Och här går jag och blir förbannad
Hustrun och jag har varit bortrest i tre veckor och besökt Tyskland, Belgien, Frankrike och Holland. Vi bland annat har varit på Fotogalleri/utställning och letat upp gatukonst i Amsterdam, vi varit på ett galleri i Köln och kan konstatera att gatukonsten har flyttat in i finrummen. Jag har sett många konstyttringar under resan och funderat lite på var vi amatörfotografer står. Vi har genom de digitala verktygen en hel del möjligheter att bildbehandla våra bilder. Kan vi, som en konstnär experimentera och finna vägar till en bild som ger oss en känslan av förnöjsamhet och djup tillfredsställelse utan att bli kritiserade för att i princip avvika från mainstreamfotograferingen med fundamentalistiska regler. Min uppfattning är att man ska kritisera en bild utifrån det man har framför sina ögon utan att över huvudtaget ägna en tank på "resan" till slutbilden. En konstkritiker skulle aldrig komma på följande kommentar. "Här ser jag att konstnären haft för bred pensel och den gula färgen slår över lite åt grönt. Färgen på bladen är helt orealistiska och det märks att han använt färger från Color AB"
Slutligen några bilder från resan (det kommer fler i nästa blogginlägg)
Må gott
/Hans-Åke
Det är finns en drös med konstnärer idag som använder sig av fotografiet som genväg utan att ifrågasättas och i äldre tiderförekom det att man projicerade bilden på duken som man skissade efter.
Sedan måste jag tänka på att det alltid har varit stor konkurrens och kritik konstnärer sinsemellan. Dessutom kritiserades användning av vissa verktyg, t ex när spackel användes första gången istället för pensel och när impressionisterna duttade färgen istället för att göra penseldrag.
Picasso tyckte till och med att hela akvarellen skulle målas med bara en pensel för harmonien skull. Och han hade en speciell pensel för det.
I den målande konsten har verktygen och tekniken alltid spelat en stor roll, det bara från amatörfotografer man brukar höra att tekniken är oviktig.
Trevlig helg
Wolfgang