Annons

YFO i konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill bara påpeka att jag inte är någon YFO kramare men....
Jag tycker att det är lite tråkigt att man så lätt är beredd att ge hela företaget och främst deras personal skit så fort man råkar ut för en försäljare som har en dålig dag eller inte håller måttet.

Dessutom gillar jag inte trenden med allt färre butiker, personligen har jag alltid varit beredd att betala lite mer för närservice, men då den stora massan inte funkar likadant är det inte mycket man kan göra.

Sedan är det nog inte heller helt ovanligt att det uppstår en del konstigheter på ägar- och lednings-nivå i samband med rekonstruktioner och konkurser, men detta rävspel är något som man knappast kan belasta personalen för.

Slutligen har jag till och från handlat på YFO sedan de öppnade på Kungsholmen en gång i tiden och jag har inget annat än positivt att säga om den personal jag mött.

Närservice i Stockholm. Bor alla fotografer i Stockholm?

/K
 
Det finns en kedja som heter Scandinavian Photo! Där finns personal som behärskar det dom säljer. Var och en av de anställda har en "nish". De kan inhämta kunskap från någon av de andra, och på så vis behöver ingen kund, vare sig amatör eller proffs, känna att man blir lämnad utanför, eller behärksar mer än vad säljaren kan. Ett alldeles lysande koncept. Det som inte finns hemma, skaffas fram på nolltid, om leverantören kan hålla sina utlovade lanseringstider. Fy på Er på Nikon!. En passus bara!
Ett sådant koncept som SP har kostar naturlitgsvis multum, MEN vi kunder som vill ha bra service och bra bemötande, tror jag betalar en slant extra. Köper du din kamera i Tyskland eller USA, så inbillar jag mig att det kan vara svårt med service och svenska manualer. Ett antagande bara, säkert fel!
Om nu företagen vill lämna ut sådana. Det finns kameramärken som lägger allt på webb och skiva. Jag är gammalmodig, vill läsa i en manual, Som en bok.
Dessutom ser SP till att allt folk som fotograferar får en adekvat utbildning, dessutom i sina egna loklaer. Heder åt ett sådant företag. Kolla gärna på nästa fotomässa vem som har montrar värt namnet.
Hej Götet och SP.
Nu får jag en massa skäll, för att jag är så fixerad vi detta företag, men jag tar skiten, för jag står för vartenda ord!

Vad bra för dig!

Kan bara säga att det inte gör sig gällande med Sony. Det verkar de inte ha så bra koll på.
 
När det gäller att leta produkten billigare någon annan stans, och detta med att det är lägre moms osv utomlands. Allt går att hitta billigare någon annan stans. En Indisk civilingenjör kostar kanske en tiondel av en Svensk. En Lettisk byggjobbare kostar hälften av en Svensk. Redan nu utförs en stor del av arbetet för våra konsumtionsprodukter till en löne och social nivå som vi knappast skulle acceptera här hemma.

Jag tycker att dagens samhälle och många av dess innevånare bryr sig mycket mindre om konsekvenserna på lite sikt av sitt eget handlande än vad man gjorde förr. Alla vill ha närservice, alla vill ha förstklassig vård om det händer något, alla vill ha bra skolor för sina barn, alla vill ha daghem osv osv. Men man tar det för givet, många vill inte längre betala för det, det har liksom blivit viktigare att sko sig själv i alla lägen och man tycks tro att "någon annan betalar".

Om vi leker med tanken att alla konsekvent handlar där de finner det lägsta priset, hur kommer vår egen arbetsmarknad (som är fundamentet för vårt handlande, ingen lön inget handlande) att se ut. Givetvis kommer den att mer eller mindre dö. Och när man själv blir arbetslös som en konsekvens av sitt eget beteende, hur mycket kommer man att kunna handla då?

Folk får göra precis som de vill, men ibland skulle det vara fint om huvudet användes till något annat än att sätta mössan på.

Observera att detta inte handlar om YFO utan om ganska kraftiga svängningar i många människors mentalitet på ett mer allmänt plan.
 
Det finns en kedja som heter Scandinavian Photo! Där finns personal som behärskar det dom säljer. Var och en av de anställda har en "nish". De kan inhämta kunskap från någon av de andra, och på så vis behöver ingen kund, vare sig amatör eller proffs, känna att man blir lämnad utanför, eller behärksar mer än vad säljaren kan. Ett alldeles lysande koncept. Det som inte finns hemma, skaffas fram på nolltid, om leverantören kan hålla sina utlovade lanseringstider. Fy på Er på Nikon!. En passus bara!
Ett sådant koncept som SP har kostar naturlitgsvis multum, MEN vi kunder som vill ha bra service och bra bemötande, tror jag betalar en slant extra. Köper du din kamera i Tyskland eller USA, så inbillar jag mig att det kan vara svårt med service och svenska manualer. Ett antagande bara, säkert fel!
Om nu företagen vill lämna ut sådana. Det finns kameramärken som lägger allt på webb och skiva. Jag är gammalmodig, vill läsa i en manual, Som en bok.
Dessutom ser SP till att allt folk som fotograferar får en adekvat utbildning, dessutom i sina egna loklaer. Heder åt ett sådant företag. Kolla gärna på nästa fotomässa vem som har montrar värt namnet.
Hej Götet och SP.
Nu får jag en massa skäll, för att jag är så fixerad vi detta företag, men jag tar skiten, för jag står för vartenda ord!

När jag var inne senast träffade jag minsann på en säljare som inte hade en susning om reciprocitetsegenskaperna på den svartvita bladfilm jag sökte till min storformatare, de hade inte ens filmen på lager. Därför tycker jag att SP är kass och alla som jobbat eller jobbar där är värdelösa och kommer aldrig att handla där mer och jag kommer att försöka se till att alla jag kan påverka också undviker att handla där..... ;)

Observera ironin! Men en del av er låter lite så här faktiskt.
 
Tråkigt! Jag har haft jättefin kontakt med yfo göteborg, och har fått väldigt bra hjälp från dem.
I mitt fall har det handlat om mellanformatare o studioblixtar(Hasselblad, Profoto) och det är ju inte så många andra butiker i landet som kan det så bra på det som dom...

Jag tycker att utvecklingen är så deprimerande vad det gäller kameraförsäljningen, många företag säljer nikon eller canon hus med ibland så låga maginaler som 1-5% det är inte hållbart längden och då kan bara de stora jättarna som kan sälja en enorm volym klara sig på längre sikt.

Jag har själv handlat någon fotorelaterad pryl på media markt ibland men jag kommer aldrig mer göra det, jag vill ha säljare som bryr sig om mig som kund men framför allt personal som kan mer än jag själv....

Jag tycker att vi borde värna om våra lokala affärer och även de som kan foto på riktigt typ scandinavian, hegerthorns, osv.

Min lokala handlare brukar bjuda mig på kaffe och fråga hur det går med plåtningarna och det gör att jag kommer tillbaka till dem, service och bra kontakt värderar jag högt när jag ska handla.
Kostar det några hundra mer så spelar det inte så stor roll för mig för jag vet att om strular så går det smidigt att lösa och dem vet vem jag är.

Det är lite samma som att jag handlar på min lokala konsum butik för att jag vill ha den kvar, så man inte behöver ta bilen och köra en kvart varje gång jag vill köpa mjölk....

det är mina tankar ;)
 
När det gäller att leta produkten billigare någon annan stans, och detta med att det är lägre moms osv utomlands. Allt går att hitta billigare någon annan stans. En Indisk civilingenjör kostar kanske en tiondel av en Svensk. En Lettisk byggjobbare kostar hälften av en Svensk. Redan nu utförs en stor del av arbetet för våra konsumtionsprodukter till en löne och social nivå som vi knappast skulle acceptera här hemma.

Jag tycker att dagens samhälle och många av dess innevånare bryr sig mycket mindre om konsekvenserna på lite sikt av sitt eget handlande än vad man gjorde förr. Alla vill ha närservice, alla vill ha förstklassig vård om det händer något, alla vill ha bra skolor för sina barn, alla vill ha daghem osv osv. Men man tar det för givet, många vill inte längre betala för det, det har liksom blivit viktigare att sko sig själv i alla lägen och man tycks tro att "någon annan betalar".

Om vi leker med tanken att alla konsekvent handlar där de finner det lägsta priset, hur kommer vår egen arbetsmarknad (som är fundamentet för vårt handlande, ingen lön inget handlande) att se ut. Givetvis kommer den att mer eller mindre dö. Och när man själv blir arbetslös som en konsekvens av sitt eget beteende, hur mycket kommer man att kunna handla då?

Folk får göra precis som de vill, men ibland skulle det vara fint om huvudet användes till något annat än att sätta mössan på.

Observera att detta inte handlar om YFO utan om ganska kraftiga svängningar i många människors mentalitet på ett mer allmänt plan.

Kan bara instämma helt och hållet.
 
När det gäller att leta produkten billigare någon annan stans, och detta med att det är lägre moms osv utomlands. Allt går att hitta billigare någon annan stans. En Indisk civilingenjör kostar kanske en tiondel av en Svensk. En Lettisk byggjobbare kostar hälften av en Svensk. Redan nu utförs en stor del av arbetet för våra konsumtionsprodukter till en löne och social nivå som vi knappast skulle acceptera här hemma...........

Välkommen till den globala världen. Världen är inte längre bort än ett musklick. Det gäller att acceptera fakta och anpassa sig. Annars är vår välfärd borta inom kort.

Nu var det inte direkt ett låglöneland jag avser när jag skrev EU. Köpte min tidgare D2X i Tyskland via internet och sparade 10000 kr. Dessutom slapp jag köa. Den fanns för direkt leverans där medan det var väntetid i Sverige. 10000 kr för en svensk manual anser jag vara lite väl dyrt när jag dessutom inte har några svårigheter med att läsa den på engelska :)

Nu är vi inne på politik och det kanske inte är rätt forum för det men då vi ändå är här så.....

Jag är för den fria handeln inom EU och resten av världen. Anser inte att det utarmar tredje världen om jag köper prylar tillverkade i Kina. Det går ju faktiskt att vända på steken. Dvs om jag inte hade köpt den där tröjan/prylen tillverkad i Kina så hade de inte fått en krona och kanske varit ännu fattigare. Som det är nu då sker faktiskt en omfördelning av inkomsterna i världen. Mycket går från i-världen till den sk tredje världen.

Att tredje världen sedan har bekymmer med att fördela inkomsterna rättvist är en annan sak. Givetvis skall vi försöka påverka även den omfördelningen vilket jag gör. Om än halvhjärtat men...... det är primärt deras problem. Inte mitt. Jag har inte valt de korrumperade ledare som de gjort. Det är deras val, inte mitt.

Jag ser för övrigt detta på mycket nära håll. Min fru härstammar från Rumänien och vi är givetvis där ofta. Jag diskuterar ofta ämnet med släktingar och vänner och det är rätt kusligt hur de tänker, med mina svenska värderingar som rättesnöre vill säga. I det landet finns mycket av just sådant här. Men som sagt så har även de helt frivilligt valt de ledare som de har och de väljer själva att stödja systemet så....... Jag har abslolut inga problem med att stödja "fattiga" länder men då skall det gå till på rätt sätt. Dvs hjälpen skall komma de verkligt fattiga och den skall fungera. Annars får det vara..... Varför skall jag tex stödja Grekland? De har själva valt att betala skatt som om de bodde i USA men ha en service som i Sverige. De har valt detta alldeles frivilligt och blundat för de uppenbara riskerna under många år. Nu när det är dags att betala så skall vi andra ställa upp. Varför då? Nej tack är min spontana reaktion men efter ett tag stödjer jag givetvis ändå alla åtgärder som EU och andra gör. Min solidariska sida ställer upp trots min initiala motsträvan....Korkad är man kanske men det känns ändå bäst
 
Senast ändrad:
....Jag har själv handlat någon fotorelaterad pryl på media markt ibland men jag kommer aldrig mer göra det, jag vill ha säljare som bryr sig om mig som kund men framför allt personal som kan mer än jag själv....

Jag tycker att vi borde värna om våra lokala affärer och även de som kan foto på riktigt typ scandinavian, hegerthorns, osv.

Min lokala handlare brukar bjuda mig på kaffe och fråga hur det går med plåtningarna och det gör att jag kommer tillbaka till dem, service och bra kontakt värderar jag högt när jag ska handla.
Kostar det några hundra mer så spelar det inte så stor roll för mig för jag vet att om strular så går det smidigt att lösa och dem vet vem jag är.

Det är lite samma som att jag handlar på min lokala konsum butik för att jag vill ha den kvar, så man inte behöver ta bilen och köra en kvart varje gång jag vill köpa mjölk....

det är mina tankar ;)

Kan hålla med dig i det resonemanget. Måste dock tillägga att MediaMarkt i Malmö (Toftanäs) är undantaget som bekräftar regeln. Killarna som jobbar där är både proffsiga och kunniga. Av de jag träffat så jobbar en deltid som fotograf och en annan är hängiven naturfotograf. Det var en upplyftande erfarenhet :)
Rent generellt är tyvärr kunskapsnivån annars ganska låg på stormarknaderna...
 
Senast ändrad:
Vad gäller YFO så kunde dom väl tillsammans med sina kunder ta ut vad dom ville typ, slutkunden betalade. Idag är det inte lika enkelt att ta ut överpriser när man lätt kan jämföra. Progrejorna har också spelat ut sin roll när man får fram lika fina bilder med amatörgrejorna som snart är var mans egendom.

Problixtar >30.000:-
Kinablixtar <3.000:-
Slutresultatet i bilderna är lika.

Att folk handlar på nätet istället för i svenska butiken ser jag som ett sundhetstecken! Tänk på alla "smarta" svenska tillverkare som lagt sin produktion i Kina. Dom är smarta som driver business - vi är dumma som inte handlar i Sverige...

Man ser lite hur det kommer att bli i Sverige om man lyfter blicken över mot England. Där är snart all detaljhandel över disk död och skall du känna och klämma så får du gå till ARGUS och beställa från deras katalog i kolosalformat. Den senaste vägde över ett kilo att släpa på. Jag skulle köpa mig en ny klocklänk men det "fanns inga" så det fick bli en ny klocka istället, billigare pris än länken själv...

Det är bara att börja vänja sig.

Till handlarna; Se om er verksamhet och starta upp ur ett annat perspektiv. Glöm dyra lokalen i stan och flytta ut på landet där det finns en ICA-butik för posthanteringen. Stressa av och säg upp butikspersonalen! Gör nåt vettigt (fota lite) på fritiden för det kommer det att bli en hel del av.
 
Välkommen till den globala världen. Världen är inte längre bort än ett musklick. Det gäller att acceptera fakta och anpassa sig. Annars är vår välfärd borta inom kort.

....
Jag är för den fria handeln inom EU och resten av världen. Anser inte att det utarmar tredje världen om jag köper prylar tillverkade i Kina. Det går ju faktiskt att vända på steken. Dvs om jag inte hade köpt den där tröjan/prylen tillverkad i Kina så hade de inte fått en krona och kanske varit ännu fattigare. Som det är nu då sker faktiskt en omfördelning av inkomsterna i världen. Mycket går från i-världen till den sk tredje världen.

Att tredje världen sedan har bekymmer med att fördela inkomsterna rättvist är en annan sak. Givetvis skall vi försöka påverka även den omfördelningen vilket jag gör. Om än halvhjärtat men...... det är primärt deras problem. Inte mitt. Jag har inte valt de korrumperade ledare som de gjort. Det är deras val, inte mitt.

...
Tycker att du missat en del av hur vår nya sköna värld och profitens fördelning fungerar.

Om ägare, arbetskraft och konsumenter till stor del varit samma personer och hade varit lokaliserade där produktionen sker hade det varit en annan sak. Adam Smith, som de flesta marknadsliberaler stödjer sig på, menade att en fri marknad skapade ett jämviktsläge mellan tillgång och efterfrågan på arbetskraft, med andra ord fungerar en fri marknad bättre än en reglerad i Smiths värld. För att hålla efterfrågan uppe måste priserna och löner anpassas så att en marknad blev möjlig. Dessutom om någon fabrikant betalade för dåligt skulle arbetskraften söka sig till andra arbetsgivare osv. Det intressanta med detta resonemang är att det bygger på lättrörlig arbetskraft och trögrörligt kapital, och framför allt att marknaden som helhet var ganska lokal, precis som verkligheten såg ut under Smiths tid.

I dag har vi det omvända förhållandet, lättrörligt kapital och trögrörlig arbetskraft och då ställs hela ekvationen på ända.Från att ha varit både konsument och producent till de producerade produkterna och därmed också en regulator på prissättning och profit har det nuvarande systemet med låglöneproduktion i stället skapat något som mer kan liknas vid slavarbete. Skillnaden är att idag behöver inte ens slavarna transporteras till den rika världen, utan man sänder helt enkelt ned produktionen och tar hem vinsterna utan att över huvud taget behöva befatta sig med slavarna.

Vi har en produktion som söker sig till de områden där det är billigast att producera vi har produkten som avsätts där den ger störst avkastning och vi har profiten som fördelas bland de redan mest väl beställda.

Detta är faktum. Sedan kan man välja om man tycker att det är ok eller inte.
 
Senast ändrad:
Tycker att du missat en del av hur vår nya sköna värld och profitens fördelning fungerar.

Om ägare, arbetskraft och konsumenter till stor del varit samma personer och hade varit lokaliserade där produktionen sker hade det varit en annan sak. Adam Smith, som de flesta marknadsliberaler stödjer sig på, menade att en fri marknad skapade ett jämviktsläge mellan tillgång och efterfrågan på arbetskraft, med andra ord fungerar en fri marknad bättre än en reglerad i Smiths värld. För att hålla efterfrågan uppe måste priserna och löner anpassas så att en marknad blev möjlig. Dessutom om någon fabrikant betalade för dåligt skulle arbetskraften söka sig till andra arbetsgivare osv. Det intressanta med detta resonemang är att det bygger på lättrörlig arbetskraft och trögrörligt kapital, och framför allt att marknaden som helhet var ganska lokal, precis som verkligheten såg ut under Smiths tid.

I dag har vi det omvända förhållandet, lättrörligt kapital och trögrörlig arbetskraft och då ställs hela ekvationen på ända.Från att ha varit både konsument och producent till de producerade produkterna och därmed också en regulator på prissättning och profit har det nuvarande systemet med låglöneproduktion i stället skapat något som mer kan liknas vid slavarbete. Skillnaden är att idag behöver inte ens slavarna transporteras till den rika världen, utan man sänder helt enkelt ned produktionen och tar hem vinsterna utan att över huvud taget behöva befatta sig med slavarna.

Vi har en produktion som söker sig till de områden där det är billigast att producera vi har produkten som avsätts där den ger störst avkastning och vi har profiten som fördelas bland de redan mest väl beställda.

Detta är faktum. Sedan kan man välja om man tycker att det är ok eller inte.


Jag tycker att du har uppfattat situationen korrekt!
 
Det är ingen som tvingar "slavarna" att arbeta i fabrikerna. De gör det av fri vilja. Genrerellt sätt givetvis. De kineser som lämnar hembyn och åker till stan för att arbeta i "slavfabrikerna" är inte på något sätt tvingade av fabriksägarna eller av oss. De är tvingade av andra orsaker precis på samma sätt som vi är tvingade att arbeta för att försörja oss. De har väl som alla andra en dröm om att få det bättre. Dock är det ingen rik fabriksägare som tvingar dem. Tyvärr har jag svårt att se det som en slavhandel. Det finns givetvis annan verksamhet som inte bygger på denna "frivillighet". Verklig slavhandel och den stödjer jag inte.

Även ni missar något fundamentalt i era resonemang om lättrörlig produktion och trögrörlig arbetskraft och det är att det finns ett lokalt överskott på lättrörliga arbetare i Kina. Det som sker nu är att vi i den "rika" världen förlorar tradionella tillverkningsjobb och dessa flyttas till tredje världen istället. En omfördelning således. Bra eller dåligt? Tja det är väl upp till var och en. Kanske är det enkelt att först säga att det är bra tills man står där med ett förlorat arbete.

Ett alternativ är att vi behåller vårt fina i den rika delen av världen, även jobben och då får ju stackarna i Kina ännu mindre resurser.......Det är väl knappast solidariskt. Att fördelningen av resurser är snedskjuten råder det däremot inga frågetecken kring. Både mellan i-land resp 3:e världen men även inom 3:e världen. Inkomsterna är oerhört snedfördelade i denna delen av världen.

Det finns även andra faktorer att ta hänsyn till och det är hur ägarbilden ser ut i våra "slavföretag". Många av de amerikanska företagen som opererar i tex Kina har intressenter som faktiskt är kinesiska. Bilden är mycket mer komplicerad än att det vi, de rika, i Sverige som suger ur de fattiga i Kina. Det finns ekonomer som säger att Kina redan äger amerika. Kina har mycket stora ekonomiska intressen i stora delar av den sk rika världen. Vad är vår skuld i detta?

Observera att jag inte säger att det system vi har är perfekt. Bara att det är det minst "operfekta" vi än så länge har provat. Inte heller att jag på något sätt är nöjd med hur de har det i de kinesiska fabrikerna. Jag stödjer deras fackföreningsverksamhet till fullo och skulle gladeligen betala extra när jag handlar om jag bara visste att pengarna gick till dem. Jag väljer givetvis även bort företag som jag vet beter sig illa på den globala marknaden. Ibland går det dock inte men oftast har man faktiskt alternativ när man står där i butiken....
 
Senast ändrad:

De kinablixtar jag har ägt och använt svajade när det kom till både färgtemperatur och brinntid. De "dyrare" system jag har använt är mycket mer tillförlitliga när det kommer till dessa två punkter. På vissa (Broncolor) kan man till och med kontrollera hur lång brinntid du vill ha.

Profoto gör inte system för amatörer (det kanske man hör på företagsnamnet?) utan för situationer där "good enough" inte riktigt räcker.

Det är lite som att säga att en Canon 400D ger samma resultat som ett Phase One bakstycke, eftersom bägge är "digitalkameror".
 
Fotograferar du en och annan bild då och då så lär kineserna fungera fint. Har du behov av arbetshästar som skall fungera i många år i tungt bruk där repeterbarheten är stor så kan du få bekymmer med dessa.

Det finns gott om tester i media om just detta. De dyrare märkena har oftast större utbud av modeller och tillbehör, jämnare utlysning, jämnare effekt över tiden, stabilare färgtemperatur över större effektområde, servicenivån är oftast bättre etc. Om det sedan är viktigt för just dig vet bara du. Själv har jag två gamla Multiblitzar från hedenhös tid. De har bara två effektlägen som begränsar mig ibland. Får mecka med gråfilter då och då för att få till den bländare jag vill ha. de begränsar mig alltså men jag finner det inte värt slantarna att byta ut dem mot något mer modernt. De är således tillräckligt bra för att jag inte skall byta ut dem.

Det är många faktorer som spelar in men att en ProPhoto blixt är bättre än en chingchon för en 10-del av priset råder det inget tvivel om. Dock går det alltid att diskutera om ProPhotoblixten verkligen är 10- gånger bättre.......och om du eller jag verkligen behöver Rolls Roycen. Det kanske fungerar lika bra med en Daewoo för många om det bara är en enkel transport du egentligen behöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.