Medlem i Fotoklubben Avtrycket Björn Björnson

Bli inte deppad om “Galleri FS” gör tummen ner för Din bild - två bedömningar av samma bild!!

Jag har lämnat in samma bild till Galleri FS och Kamera & Bilds tävling “Grand Prix 2008”. Jag fick i senaste numret av Kamera&Bild 20 poäng av Terje Hellesö.

Om vi först tar Galleri FS:s bedömning så lyder den så här:

- Höjer sig inte över mängden
- Ingen teckning i mörka partier
- Saknar spännande ljus
- Lite för enkel till utförandet

Terje Hellesös bedömning:

Det är inga lyckliga hästar, som står med sina täcken i en mörk skog. De är produktifierade istället för att vara individer. Här har fotografen tagit ställning - jag gillar det. Och att tankarna förs vidare. Den här bilden är något mer än vad den bara visar. (Klicka bilden för större bild)

Vad som skiljer dessa bedömningar åt är uppenbart:

Galleri FS bedömning är vad man kan kalla teknokratisk och lägger sin tyngdpunkt på traditionellt fotografiskt hantverk. Det är inget fel i det, men kanske inte lämnar utrymme för den experimenterande och/eller nyfikna fotografin.

Terje Hellesö tolkar bilden och är inte helt fel ute även om han inte har eller ser all information. Hästarna, som är ganska skitiga, står nämligen i en lervälling intill en träddunge och det finns varken skydd eller mat i hagen. Den vita hästen gnager på en gren, som jag uppfattade som brist på mat (Den som har häst kanske säger att detta är normalt vad vet jag)

Nu kanske någon säger att “Björn Du kan väl inte vara så kritisk mot Galleri FS:s bedömning med utgångspunkt från en bild. Du är bara sur för att Du fick tummen ner”. Vad svarar jag då? Jo jag har en bild till och den går i samma anda och bedömningen ser ut så här:

- Höjer sig inte över mängden
- Lite för enkel till utförandet
- Svag ljussättning
- Bilden upplevs medvetet/överdrivet konstlad
- Efterbearbetningen upplevs inte bra/rätt

Min slutsats är som följer:

1. Man får köra sin egen stil och ta till sig det av bedömningen, som man själv tycker är relevant för att föra fotograferandet vidare.

2. Man får tänka på att de som bedömer har i många fall vitt skilda referensramar och utgångspunkter i sin bedömning och då passar just inte min bild in.

3. Om man ska öka sina chanser vad gäller positiv bedömning så får man nog lägga ner lite krut på att “lära känna bedömaren/ bedömarna”

P.S. I senaste numret av “Kamera&Bild så kåserar chefredaktören Magnus Fröderberg över “Vilka bilder vinner” . I sitt kåseri refererar han till ett blogginlägg om domarnas urval. Jag känner igen receptet om hur man vinner en fototävling från mitt blogginlägg “Nja - så vinner Du en fototävling” från 2008-10-13, med undantaget att han inte tagit med punkt 4:a “Och Du som lämnar in bilder på djur och natur kan sluta drömma.” D.S.

http://www.fotosidan.se/blogs/bjobjo/23180.htm

Inlagt 2008-11-12 16:46 | Läst 5278 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Ja, #3 är ju viktig - och jag tycker det blir lite av en äpple/päron-jämförelse här.

En tävling med en enda domare (som Terje) skiljer sig markant från GFS, där ju din bild kommer att bedömas av X st "lekmän", dessutom med ibland väldigt olika preferenser och bildsyn. Så GFS är svårare att komma med i på det sättet, du vet aldrig vilka som bedömer din bild.

Och - att du fick Nej betyder ju inte det inte fanns någon som röstade Ja på din bild; det fanns säkert flera "Terje" bland dem som röstade i GFS - men majoriteten av gillade den helt enkelt inte denna gång.
Svar från McBear 2008-11-12 17:18
Hej Christer

Beträffande äpple/päron så beror det nog lite på ifrån vilket håll man ser det hela. Om man tillhör "domarkåren" så kan det finnas relevans i Ditt resonemang. Men om man är bildinlämnare så funkar nog inte äpple/päron resonemange. Någon/några har kommit med en bedömning - "that´s it"
En annan intressant aspekt är ju alla bilder som Terje inte valde ut. Kanske finns det bilder där som är med i Galleri FS. Och vad skulle isåfall det säga?

Den tydligaste skillnaden tycker jag att de som skickar in accepterar ett "din bild kom inte med" (och kanske knappt det i vissa bildtävlingssammanhang). Därför kommer vi testa att inte skicka med refuseringsvalen i mailen framöver.
Svar från McBear 2008-11-12 17:38
Du har naturligtvis en poäng här. Det man skulle kunna tänka sig är ett positivt angreppssätt. Man kan ju kommentera galleribilderna. Skulle inte juryns positiva kommentarer kunna var den första?
Grattis till GrandPrix:en, tycker själv att Terje var den domare som valde "bäst" bilder ;)

Jag skulle inte alls bli förvånade över om det finns bilder i GFS som Terje ratat. Går man igenom GFS så är majoriteten vackra naturbilder, och vanligen ganska "enkla". Tror inte Terje faller för det.
Uppenbarligen gick det bra med bilder på djur och natur... ;)

- Höjer sig inte över mängden

Jodå, det tycker jag.

- Ingen teckning i mörka partier

Tack och lov i det här fallet. Då hade det inte blivit lika snyggt.

- Saknar spännande ljus

Tvärt om. Ljuset är väldigt spännande och måleriskt

- Lite för enkel till utförandet

Enkelt är ofta det bästa
Svar från McBear 2008-11-12 18:28
Japp det gick bra med "djur och natur". Men så var det en djur och naturdomare också!

"Digitalfoto för alla" har ju utsett sin bästa bild" för 2008 och vad var det. Ett sorts porträtt, dock inte i Svartvitt.
Egentligen spelar väl detta inte så stor roll. Jag har själv blivit dissad flera gånger i galleriet och ser det väl som om att bilderna inte fallit de bedömmande på läppen. Jag tror också att det är så med den här typen av engagemang att det främst är de fototävligsinriktade som engagerar sig och röstar vilket medför att ett ganska fåtal blir ganska tongivande. Det blir lite fotoklubbmästerskap över det hela. Inget fel i detta, men det vet vi alla som hållit på ett tag vilka bilder som brukar gå hem i sådana sammanhang. Nu menar jag inte att bilderna i galleriet skulle vara dåliga, långt därifrån. Men jag tror att de måste vara ganska lättillgängliga för att nå framgång. Fototävlingar manar sällan till eftertanke tycker jag, och då internet dessutom är ett snabbt media måste man fånga betraktaren ögonblickligen annars är man redan bortklickad skulle jag tro.
-affe