Annons

Bästa och billigaste molnlagring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var så Picasa funkade, som jag stängde av. Är inte säker att jag faktiskt vill kartlägga mina motiv på den detaljnivån.
Har inte sett någon antydan att Jotta har det
Jotta har en beskrivning av vad de gör med bilderna man laddar upp:
"When you upload images to Jottacloud, our AI model automatically analyzes the content of each image and creates a vector representation of each image."

Så kartläggningen är i princip gjord i och med att man laddar upp en bild, det som saknas är information kopplad till vektorrepresentationen.
Men jag tror att det mesta man lägger på nätet på något sätt är "kartlagt". Och tjänster som Jotta visar väl inte bilderna för vem som helst? Såklart kan de själva komma åt informationen, men behöver man oroa sig för sådana saker?

Jotta har en beskrivning av vad de gör med bilderna man laddar upp:
"When you upload images to Jottacloud, our AI model automatically analyzes the content of each image and creates a vector representation of each image."

Så kartläggningen är i princip gjord i och med att man laddar upp en bild, det som saknas är information kopplad till vektorrepresentationen.
Men jag tror att det mesta man lägger på nätet på något sätt är "kartlagt". Och tjänster som Jotta visar väl inte bilderna för vem som helst? Såklart kan de själva komma åt informationen, men behöver man oroa sig för sådana saker?
Skillnaden är väl att i Picasa så förvänades man namnsätta personen i bilden.

Jag har alla mina fotbolls-CR2 lagrade där, arkivrade vakom lås och bom, och alla fotbolls-JPG. De sistnämnda publikt tillgängliga. Alltså kan vilken web-crawler som helst kartlägga mina bilder och ansiktena på dem. Men jag bistår inte i kartläggningen genom att namnsätta personerna.

Problemet med bandbreddsbegränsningen kommer förmodligen först om du måste återskapa din backup.

Det är inte en backup jag ska återställa. Jotta är min lagringsplats. Master-data. Det enda stället.

Får jag problem med bandbreddsbegränsningen finns flera olika pris-alternstiv att köpa.

Flytten från Flickr av alla jpg till Jotta begränsades av Flickrs antal tillåtna slagningar per dag mer än något annat. Tvåa i begränsningen var mitt eget bredband med endast 50 mbps uppströms.

Skillnaden är väl att i Picasa så förvänades man namnsätta personen i bilden.

Jag har alla mina fotbolls-CR2 lagrade där, arkivrade vakom lås och bom, och alla fotbolls-JPG. De sistnämnda publikt tillgängliga. Alltså kan vilken web-crawler som helst kartlägga mina bilder och ansiktena på dem. Men jag bistår inte i kartläggningen genom att namnsätta personerna.
Så det är en samling ansikten helt enkelt.
Borde vara ofarligt även för den mest paranoide, man kan ju generera kvadriljoner påhittade ansikten med AI numera. Skulle inte förvåna mig om man kan generera påhittade personuppgifter också.
Någon har sagt att i framtiden (nu?) är anonymitet en lyxvara. Men jag undrar om det är så enkelt som man ser på film, där de klickar fram precis allt om en misstänkt person?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto