Den Danske Bloggen # 2037 / Läs material - Stirling Moss, Danmark och Sverige.
Roskilde, den 28. januar 2021.
^
En av mina vänner lade några bilblad på mattan utanför dörren. Därför blev det lite läsning om veteranbilar och andra nostalgiska ämnen. Innan det stora handbollsdraman, som lyckligtvis föll ut till Danmarks fördel. Nu kan det teoretiskt bli en final mellan Danmark och Sverige! Eller i värsta fall en kamp om bronsen.
Bland annat fanns en artikel om den nyligen avlidne Sir Sterling Moss OBE, som också har besökt Danmark och Roskilde flera gånger.
Jag har själv sett honom köra här på "Roskilde Ring" två gånger.
Bildtexterne är under bilderne här hos mig.
"Veteran Tidende", "Amazonen" og "Sølvstjernen".
Moss körde en kort period för Mercedes. Han ansågs vara en av världens bästa tävlingsförare utan att någonsin bli världsmästare!
Mercedes var inblandad i den största motorsportolyckan någonsin. I Le Mans 1955 med cirka 80 dödade och 150 sårade. De valde att stoppa sina motorsportaktivitet efter säsongen. Ett lopp var planerad i augusti 1955 i Kristianstad, vilket man övervägde att avbrute. Da Sverige var en av de största exportmarknaderna för Mercedes på 50-talet slutfördes loppet. Karavanen körde hela vägen från Stuttgart genom Danmark, med att övernatta i Köpenhamn och vidare till Sverige.
Moss hade rykte om att vara väldigt humoristisk, precis som han också hade ett gott öga för det motsatta könet. På frågan hur mycket man kunde se när man körde med cirka 300 km/t - skulle han ha svarat: "en vacker flicka kan man alltid upptäcka bland åskådarna".
Kilde: "Sølvstjernen" - medlemsblad for "Mercedes-Benz Klub Danmark".
Mvh. Erik.
Min vens MB 230 SL från 1967.
- hawk
Tävlingarna på Le Man körs (även idag) med deltagande av bilar med mycket olika motorstorlekar. Detta innebar att ett par missförstånd uppstod mellan ett par av de långsammaste och en av de snabbaste Mercedes-bilarna. Som träffade en av de långsamma bilarna och tog av från marken och flög in över skärmen till publiken. Här föll motor, fjädring och flera andra delar av och dödade människor. Samtidigt fick resten av bilen eld. Det exakta antalet dödade inkl. föraren Pierre Levegh var 83 och mellan 120-150 eller nästan 180 skadades.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Jag fyllde 12 år i juli det året och kommer lätt ihåg det. Även om den inte sändes på TV vid den tiden. Det stod i alla tidningar och jag läste också om det i div. årböcker.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Moss är ett namn jag känner igen faktiskt. Så det så. Kul idé visa detta.
///Gun-Inger
Inlägget blev vad jag kallar en dagbokspost med bilder. Om vad jag gjorde idag.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Dessa två vann omväxlande och jag kommer ihåg att Fangio vann på Rabelöfsbanan 1955 (Kristianstads GP). Jag var bara åtta år då men läste lite senare om deras makalösa prestationer i MilleMiglia och TargaFlorio samma år. Och de körde just som du visar Mercedes 300 SLR.
/Stephan
Det är riktigt sant att den jämförelse lätt kan dras.
Det är precis loppet i Kristianstad som de är på väg mot på foto nummer 3.
Moss blev nummer 2 efter Fangio, men Moss förklarade senare att det var en lagorder? Han träffades av en sten som krossade hans motorcykelglasögon. Han fick senare ta bort några splinter från hans öga på sjukhuset.
De två gånger jag såg honom här på Roskilde Ring 1961 och 1962, körde han mot Jack Brabham.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Där håller du med många motorsportfans runt om i världen.
Men kanske var Moss i en liknande situation som Bottas är nu mot Hamilton? Jag mener att både Moss och Bottas var och är lika sympatiska.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Mvh. Erik.
Vi får se hur det blir. Ska bara spöa fransmännen om en stund. Lycka till mot Spanien ikväll.
MvH
Johnny
Det bliver spændende - om det kunne blive en finale mellem Danmark og Sverige.
God kamp.
//Erik//.