfickan! Vi pratade om de här väsentliga sakerna en stund och önskade sedan varandra god tur innan vi skiljdes! ;)

Idag arbete i tomtens verkstad! Vintern e snart här igen! Och sparkar måste underhållas! Skruvar dras åt, spikar som krupit upp i sitsen slås ner, trädelar måste skrapas för att sedan målas! Vi arbetar med tre sparkar åt gången! Anders som tillhandahåller de här praktiska vinterfordonen, han tycker att det sandas för mycket numera!

/Bengan

Ps. Idag ny dag och sannolikt med "ny" kamera! Hittat film i en kamera till! Det gäller att njuta när man kan! Kameran syns på första bilden! :)

Postat 2022-07-11 13:32 | Läst 443 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera