Annons

Bästa och billigaste molnlagring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Beroende på vilken RPi du har så kan dom inte skyffla så mycket data. Tror först det är RPi4 som har hyfsat ok transferrates.
Kollade några olika referat om throughput för RPI4. Mellan 500 och 1000 Mbps verkar den prestera. Så åtminstone tio gånger mer än min uppström i kabel-tv-nätet. Och 200 gånger mer än vad jag just nu tankar till Jotta.

Hur mycket har du laddat upp? Nyfiken på hur strypningen påverkar, har själv bara 8-10 TB att ev fylla på mitt jotta med.
Det ligger ingen strypning på - ännu!
Det är jag som har läst fel.
Nu tankar den med straxt över 50 Mbps. Alltså aningen snabbare än det nominella värdet för mitt bredband.
Jag läste MB, och tolkade det som megabit, men det är ju megabyte.

I förrgår var jag nere på 2,5 MB, vilket jag löst med att köra några fler parallella trådar. Nu kör den allt vad bredbandet klarar.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Det ligger ingen strypning på - ännu!
Det är jag som har läst fel.
Nu tankar den med straxt över 50 Mbps. Alltså aningen snabbare än det nominella värdet för mitt bredband.
Jag läste MB, och tolkade det som megabit, men det är ju megabyte.

I förrgår var jag nere på 2,5 MB, vilket jag löst med att köra några fler parallella trådar. Nu kör den allt vad bredbandet klarar.
Spännande. Ser fram emot fortsättningen.

Ja, allt är nog bättre än jag som hade en drös hårddiskar i lägenhetens källarförråd; inbrott o allt försvann - och ingen (elektronik) täcktes av hemförsäkringen..nu har jag köpt nya diskar men har dem i lägenheten efter att ha gett upp molnlagring av 20 TB. Borde nog rensa lite hårdare..

Ja, allt är nog bättre än jag som hade en drös hårddiskar i lägenhetens källarförråd; inbrott o allt försvann - och ingen (elektronik) täcktes av hemförsäkringen..nu har jag köpt nya diskar men har dem i lägenheten efter att ha gett upp molnlagring av 20 TB. Borde nog rensa lite hårdare..
Ja, man borde rensa. Men vilket jäkla jobb det är.

Av mina 500-1000 bilder per match är det på sin höjd 10 som egentligen är värda att spara. Bilder som uttrycker något. Men jag sparar allt för att varje spelare ska ha en chans att hitta åtminstone en någorlunda acceptabel bild på sig själv.
Visst skulle jag kunna rensa bort rena bomskott. Typ 50-100 bilder per match. Men vete sjutton om det är värt tiden.

Lägesuppdatering.

Jag kör nu Duplicati backup från min Windows 11 till en raspberry pi fileserver med ett par diskar anslutna. Pajens shares kopplas upp/ned av Duplicati vid varje backup vilket borde minska risken vid ransomware. Pajen kör backup till Jottacloud löpande. Tuffar på snällt och restore som jag testat rätt mycket funkar bra.

Ja, man borde rensa. Men vilket jäkla jobb det är.

Av mina 500-1000 bilder per match är det på sin höjd 10 som egentligen är värda att spara. Bilder som uttrycker något. Men jag sparar allt för att varje spelare ska ha en chans att hitta åtminstone en någorlunda acceptabel bild på sig själv.
Visst skulle jag kunna rensa bort rena bomskott. Typ 50-100 bilder per match. Men vete sjutton om det är värt tiden.

En hamsters argument är att det kan visa sig i efterhand att foton man vid första redigering inte tyckte var intressanta blir intressanta. Kan ta år innan det visar sig att dom är intressanta. Sedan blir bildbehandlingen bättre och bättre hela tiden.
Sedan hamstrar jag alla mina bilder även dom som råkat gå av när kameran legat i väskan. Dom skall det nog mycket till att få ut något vettigt av.

Jag har nu tankat upp alla min fotbollsbilder till Jotta/Tele2. Det slutade på 5 TB, så jag nådde ingen bromsande tröskel.
Filerna ligger i Arkivet och är alltså frikopplade från vad jag gör med dem lokalt på datorn eller NAS hemma.

Hittade att alla bilder och finns via Bildfunktionen och kan packas i Albm för delning och visning. Den visar CR2- och JPG-filer snabbt och snyggt för den som vill bläddra.
Men jag har inte hittat någor enkelt sätt att göra album som utesluter CR2-filerna. Det är bara JPG-kopiorna jag vill dela publikt

En nackdel med molnlagring är att man aldrig vet när prisplanerna ändras. Ändras dom för mycket måste man vara med och byta.

En nackdel med molnlagring är att man aldrig vet när prisplanerna ändras. Ändras dom för mycket måste man vara med och byta.
Helt klart. Men historiskt över tid blir de bara billigare.
För Tele2 är det en sån där tjänst som binder kvar kunden. Det är jobbigt att byta leverantör av bredband om man då samtidigt måste byta leverantör av lagring. Det är på bredbandet Tele2 tjänar in till gröt på bordet för familjen Stenbeck, inte på lagringen.

Senast ändrad:
Hur ser mapphierarkin ut? Vilka kriterier använder bildvisarfunktionen för att visa bilder?
I arkivet har jag på roten två mappar. CR2 resp JPG. Under dessa två är det sedan likadan struktur i båda: årtal/event/bilder.

Bildvisaren plockar automatiskt alla bildfiler ur arkivet och presenterar dessa kronologiskt (från bildens metadata?). I en enda lång lista. I mitt fall alltså varannan CR2 och varannan JPG.
I Bildvisaren kan jag markera enskilda eller flera bilder att packa i album. Men det är ett himla mödosamt pyssel att plocka ut exakt varannan i en lista av tvåtusen objekt för att göra ett album av bara JPG:s

Behöver hitta en lösning på detta innan jag kan lämna Flickr och spara 15 000 kr på tio år.

Det går alltså inte att tala om för bildvisaren att bara visa bilder i en viss del av mappträdet?

Det suger ju gigabyte genom 300-baudsmodem. (Obskyr referens till det tidiga internet).

Hur ser mapphierarkin ut? Vilka kriterier använder bildvisarfunktionen för att visa bilder?

Med så där mycket idrottsbilder som "fotbollsfoto" verkar ha undrar jag om man inte bara måste ha ett effektivt arkivprogram som exv. PhotoMechan som många proffs har som plåtar event och idrott och köra med metadata istället för fysiska strukturer eller åtminstone indexera upp allt som ett komplement till foldrarna (eller iMatch som ju är 1/3 så dyrt om man nu inte är stadd vid kassa).

Det är oerhört mycket mer effektivt att metadatasöka än att ratta runt bland en massa foldrar. Jag hade också bara folderhierarkier förut men till slut gjorde dte mig bara frustrerad eftersom jag i princip hade noll koll egentligen.

Om man har en hyfsad folderstruktur med bra deskriptiva texter, så går det väldigt snabbt att komma igång så kan man ta det därifrån sedan. Jag brukar nöja mig med årtal på foldrarna och sessionsbenämning. Jag har aldrig förstått att man har högre upplösning på tiden för egen del då den infon ändå finns i EXIF-metadata.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar