Bilddagbok # 2554 / Havhingsten del 2.
ROSKILDE, DEN 28. SEPTEMBER 2022.
https://www.fotosidan.se/blogs/emfoto43/bilddagbok-2553-sasongsavslutningar.htm#comments
Bildtexterne är under bilderne.
Här är jag kört runt till andra sidan av museets hamnbassäng – och där kommer Havshingsten.
Jag kunde inte åka med de andra ut på bryggan.
*
Kaptajnen tjekker vanddybden.
*
De måste jo ut och vända.
OK det er fint - ro væk
Jag stannar precis intill där Sagafjord har en kajplats – utanför själva hamnbassängen.
PS: Sen blev jag också fågelfotograf - med bara ett enda foto :-)
*
Då är de på väg att vara där.
Vinden var så stilla att fotografen bedömde att inget segel skulle sättas. Han hade även andra uppgifter som han fick i uppdrag. Det visade sig vara en felbedömning eftersom Havshingsten återvände för segel. Det varade dock ett tag och sedan hade han kört vidare.
Havshingsten från Glendalough Irland - Världens största vikingaskepp, hittades och grävdes ut vid Roskilde Fjord på 1960-talet. Rekonstruktionen blev sjösatt 2002 och namngavs av drottning Margrethe.
"Skuldelev 2", som det hette eftersom totalt 5 vikingaskepp hittades på botten av fjorden utanför Skuldelev. De sänktes för att hindra fiender från att segla rakt in i Roskilde. Det är resterna av de ursprungliga skeppen som ligger till grund för utställningen i Vikingaskeppsmuseet, plus att det har byggts rekonstruktioner av flera olika vikingaskepp, med vilka man fortfarande kan se arbetet som utförs i verkstäderna. Havshingsten byggdes ursprungligen i Irland, och seglade därför 2007 till Irlands huvudstad Dublin, där den ställdes ut innan den återvände till Roskilde.
PS: Redaktören (EM) tycker förstås att man ska se Havshingsten for fulla segel och ute på öppet hav.
https://www.youtube.com/watch?v=tNUmXARTVOg
https://www.youtube.com/watch?v=dpNE4IDmf8Y
Vänliga hälsningar - från både fotografen och redaktören :-)
Hälsningar Lena
Det var en veltrænet besætning på 60 mand, som sejlede til Irland i 2007. De havde været på kortere togter, inden den store rejse.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Den er ca. 30 meter lang og besætningen var på 60 mand, da den sejlede til Irland i 2007 (se linkene).
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Det är en pampig båt. Klart att en sådan kunde gå till Amerika.
Ha det väl
Bob
Hav det godt du med.
//ERIK//
Det är både vackert, intressant och imponerande arbete som har legat bakom dess konstruktion.
Vänliga hälsningar. Erik.
Och fina länkar! Men då besättningen inte har 100 % kontroll och någon hamnar i vattnet ihop med seglet såg inte bra ut.
Jag har för övrigt läst en tämligen kvalificerade redogörelse (i Scientific American) som gick ut på att vikingarna föralldel seglade, men inte alls drog sig för att ro. Kulturellt betingat, "tough men row". Men jag skulle tro att det också kunde vara bra för att hålla värmen och för att anlända i bra fysisk form.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
HaD/Gunte..
Ja, det är alltid bra när både fotografen och fotoredaktören kan komma överens om uppgifterna :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag är ganska säker på att allt om Havshingsten görs så nära det ursprungliga vikingaskeppet. Man har även kunnat följa skapandet kontinuerligt och se hur imitationer av verktyg mm har använts. Yxor och mejslar har använts för att urholka trädstammarna. Inga spikar och skruvar används för att montera ihop saken osv.
Nya och lite mindre fartyg byggs fortfarande på "Museumsøen", som turister kan följa med i processerna.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Med mange venlige hilsener fra Erik.