Danske Bloggen 1003 / Sommerdag nr. 31. Och el-cyklar.
________________________________________________________________________
Roskilde, den 28. juni 2018.
Definitionen av en meteorologisk sommardag är att vid en av DMI: s mätstationer i Danmark mäts över 25 grader Celsius. Förra året var det 13 dagar och genomsnittet är 11 dagar!
Idag var det nära 30 grader och det fortsätter i flera dagar, med en liten nedgång fredag, där det bara bliver 22-24 grader :-) Det värsta är torkan, vi har inte fått regn av betydelse i mer än en månad här i Roskilde. Det går utöver bönder, trädgårdsmästare och privata trädgårdar
Bildtexterne är under bilderne.
Sol, sommar och bara ben.
Sol, sommar och bara ben.
En pro pro cyklar: Från söndag är det möjligt att köra med de nya nya och kraftfullare elektriska cyklarna på cykelvägarna i Danmark. Som ett försök. Utan hjälmar och körkort, som hittills har varit ett rättsligt krav. Vad är problemet? Att de kan köra 45 km och på cykelvägarna !!! Idag har vi till exempel två typer av mopeder - 30 km och 45 km. Den lilla typen SKALL köra på cykelvägarna, där det finns någon - ellers på vägen. Den stora typen SKALL köra på vägen och inte als på cykelvägarna, vilket kräver både körkort och hjälm. Var är logiken om de nya elektriska cyklar - Jag kan inte se det. Det kommer att gå fel.
Hälsningar från Erik.
© emfoto43/Roskilde.
I DK bruger de fleste børn cykelhjelm, men når de bliver teenagere så ryger den af. Den ødelægger frisuren det "lækre" hår :-) Mange kvinder har den samme holdning. Der skal lovgivning til, som der er omkring motorcyklisterne. El-cykler er udmærket, men det er hastigheden på cyklestierne, der er bekymrende.
Hav det godt og husk rigelig med væske i varmen.
//Erik//
PS: Kroation-Danmark 1/7 og Sverige-Schweiz 3/7.
Nu er det sådan, at bare der måles de 25 grader så skal det bare måles et eller andet sted i DK - måske inde midt i Jylland og væk fra kysterne. Hvor mange der blev målt ved dig i Nordsjælland eller her i Roskilde ved jeg ikke - sikkert ikke 13.
Min frue oplevede noget lignende an gang - det må rubriceres under "naturkræfter" :-)
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Elektriska cyklar är utmärkta - särskilt äldre och svage har stor nytta av tekniken. Du har något rätt om olika hastigheter. Den politiska tanken är att få folk att byta från bil till cykel som ett transportmedel till och från jobbet. Så om du pendlar över längre sträckor, är det meningsfullt med 45km. Men cykelvägarna i DK är inte lämpliga för dem alls. De är redan underdimensionerade för den trafik som redan är idag.
Med vänliga hälsningar tack för ditt inlägg.
// Erik//
PS: Ingen kommentar til bilderne ? Det ene med Classic Chrome og det andet med Provia Standard. Info endast för Fuji-användare.
Första bilden den är Danmark. Bra.
Ha det gott
Bob
Med venlig hilsen fra Erik.
Hälsningar från Erik.
Vänliga hälsningar, Bjarne
Det är omgivningen runt katedralen. Den grå byggnad som kallas "Absalonsbuen", med tillgång direkt från Biskopsgården och Kungliga palæ och in i kyrkan!
Elektriska cyklar har också blivit mycket populära i DK och jag har inget emot dem - tvärtom. De vanliga elektriska cyklarna kan köra 25 km, men de nya supercyklarna kan köra 45 km och SKAL köra på cykelvägarna !!! 45km mopeden SKAL köra på vägen !!!
Med många vänliga hälsningar från Erik.