Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Danske Bloggen 1003 / Sommerdag nr. 31. Och el-cyklar.

________________________________________________________________________

Roskilde, den 28. juni 2018.

Definitionen av en meteorologisk sommardag är att vid en av DMI: s mätstationer i Danmark mäts över 25 grader Celsius. Förra året var det 13 dagar och genomsnittet är 11 dagar!

Idag var det nära 30 grader och det fortsätter i flera dagar, med en liten nedgång fredag, där det bara bliver 22-24 grader :-) Det värsta är torkan, vi har inte fått regn av betydelse i mer än en månad här i Roskilde. Det går utöver bönder, trädgårdsmästare och privata trädgårdar

Bildtexterne är under bilderne.

Sol, sommar och bara ben.

Sol, sommar och bara ben.

En pro pro cyklar: Från söndag är det möjligt att köra med de nya nya och kraftfullare elektriska cyklarna på cykelvägarna i Danmark. Som ett försök. Utan hjälmar och körkort, som hittills har varit ett rättsligt krav. Vad är problemet? Att de kan köra 45 km och på cykelvägarna !!! Idag har vi till exempel två typer av mopeder - 30 km och 45 km. Den lilla typen SKALL köra på cykelvägarna, där det finns någon - ellers på vägen. Den stora typen SKALL köra på vägen och inte als på cykelvägarna, vilket kräver både körkort och hjälm. Var är logiken om de nya elektriska cyklar - Jag kan inte se det. Det kommer att gå fel.

Hälsningar från Erik.
© emfoto43/Roskilde.

Inlagt 2018-06-28 23:29 | Läst 4061 ggr. | Permalink

"Jag har själv förskaffat elcykel, och det är underbart. Max 25km är gränsen satt här. Jag skulle personligen vilja se höjning till åtminstone 30km timmen. 45 låter lite väl mycket på cykelvägar. Alternativ att man kunde ha två fartbegränsningar för elcyklar, 1. i stadsmiljö max 25 km. 2. Utanför stadsmiljö, 45 km. (Och att elcyklarna med enkel knapptryckning snabbt kan korrelera detta."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Alla cyklister borde ha hjälm, oberoende av hastighet, 45kmh är väldigt mycket för en cykel, 25kmh är mer lagom, jag har själv en El-cykel och den är riktigt kul, man slipper bli fullständigt utmattad i backar o kan köra mycket längre turer, ha det!, LO
Svar från Erik Madsen 2018-06-29 11:01
Hej LO.
I DK bruger de fleste børn cykelhjelm, men når de bliver teenagere så ryger den af. Den ødelægger frisuren det "lækre" hår :-) Mange kvinder har den samme holdning. Der skal lovgivning til, som der er omkring motorcyklisterne. El-cykler er udmærket, men det er hastigheden på cyklestierne, der er bekymrende.
Hav det godt og husk rigelig med væske i varmen.
//Erik//
PS: Kroation-Danmark 1/7 og Sverige-Schweiz 3/7.
Fina danmarksbilder. Menar du att det var 13 dagar över 25C i förra året, jag hade gissat på 0, det var iaf så det kändes. Just nu känns det dock som att alla dagar är sommardagar. Igår satt jag under mitt träd som jag brukar denna sommar, för att vara i skuggan, men en duva satte sig över mig och jag har aldrig varit med om något liknade skyfall av fågelbajs rakt ner över mig, så det var ju att kasta kläderna och in i duschen. Nu vågar jag ju inte sitta där mer :(, kommer att bli en varm sommar
Svar från Erik Madsen 2018-06-29 11:08
Det er det med hukommelsen Peter :-)
Nu er det sådan, at bare der måles de 25 grader så skal det bare måles et eller andet sted i DK - måske inde midt i Jylland og væk fra kysterne. Hvor mange der blev målt ved dig i Nordsjælland eller her i Roskilde ved jeg ikke - sikkert ikke 13.
Min frue oplevede noget lignende an gang - det må rubriceres under "naturkræfter" :-)
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Jag har själv förskaffat elcykel, och det är underbart. Max 25km är gränsen satt här. Jag skulle personligen vilja se höjning till åtminstone 30km timmen. 45 låter lite väl mycket på cykelvägar. Alternativ att man kunde ha två fartbegränsningar för elcyklar, 1. i stadsmiljö max 25 km. 2. Utanför stadsmiljö, 45 km. (Och att elcyklarna med enkel knapptryckning snabbt kan korrelera detta.
Svar från Erik Madsen 2018-06-29 11:23
Hej Ragnar.
Elektriska cyklar är utmärkta - särskilt äldre och svage har stor nytta av tekniken. Du har något rätt om olika hastigheter. Den politiska tanken är att få folk att byta från bil till cykel som ett transportmedel till och från jobbet. Så om du pendlar över längre sträckor, är det meningsfullt med 45km. Men cykelvägarna i DK är inte lämpliga för dem alls. De är redan underdimensionerade för den trafik som redan är idag.
Med vänliga hälsningar tack för ditt inlägg.
// Erik//
PS: Ingen kommentar til bilderne ? Det ene med Classic Chrome og det andet med Provia Standard. Info endast för Fuji-användare.
Hej,
Första bilden den är Danmark. Bra.
Ha det gott
Bob
Svar från Erik Madsen 2018-06-29 11:27
Tak for det Bob.
Med venlig hilsen fra Erik.
Riktiga sommarbilder från Danmark, fint! Beträffande elcyklar har jag ingen egen erfarenhet så jag vill inte uttala mig. Men 45 km/h låter mkt, särskilt i städer/ Björn T
Svar från Erik Madsen 2018-06-29 22:07
Tack för kommentarer Björn. Det är just min bekymring - 45km på cykelvägarna mellan de vanliga cyklarna med en hastighet på mellan 12-15km max. Nu är det en provperiod och så måste vi se.
Hälsningar från Erik.
Riktigt fin miljö i första bilden, som har härliga färger och det mänskliga inslaget ger liv. Fina blommor i andra bilden och även här är folklivet ett bra komplement! Jag har inte koll på hur fort svenska elcyklar får köra, men de har blivit mycket populära i alla fall.
Vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2018-06-29 22:24
Tack för dina kommentarer Bjarne.
Det är omgivningen runt katedralen. Den grå byggnad som kallas "Absalonsbuen", med tillgång direkt från Biskopsgården och Kungliga palæ och in i kyrkan!
Elektriska cyklar har också blivit mycket populära i DK och jag har inget emot dem - tvärtom. De vanliga elektriska cyklarna kan köra 25 km, men de nya supercyklarna kan köra 45 km och SKAL köra på cykelvägarna !!! 45km mopeden SKAL köra på vägen !!!
Med många vänliga hälsningar från Erik.