Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2463 / Pure Photography, eller kalla det kanske simple photography eller riktig fotografi? ;)
Kunde inte låta bli att fundera ett varv till vad gäller Leica M-A och kommer på efter ett tag att det va så jag fotade på 1960-talet, och det gick ju bra, eller kanske bättre än idag!? ;) Nåja, vi talade om det här med att ta bättre bilder förr på senaste Tårtan! Det här gäller ju många fotografer att dom tagit de bästa bilderna förr! Ofta beror det nog på att man som ung fotograf hade en större frihet! Ingen familj, inget huslån att amortera, jobbet va mellan nio och fem, se'n va man ledig, man kunde även ta ledigt från jobbet och åka iväg någon månad och fota i utlandet för att sedan söka nytt jobb när man kom hem, mao det fanns ofta en större frihet förr och även fritid! Och så hade man nog mindre kameraprylar att syssla med!
Och vad jag vill komma till, de e att det gick alldeles utmärkt att fota med en kamera utan exponeringsmätare och med bara en optik!
Nu följer kamerorna utvecklingen i stort, jag tänkte på det när jag lånade en ny bil i dag! Det e många displyer och varningar och hjälpmedel i den här bilen! Det piper och blinkar vad man än gör! Å inte tror jag att det blir fler bra bilförare för det! Ursäkta! ;) Utan tanken är nog som med kameror, att alla skall kunna fota och köra bil! Det handlar om marknader helt enkelt! Stormarknader på tex bilar och kameror som man säljer in smart!
Ok, tillbaka till enkel fotografi! De e faktiskt inte så dumt att fota enkelt ibland! En kamera, en optik, en film, en framkallare, som han magistern sa! Å det här påminner om att åka på retreat! ;) Lugnet återfinner sig! Det finns inte så mycket att pilla på! Uppmärksamheten ökar i stället på det primära!
Men att köpa en Leica M-A för retreaten, de e nog ändå att ta i tycker jag, det räcker med en bättre begagnad Leica M2 och tex en Voigtländer optik på 35 eller 50 mm och några rullar svartvit film! Och det räcker även för att visa att du kan fota på riktigt! ;)
God natt!
/Bengan
Ps. Men visst kunde det bli litet tunna negativ utan exponeringsmätare, helt klart!
Straight 2462 / Leica M-A, "Pure Photography"!
Flera kallar att fota med Leica M-A för "Pure Photography" men jag har synpunkter! ;)
Litet billigare Pure Photography! En Leica M2! Med en renare sökarbild än den på Leica M-A!
Först så trodde jag det va ett skämt! Sedan googlade jag, och det va sant det här me Leica M-A! En nytillverkad M Leica utan exponeringsmätare, mao en moderniserad M3:a kanske man kan säga! Och så kallar man det Pure Photography! Men man får en rulle Tri-X med på köpet, så Ok då med Pure! :)
Här kan ni läsa litet om Leica M-A http://petapixel.com/2014/09/16/leica-unveils-new-mechanical-m-typ-127-film-rangefinder/
Men ändå, varför inte köpa en begagnad Leica M2 i stället? Då får man med en litet mer Puristisk filmladdning också! (Och pengar över för en massa filmrullar)
Men om man skall vara/fota extra puristiskt med Leica, så tycker jag en Leica IIIf e mer värd att purista med! :) Först att ladda kameran med film e extra speciellt, att sedan ställa skärpan via ett titthål, se'n byta titthål för att se i sökaren, som e helt utan nå'n exakt bildberänsning, och bara för c:a 50 mm, sedan trycka av, och låta bli tidsinställningsknappen som roterar när man trycker av! Se'n e de en del annat också, men det tar jag inte här, då skulle det bli en hel instruktionsbok! ;)
Så att fota med en gängleica, det kallar jag mer för Pure Photography med Leica! ;)
Men verkligheten e ofta en annan, den här Leica M-A går säkert att sälja. Kanske inte hos oss vanliga fotografer, utan hos andra som kanske fotar puristiskt en rulle, för att sedan ställa kameran och filmrullen i vitrinskåpet! ;)
Men observera, jag har inga synpunkter på kvaliten i Leica M-A! Kvaliten e sannolikt mycket, mycket bra, mao ganska mycket overkill för oss vardagsfotografer som bara fotar!
/Bengan
Ps. Å vill man ha en svart M Leica, utan exponeringsmätere alltså, då passar en M4-2 eller M4-P nog bra! Eller som någon så klokt sagt, om man vill ha en litet dyrare kamera, ta bort batteriet ur en MP tex!
Straight 2461 / Varför räcker det inte?
Varför räcker inte den kamera jag köpte för tre till fyra år sedan? Vad är det som man förväntar sig skall hända med ens fotografi med hjälp av en ny kamera som inte hände med den "gamla" kameran? För det e väl det som det handlar om?
Kom att tänka på det här när jag såg en annons om nya Fuji X100T! Jag har ju en "gammal" Fuji X100, flera år gammal, tror det är den första versionen, sedan kom ju X100S och nu X100T! Men visst e det bra att saker utvecklas, men frågan är ändå, behöver jag, vi, eller du en Fuji X100T? Jag menar för att vår fotografi skall bli bättre!
Eller har vi fattat fel vad gäller bra fotografi? Bra fotografi betyder kanske en bättre och nyare kamera hela tiden? "De e klart att den gamla kameran hade litet lång responstid mellan avtryck och bild, det begränsade mig i min fotografi", eller vad nu anledningen till bytet är! Å det finns säkert många fler anledningar eller fel på den gamla kameran som en anledning för att byta!
Men Ok, så här är det med det mesta idag, långsiktigheten e kort! Och i bakgrunden ligger i många fall tillverkare och marknadsförare som vill sälja nytt, och vill då såklart göra oss osäkra i vår egen roll! I vårt fall på vad fotografi är, och vad vi ev kan göra inom fotografin, om vi tänker på nå't annat än att bara sitta och vänta på en nyare kamera, som vi tror skall hjälpa oss att bli den där superbra fotografen till slut!
Och snart kommer en ny kameramodell, som e ännu bättre! ;)
Ha en fortsatt bra dag!
Å glöm inte Tårtan idag! Från c:a 15.00!
/Bengan
Straight 2460 / Chakchouka är en vanligt förekommande rätt i Nordafrika! Å så Tårtan i morgon!
Visste jag det förut? Om rätten alltså! Nä det visste jag inte alls! Men nu vet jag det! För min fru har beställt hem en så'n där veckomatkasse, för å testa (de e jag som skall testas alltså som receptläsare och matlagare) för det e recept med i kassen! Och idag skall det bli Chakchouka!
Å det skulle inte vara några större problem att fixa maträtten efter receptet om man bara får stå ifred vid spisen! Nu tycker en viss ung man att det e tråkigt, och trycker in nosen hårt i mitt knäveck för att jag skall vända mig om och fatta att det e lekdags!
Mao, jag skall kasta iväg grejen han lagt på golvet, så han kan jaga iväg och fånga den, och sedan skall jag försöka fånga Roffe! (Det går att springa runt i huset! Jag brukar klara en tio varv)
Efter att ha förklarat för Roffe om komplexiteten i den här internationella Nordafrikanska maträtten så går Roffe och lägger sig i hallen och surar! Tyckte han mumlade nå't om att det finns färdiglagad mat att köpa...
Å när jag kollar i hallen igen efter ett tag, så e han borta, då misstänker jag att han lagt sig någonstans där han inte får ligga, så jag måste gå och kolla, och det är just det han vill, att jag skall gå och kolla alltså!
Hur som helst, i morgon e det onsdagsfika på Tårtan, eller Ellens, igen!
Väl mött omkring 15.00 på Gata Horns 32!
/Bengan
Straight 2459 / Många viktiga bilder kan gå förlorade för eftervärlden via en tryckning på delete-knappen....
Här nedan ett citat/utdrag ur en text utgiven av Stockholms läns museum och Malmö Museer.
http://www.stockholmslansmuseum.se/site_media/files/Bilder_for_framtiden_rapport.pdf
(För den som kan vara intresserad)
"Med dagens digitala kameror, som används av både professionella och amatörer, krävs inte längre samma tekniska kunskaper för att ta en skaplig bild. Man behöver inte längre ha kunskap om fotografen Ansel Adams zonsystem, det räcker med att titta på bilden i kamerans lcd-skärm och/eller med hjälp av histogrammet kontrollera att alla valörer är med. Adams skrev ”Vi måste lära oss att se intuitivt så som linsen/kameran ser och förstå hur negativet och fotopapperet korresponderar.”
Denna kunskap om visualisering som förvärvades genom erfarenhet är idag nästan överflödig. Kameraskärmen har till stor del ersatt åratal av träning och därmed minskat avståndet mellan professionella fotografer och amatörer. Om utsnittet eller kompositionen inte lyckas riktas kameran återigen mot motivet och oräkneliga exponeringar kan tas för ringa kostnad. Idag avbryter man fotograferingsprocessen mitt under pågående skede för att titta på kamerans skärm och se om man har fångat bilden. Fotografering med film krävde ett annat tekniskt och formmässigt kunnande eftersom resultatet visade sig först efter framkallning och kopiering och inte omedelbart i fotograferingsögonblicket.
Man fotograferade tills man var säker på att ha fångat motivet och säkerställt exponeringen och kompositionen. Kostnaden för film, tid och eventuell omtagning om det överhuvudtaget var möjligt, var hög. Det var brukligt att spara alla exponeringar på den framkallade filmen och markera de rutor som godkändes för användning. Idag raderas många av de misslyckade eller på något sätt inte önskvärda exponeringarna eller kompositionerna från minneskorten. Många viktiga bilder kan gå förlorade för eftervärlden då en lätt tryckning på delete-knappen definitivt raderar möjligheten att kunna återblicka i bildmaterialet och upptäcka dolt innehåll som kan vara värdefullt i framtiden."
De här som påstås kan man säkert diskutera hur mycket som helst, och det finns liknande företeelser inom andra områden där tekniken och tillgången på billiga hjälpmedel har gett större grupper möjlighet att göra, i alla fall nästan göra, proffesionella saker.
Och vad gäller fotografin, och att sedan spara bilder, det har blivit både enklare och mer komplicerat, förr räckte det med en skokartong! ;)
Allt för i dag, men glöm inte Tårtan på onsdag!
/Bengan
Ps. De här två bilderna i bloggen e från 1950-talet, då jag arbetade på en filmuthyrningsfirma, Armé, Marin och Flygfilm och hade köpt min första Leica. Och de här bilderna hittade jag för några år sedan i en negativpärm. När jag tog bilderna, så alldeles efteråt så kunde jag lika gärna ha raderat dom, om det hade gått, för att fota så här på en arbetsplats de va väl inget att ha då, men nu ett antal år efteråt så blir dom mer intressanta, i alla fall för mig! :)