Två sätt att fotografera kaprifol

För mig är kaprifolen en favorit att återkomma till varje sommar. Den har ett spännande växtsätt med ett antal rörformade blommor som sitter i ring runt ett ”huvud”. Varje sådan blomma slår ut i två graciösa och vackert böjda flikar för att släppa fram ståndare och pistill på långa stänglar som också brukar vara elegant böjda. Sedd uppifrån kan hela strukturen likna en vacker stjärna som ibland kan vara nästan symmetrisk.

Jag tycker mig hitta kaprifolens själ i de vackra linjer som finns både i blomstrukturen som helhet och i de olika detaljerna. Den fotografiska utmaningen är att återge detta på bild. En metod är ta sedvanliga makrobilder med kort skärpedjup för att lyfta fram en enskild detalj. En annan, som jag har börjat försöka med i år, är att fokusgaffla ett antal bilder och sedan lägga samman (stacka, eller stapla) dem i efterbehandlingen. Med den metoden är det möjligt att fånga hela den stora blomställningen i skärpa medan bakgrunden förblir oskarp. 

Frågan är vilken metod som bäst gestaltar kaprifolens själ. Jag tycker nog att de kompletterar varandra, men om jag skulle vara tvungen att välja, finner jag kanske mer av mystik och "förtrollning" i de traditionella och inte helt skarpa makrobilderna.

Alla bilderna bör ses förstorade.

Inlagt 2023-08-20 18:17 | Läst 609 ggr. | Permalink

"Mycket tjusigt på alla sätt. Svårighetsgraden är ju dubbel både att få det bra vid stackning, fördel vindstilla, och svårigheten att få fram skönheten vid begränsad skärpa med kort skärpedjup, drömlik skirhet, Inte lätt något av dom. Tycker du har lyckats bra på alla sätt. Arten spelar mindre roll, det är form och skönhet som gäller. HaD/Gunte.."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Åh, fantastiskt fina bilder och kaprifol har väldigt charmiga blommor. Dina fina bilder här träffar min själ det borde absolut vara ett bra bevis på att du lyckats med dessa bilder tycker jag. Näst sista bilden här blir ändå min favorit men omöjligt att välja då alla bilderna är väldigt fina.
Svar från sveka 2023-08-21 20:34
Tack, Morgan för din fina kommentar! Att lyckas träffa en betraktares själ är en önskedröm för varje bildskapare. Det är sällan det inträffar, men det är stort när det händer.
Hälsningar Sven
Otroligt vackra bilder på den fascinerande blomman. Jag skulle absolut inte kunna välja ut en av dessa fina bilder. Hälsningar Mats
Svar från sveka 2023-08-21 20:37
Tack för din uppskattande kommentar. Visst är kaprifolen fascinerande och tål att studeras ur en rad olika perspektiv. Jag är glad att du tycker om mina bilder.
Hälsningar Sven
Väldig fina bilder på kaprifolen och som du säger kompletterar de varandra. En så pass stor blomställning är svårt att få till på ett bra sätt och att stacka många bilder ger ett fint resultat. Dock faller jag fullständigt för den tredje bilden. Kanske för att jag vet hur en kaprifol ser ut och då gör det inget att vissa delar är oskarpa. Den är drömlikt vacker och det passar för kaprifol tycker jag.
Hälsningar Lena
Svar från sveka 2023-08-21 20:47
Tack, Lena för din resonerande kommentar. Diskussionen om värdet av skärpa kontra oskärpa är intressant och avvägningen beror som så ofta på sammanhanget. Jag har också bild 3 som min personliga favorit, men det har tagit mig lång tid att våga släppa kravet på skärpa. Samtidigt kan jag tycka att det finns en fascination med den skärpa över större motiv som man kan uppnå med stacking, som är en ny metod för mig. Det är spännande att ha fotografi som hobby...
Hälsningar Sven
Vackra bilder allihopa som sagt :) Vet inte heller vilken som är att föredras, svårt !
Den med väldigt kort skärpedjup och smörigt i bakgrunden har ju ett väldigt vackert ljus och känns drömsk. Men de andra gestaltar ju en annan vacker sida där man också ser mer.
Fint iaf är det.
Mvh Martin.
Svar från sveka 2023-08-21 20:59
Det är väl så att skärpa och oskärpa i bilder inte är något ömsesidigt uteslutande utan kompletterande, beroende på motiv och vad fotografen vill säga. Som jag svarade Lena har jag också bild tre som min egen favorit men kan samtidigt tycka att metoden med stacking kan förmedla ett intressant uttryck som blir helt annorlunda. Roligt att du uppskattade bilderna, oavsett graden av skärpa. Tack för din kommentar!
Hälsningar Sven
Alltså en så fin serie på bohusläns blomma och den är vacker i det vilda. Får jag välja någon blir det den tredje i så magiskt ljus och drömsk look.
Där gjorde den sig verkligen.
Men även den efter fångade mitt öga
/N
Svar från sveka 2023-08-21 21:19
Tack för din kommentar, roligt att du gillar mina bilder av kaprifoler. Den tredje bilden är tagen med ett gammalt östtyskt objektiv som kan ge ett drömskt uttryck åt motivet, det är ett av mina favoritobjektiv.
Hälsningar Sven
Mycket tjusigt på alla sätt. Svårighetsgraden är ju dubbel både att få det bra vid stackning,
fördel vindstilla, och svårigheten att få fram skönheten vid begränsad skärpa med kort skärpedjup, drömlik skirhet, Inte lätt något av dom. Tycker du har lyckats bra på alla sätt.
Arten spelar mindre roll, det är form och skönhet som gäller.
HaD/Gunte..
Svar från sveka 2023-08-24 11:46
Roligt att höra att du uppskattar båda mina sätt att fotografera kaprifol. Jag håller helt med om utmaningarna, som kravet på vindstilla (sällsynt i Skåne) när man skall ta en serie bilder av en blomma som vajar på en lång stängel. Och att få till en lagom grad av skärpa/oskärpa tillsammans med en ett bra ljus kräver för min del väldigt många misslyckade försök längs vägen. Å andra sidan är det "vägen som är mödan värd".
Hälsningar Sven
Fantastiska bilder. För mig är det tredje bilden som kommer främst. Det är den som fångar något mer än bara ett rent artporträtt. En doft, en känsla av sommar. Och den sista som visar på det vackra mönster som blommar skapar.

Hälsningar Jörgen
Svar från sveka 2023-08-24 11:54
Tack för din kommentar. Jag blir glad att höra att du uppskattar i bilderna vad jag ville visa. Dels skirheten i detaljer hos kaprifolen och dels det närmast "arkitektoniska" draget hos dess komplexa blomstruktur.
Hälsningar Sven
Jag håller med om att kaprifolen är jättefin. Jag har inget bra svar på traditionellt eller fokusstackning. Båda kan bli jättebra och det beror mycket på motivet och vad du vill framhäva. Alla dessa bilder är utmärkta var och en på sitt sätt. Jag gillar de två sista extra mycket, men även tredje bilden är mycket läcker och med ett helt annat uttryck.
Hälsningar, Bjarne
Den sista är som ett vackert tryck i en gammal bok, nr 3 som att fånga dess själ och den första en vanlig makro där man anar bladverket.
Som fotograf kan man göra lite som man känner för och betraktaren tar in bilden i sin referensram.