Bara bilder
Krakow, Polens historiska huvudstad
Kraków, europeisk kulturstad, med drygt 1 miljon invånare är den mest besökta staden i Polen. Den är ett livaktigt, vetenskapligt, ekonomiskt och socialt centrum.
Kraków är vetenskapens stad. Här finns en av de äldsta högskolorna i Europa – Jagiellonska universitetet grundat 1364. Vid 24 högre läroanstalter studerar drygt 170 000 studenter. Staden har många sevärdheter, som gör vistelsen här intressant och trevlig. Man inte bara äter gott utan kan också roa sig i vackra smakfulla omgivningar. Stadens centrum fördes 1978 upp på Unescos lista över världskulturarv.
Torget är den största medeltida platsen i Europa. I mitten står en avlång byggnad med pelargångar och maskaroner på taket. Det är Klädeshallen (Sukiennice), gamla saluhallar med anor från 1100-talet.
Bilden tog jag en tidig morgon i torgets ena ände.
VERKLIGHETEN PÅ KÄLLARGRÄND
Intill Börshuset i Gamla stan, där Svenska Akademien huserar sedan länge.
Svenska Akademiens grundare Gustaf III, påbörjade ett arbete som för all framtid sysselsätter Akademien. Det handlar om en ordbok innehållande långa språkvetenskapliga förklaringar, sedan arbetet påbörjades under 1880-talet har man kommit till ordet trivsel. Om tio år förväntas projektet nå Ö, men därefter följer A ånyo – då ska SAOB revideras. Som jämförelse kan ”lättviktaren” SAOL nämnas, som enbart tar upp nusvenska. Bara under det senaste decenniet har tiotusen ord tillkommit och femtusen försvunnit.
Det är ett minst sagt levande språk.
Josef Frank på ArkDes
I torsdags gick jag på förhandsvisning av Josef Frank – Against Design, den är väl värd ett besök.
Utställningen presenterar hela Josef Franks mångsidiga produktion från hans tidiga arkitektur till de senare årens färgsprakande mönster och möbler vilka han skapade för Svenskt Tenn. Josef Frank var en av modernismens pionjärer som fortfarande influerar och inspirerar designers idag.
Frank utvecklade en filosofi kring arkitektur och inredning kallad ”accidentism, Alla platser där vi kan trivas, rum, gator och städer – har uppstått genom tillfälligheter”, skrev Josef Frank i tidskriften Form 1958, där begreppet först lanserades. Frank menade inte att man helt skulle låta slumpen styra men välkomnade en mer tillåtande arkitektur- och inredningsfilosofi som rymde både högt och lågt, god och dålig smak.
Han var en av centralfigurerna inom arkitektur och formgivning i Österrike under 1910- och 20-talen men i och med antisemitismens framväxt i Österrike på 1930-talet fann han ingen annan utväg än att emigrera till Sverige 1933, hustruns hemland. Han engagerades redan 1934 av Estrid Erikson som designer till Svenskt Tenn, där han arbetade som formgivare fram till sin bortgång 1967. Under tiden 1939–1947 var han verksam i USA men återvände därefter till Stockholm. I utställningen visas bland annat originalskisser på det som har kommit att bli hans mest välkända mönster.