The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2459 / Många viktiga bilder kan gå förlorade för eftervärlden via en tryckning på delete-knappen....

 

 

Här nedan ett citat/utdrag ur en text utgiven av Stockholms läns museum och Malmö Museer.
http://www.stockholmslansmuseum.se/site_media/files/Bilder_for_framtiden_rapport.pdf

(För den som kan vara intresserad)

"Med dagens digitala kameror, som används av både professionella och amatörer, krävs inte längre samma tekniska kunskaper för att ta en skaplig bild. Man behöver inte längre ha kunskap om fotografen Ansel Adams zonsystem, det räcker med att titta på bilden i kamerans lcd-skärm och/eller med hjälp av histogrammet kontrollera att alla valörer är med.   Adams skrev ”Vi måste lära oss att se intuitivt så som linsen/kameran ser och förstå hur negativet och fotopapperet korresponderar.”
Denna kunskap om visualisering som förvärvades genom erfarenhet är idag nästan överflödig. Kameraskärmen har till stor del ersatt åratal av träning och därmed minskat avståndet mellan professionella fotografer och amatörer. Om utsnittet eller kompositionen inte lyckas riktas kameran återigen mot motivet och oräkneliga exponeringar kan tas för ringa kostnad. Idag avbryter man fotograferingsprocessen mitt under pågående skede för att titta på kamerans skärm och se om man har fångat bilden. Fotografering med film krävde ett annat tekniskt och formmässigt kunnande eftersom resultatet visade sig först efter framkallning och kopiering och inte omedelbart i fotograferingsögonblicket.
Man fotograferade tills man var säker på att ha fångat motivet och säkerställt exponeringen och kompositionen. Kostnaden för film, tid och eventuell omtagning om det överhuvudtaget var möjligt, var hög. Det var brukligt att spara alla exponeringar på den framkallade filmen och markera de rutor som godkändes för användning. Idag raderas många av de misslyckade eller på något sätt inte önskvärda exponeringarna eller kompositionerna från minneskorten. Många
viktiga bilder kan gå förlorade för eftervärlden då en lätt tryckning på delete-knappen definitivt raderar möjligheten att kunna återblicka i bildmaterialet och upptäcka dolt innehåll som kan vara värdefullt i framtiden."


De här som påstås kan man säkert diskutera hur mycket som helst, och det finns liknande företeelser inom andra områden där tekniken och tillgången på billiga hjälpmedel har gett större grupper möjlighet att göra, i alla fall nästan göra, proffesionella saker. 

Och vad gäller fotografin, och att sedan spara bilder, det har blivit både enklare och mer komplicerat, förr räckte det med en skokartong! ;)

Allt för i dag, men glöm inte Tårtan på onsdag!

/Bengan

Ps. De här två bilderna i bloggen e från 1950-talet, då jag arbetade på en filmuthyrningsfirma, Armé, Marin och Flygfilm och hade köpt min första Leica. Och de här bilderna hittade jag för några år sedan i en negativpärm. När jag tog bilderna, så alldeles efteråt så kunde jag lika gärna ha raderat dom, om det hade gått, för att fota så här på en arbetsplats de va väl inget att ha då, men nu ett antal år efteråt så blir dom mer intressanta, i alla fall för mig! :)

 

 

Inlagt 2014-10-06 08:14 | Läst 2423 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
En flyttstädning kan vara lika förödande som delete-knappen.
Intressant läsning som väcker tankar.
Bilder försvinner inte bara för att man trycker på delete. Men jag förstår vad de menar. Fast jag undrar om vi inte lever i en tid då alltför mycket ska bevaras, bara för att vi kan. Går det att fortsätta bevara så mycket som bevaras idag?
Svar från Benganbus 2014-10-06 10:26
Intressant fråga det här med att bevara mycket bara för vi kan! Man kanske skall tänka på de stackare som skall grotta i det här sedan! ;) Och den nya tekniken innebär nog ett merarbete, om man nu vill spara något, för ny lagringstekik kommer hela tiden, så det som lagrades i går på ett visst sätt måste kanske föras över till ny lagringsteknik!

Lösningen e kanske att ha kul för stunden med kameran! ;)
/B

Ps. Å lägga några av de bästa bilderna i en skokartong! :)
froderberg 2014-10-06 12:52
Jo, att en gång vart femte år koppla in en ny lagringsenhet och trycka kopiera känns ju som ett rätt tungt merarbete ;)
alf109 2014-10-06 14:32
Det som är annorlunda är ju att bevarande med digital teknik kräver en aktiv handling, av någon. När jag rensade ut vinden efter mina föräldrar i min mors föräldrahem hittade jag negativ från min mors barndom som hade legat i en kartong sedan 30-talet. Problemet med den digitala lagringen är ju att om en mellanliggande generation till exempel inte är intresserad så är bilderna också förlorade.

Nu kastades ju den absoluta majoriteten av negativ och bilder förr också, och färgfilmen för ju en borttynande tillvara. Men som sagt, svartvita negativ klarar sig väldigt länge i en låda utan handpåläggning.

Sedan tycker jag att artikeln romantiserar över gårdagens fotografers kunskap, var nog inte många som hade någon susning om zonsystemet då heller, och för övrigt har det heller aldrig krävts. Även bland de som kan zonsystemet, jag är en av dem, används det ganska sällan eftersom det bygger på separatframkallning av varje bild, men kanske framför allt att det nästan alltid är overkill.
Svar från Benganbus 2014-10-06 20:22
Håller med dig Affe om zonsystemet, jag försökte några gånger med det, men upplevde det lika bökigt som raw e nu! :) Men slänger man inte negativen, så kan kommande generation kanske hitta dom på en Hötorgsloppis, som vår gode vän Micke Borg gjorde! Kanske litet tragiskt, men de här okända familjenegativen var klart väl kopierbara! Att hitta en hårddisk eller minnekort på en loppis i framtiden känns inte så väldigt naturligt!
Men nu e vi ju i en annan tid, en digitaltid, som kanske innebär ett visst svinn vad gäller vardagsbilder till framtiden!
/B
Turbo56 2014-10-08 08:54
Jag håller med dig Magnus, men det är viktigt att vi använder säkra lagringsmedia och idag är det lite tveksamt vad som kommer att vara hållbart för framtiden.
Vi har aldrig i historien producerat så mycket papper, men originalen är oftast digitala, allt behöver inte skrivas ut, bilder kan i hyfsad kvalitet avnjutas på bildskärmar.
Tyvärr är kvalitén på skärmar väldigt olika vilket gör att bilder ser helt olika ut beroende på vilken skärm som används.
Som jag ser det kan vi spara det mesta om vi gör det i digital form, men vi måste använda säkra lagringsmedia och helst på minst två olika platser.
froderberg 2014-10-08 09:01
Det finns inga lagringsmedier som är säkra över längre tid. Det är därför man måste flytta datan till nyare lagringsmedium med viss regelbundenhet. För de flesta sker detta naturligt när man ändå köper ny utrustning. En ny större hårddisk rymmer såväl gamla som kommande bilder.
Det kan väl också vara så att man lättare och snabbare lär sig visualisera och utan att förstå att man gör det genom att titta på bildskärmen, mer direkt lärande idag än förr.... :)

/HYB
Svar från Benganbus 2014-10-06 14:24
Nja... jag har en massa argument emot det här med snabbare! ;)
Ett argument e att vi tror att allt skall gå så fort numera, att lära sig alltså!
Utan ansträngning!
Automatiskt liksom! ;)

Jag själv har bara blivit mera osäker med min digitalkamera!
Kollar hela tiden att det blivit en bild i kameran!
Men det kanske beror på att jag inte riktigt litar på tekniken!
/B
Fina bilder, och fina dokument, Bengan. Håller med dig, det är många bilder som försvinner. Fast det hände ju också under den analoga eran. Många fotografer har slängt en massa negativ.
Svar från Benganbus 2014-10-06 14:29
Tack för bildbetyg Johan!
Å visst har det slängts förr, men jag tror att det kan gå mera direkt numera!
/B