Danske Bloggen 140/ Roosevelt.
________________________________________________________________________
Det är säkert känd för vissa av er, att jag har ett intresse i veteranbilar. Så därför måste jag naturligtvis skriva detta blogginlägg.
Marmon Roosevelt 1929. (© foto Ole Hansen, Skibinge-DK).
När jag i början av sextiotalet mötte mina svärföräldrar hörde jag om en mycket speciell bil - en Roosevelt med några mycket stora strålkastare. Min svärfars första bil. På bilden är det svärmor, svärfar och min blivande fru. (Här bara 11 år gammal).
Mitt intresse för veteranbilar var inte väckt vid den tiden, man var ung och det var nya bilar man tittade efter. Men jag var anställd vid en bilfirma och var mycket intresserad i bilar, så jag ville ta reda på denna Roosevelt, som var det enda jag hade att gå efter. Men det fanns ingen där visste om detta bilmärke och det var långt innan Internet och Google :-) Först när jag blev medlem i "Dansk Veteranbil Klub " och träffade några medlemmar med lite mer kunskap än jag hade, fick jag satt ett bilmärke på - Marmon.
Jag fick redan då (1960erne) veta att det fanns en bild av bilen. Fotograferat av min svåger Ole. På en tur till Møn 1956. Nu år 2015 dök det upp i min inbox! Bättre sent än aldrig som man säger.
Marmon bildades 1902 under namnet Marmon & Company i Indianapolis, Indiana. De producerade många framstående modeller. Med många olika typer av motorer från luftkyld V4, allmänt V6, V8 - 6cyl och 8 cylinder radmotorer!
Bilen på bilden - Marmon Roosevelt - lanserades 1929 med en 8 cylindrig radmotor och ett pris under $ 1000 av hänsyn till den ekonomiska krisen i USA.
Marmon var redan 1927 börjat utveckla världens första V16 motor men den kom först i produktion i 1931 och då hade Cadillac redan presenterad deras .
Marmon Sixteen endast tillverkas i 400 exemplar och man stoppade bilproduktion 1933.
Det blev senare ett helt nytt företag - Marmon-Herrington som jag tror finns i dag, tror jag har sett stora lastbilar med Marmon märke på framsidan. Det är vist också något med wire och cable cars ?
Jag känner inte till hur många Marmon som kom till Danmark, men det är nog inte många. Det finns fortfarande en uppgift för mig att studera vidare.
Med veteran hälsning från Erik / DK
PS: Bilden har jag försiktigt redigerad med Silver Efex Pro.
Må gott
/Hans-Åke
Må bra du med.
// Erik / DK
Kul och spännande läsning. Trevlig helg! //Peter
Tack för dina ord och ditt funderarna. (Heter det så?), som du är så flitig med.
Det uppskattas också av andra här på FS, kan jag se.
Mystik är bra och det är inte allt som ska förklaras och här vet jag inte heller hvad som händer. Kanske det är min andre svåger de letar efter? Jag tro att de har varit den 16 cyl. motorn som gav Marmon dödsstöten.
Hälsningar från Erik / DK
Nej, jag hade också att gräva lite djupare i bilhistorien. Jag är inte helt färdig och kommer att prova om jag kan lösa den danska historia.
Ledsen för det något sena svaret.
Hälsningar från Erik / DK
Det finns ett exemplar av Marmon 8-69 1929 på Arvika bilmuseum så när du har vägarna förbi så titta gärna in.
// Per-Olov
Naturligtvis finns det en Marmon i Sverige :-)
Tack för inbjudan - min väg förbi är förmodligen lite tveksamt, men man får aldrig säga aldrig.
Hälsningar från Erik / DK
// Erik / DK
Du verkar veta mycke om gamla bilar.
I en blogg för länge sedan hade jag en bild av svärfars bil på fyrtiotalet.
Här är länken:
http://www.fotosidan.se/blogs/bob-bovin-photography/257-gammal-tidning-fran-krigsslutet-vilken.htm
Du kanske vet vad det är för en bil, vi fick aldrig någon rätsida från fotosidan.
Din bild är ett fint tidsdokument, man tycker det är ås kul. Assistent Ninni gillar gamla bilar.
ha det bra
Bob
Jag har sett ditt blogginlägg - det är från den tid då jag just hade börjat blogga. Så jag missade precis den. Fint inlägg och rolig historia.
Jag håller med dem som säger inte Ford och inte Chevrolet. Chrysler är inte en dålig gissning. Men nu kommer vi inte att gissa längre, jag tar det i min klubb i morgon! Så ser vi.
Hälsningar från Erik / DK
PS: Assistenten har ett hälsosamt intresse:-)
Inga fler gissningar :-)
Med veteran hälsning från Erik / DK
Tack så mycket, Ninni blev glad för svaret. Tacka dina vänner i klubben
det var Ninnis far som tog bilden med sin broder och bilen. De båda bröderna ägde bilen tillsammans.
Vänliga hälsningar
Bob och Ninni
Ja Marmon och senare Marmon-Herrington är en mycket intressant historia att studera.
Week-enden var mycket i soffan framför TV: n - så därför detta sena svar.
Hälsningar och ha en trevlig dag til dig i det avlånga landet :-)
// Erik / DK
Hälsningar från Erik / DK
Helgen gick framför tv denna helgen - ingen FS förrän nu.
Ha en bra dag Gert.
// Erik / DK
Fint berättat (som vanligt!) Hälsningar/ Björn T
Tack för dina fina ord. Jag måste vidarabefordra fina kritik på bilden till fotografen.
Sådana stora strålkastare skulle förmodligen inte passa på en Audi. Men svenskarna är välkända för många och stora extraljus :-) Så ........
Hälsningar från Erik / DK
Ha det så gott!
Ha en bra dag Helene.
// Erik / DK