Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

YFO i konkurs

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag besökte YFO för en massa år sedan, på en gamla analoga tiden och jag inte hade 100% koll på alla uttryck och det rätta fotografslanget, blev jag extremt illa bemött när jag bad om hjälp. Ganska otrevliga säljare som inte ville hjälpa någon som uppenbarligen inte försörjde sig på sin kamera.
Det sitter extremt inrotat och jag har aldrig köpt något hos dem, så jag kommer inte att sakna YFO...
 
Men med tanke på hur det börjat se ut med teknikhungriga företrädelsevis män, sannolikt 35 år eller yngre och med internetvana som mest kommer in och klämmer på prylarna i fysiska butiker för att sedan köpa billigare / billigast på nätet så blir det svårare för butiker som håller lager att klara sig.
Trots det finns det affärer som inte vill sälja. För några år sedan, på den tiden man köpte DSLR med 6MP, gick jag med en lista på hus och några objektiv till den lokala affären U som ringde generalagenten för aktuella priser och leveranstid. För att få ett pris till att jämföra med gick jag sedan till butik E. Där ringde de naturligtvis ockjså för att få senaste pris. Det är nu det märkliga händer; jag hör "en sådan som går runt och frågar" och efter samtalet informeras jag kort att "du får inget pris" och därefter vänder sig säljaren till nästa kund. Jag vet inte vilken tanke som låg bakom detta, men jag gick direkt till U och beställde. Jag har inte köpt en enda pryl i affären E efter denna händelse.
 
Nu tror jag ju knappast att dina stativproblem var det som förorsakade konkursen.

Det finns en helt annan mentalitet hos konsumenter nu för tiden som säkert bidrar mycket mer till utarmningen av detaljister än något annat. Förr var man mer benägen att stödja den lokala handlaren då man såg ett värde i att faktiskt ha prylar, expertis, service och inte minst arbetstillfällen lokalt. Det gör man inte på samma sätt längre, nu handlar det mesta om att jaga lågpris på nätet. Om du höjer blicken kommer du att upptäcka att detta fenomen inte bara rör foto, utan det finns i stort sett över allt och i alla branscher.

Det går som regel inte ens att bedriva en lanthandel längre då konsumenten hellre åker flera mil till någon köplada där man kan få mjölken 25 öre billigare. Att sedan samma konsument blir förbannad och inte ser sambandet när den lokala butiken får lägga ned kan man ju fundera över.
.

Då kanske man som detlajist skall börja tänka om. Det går inte att ånga på som vanligt. Världen har förändrats ordentligt under senare år. Världen är bra mycket mindre numera...

Det är för den delen inte bara detaljisterna som måste tänka om. Även regering och andra makthavare måste göra det. I dagens golbala EU så finns det ingen anledning för mig att handla i Sverige med svensk moms om jag kan köpa prylen i Tyskland med halva momsen. I övrigt så är ju allt annat lika (förutom svensk bruks). Jag köper för övrigt det mesta via webben och då spelar det ingen roll om "butiken" ligger i Sverige eller i Tyskland.

Det är redan nämnt men tål att upprepas: Informationsinhämtandet sker i alla fall för mig oftast på webben och när butikerna allt som oftat inte har prylarna jag vill ha på lager så kan jag precis lika gärna köpa via internet. Tidsskillnaden blir obefintlig men däremot brukar det skilja mer på prislappen och då jag oftast kan mer än många av säljarna i butikerna så........ge mig ett enda argument varför jag skall stödja en undermålig butik.?

Det finns en och annan lokal handlare som har förstått det hela. Nu avser jag inte specifikt fotohandeln utan handeln i stort. I Sverige finns det en och annan butik som lyckas locka kunder trots att de ligger fel. Dvs i fel stad, utanför städerna på landet eller vad det nu kan vara. Varför då? Oftast har de lyft servicen till något extraordinärt eller bara ändrat sitt koncept till något som internetbutikerna inte kan konkurrera med........
 
Då kanske man som detaljist skall börja.............massa text

Huvudet på spiken!



Jag bor i Sveriges mest pulserande fotobutik-stad, Växjö :) Här finns en vanlig fotoaffär plus Onoff, Siba, Mediamark, elgiganten och expert. Klart bäst är Mediamarkt, därmed inte sagt att de är bra.

Den vanliga fotoaffären verkar göra mest i passfoto och kameraväskor. (givetvis endast små kameraväskor) De säljer Pentax och Nikon. Just nu har de kampanj på Nikon D300s hus. Förr: 20.995:- nu 18.995:-

Deras främsta argument för att jag ska byta från Sony till Pentax, är pga. inbyggd bildstabilisering i Pentax........................ (det var dock länge sen)

Skulle ha tag i ett 60 mb/s minneskort för inte så jätte länge sen. Frågade om pris, tror de sa runt 2000-2200. Gick inte att övertyga dem om att det var för dyrt.

Gick därefter till Mediamarkt och samma pris där. Pratade med en säljare och sa att Scandinavian photo hade dom för 1000:- Det skulle han kolla upp med huvudkontoret och 5min efter hade han sänkt priset.
 
Kameradoktorn finns väl kvar?


Förvisso, men det är en blek skugga av sitt forna jag. Tidigare var det lite "Apple Store"-känsla över kameradoktorn. Man kom knappt in i butiken, då det var så mycket folk. Dessutom säljer man nästan uteslutande Nikon samt något kompaktkameramärke. Förutom en del annat fotorelaterat.
 
Förvisso, men det är en blek skugga av sitt forna jag.
Att butiker förändras och/eller byter ägare är inget ovanligt -- och det är inte alltid till det sämre. Så har t ex fotobutiken på Herkulesgatan blivit mycket bättre sedan Rajala tog över, precis som butiken på Ringvägen sedan den bytte namn till Japanphoto.
 
En yrkesfoto butik borde ha säljare som har baskunskap vilket inte YFO hade, varför betala överpris i en butik där personalen ändå inte kan mer än en Siba säljare?

Jag besökte YFO Göteborg för att köpa ett rejält Gitzo stativ och hade några basala frågor, säljaren kunde absolut ingenting, han fick titta i gitzo katalogen och kunde ändå inte klura ut svar på mina frågor, jag gick därifrån och sökte svaret på nätet och beställde sedan på cyberphoto. Kort därefter försvann de från city lokalen i gbg och webhallen flyttade in.

Tror inte någon saknar en gammal relik, det kanske funkade på 80-90 talet att sälja dyrt och leka yrkesbutik men det funkar inte 2010 när kunskap är så lätt att hämta in.

Jag håller med wildnature.se och vill gärna fylla i med lite egna infallsvinklar.
En butik som har som målgrupp att "försörja" yrkesfotografer i första hand borde väl ha stenkoll på de produkter de har i sortimentet. Att han tar till katalogen är väl i och för sig bra för då vill denne säljare visa engagemang och ett tecken på kundmedvetenhet. Då han inte hittat någon information om produkten kunde han istället tagit kundens telefon nummer/ någon form av kontaktuppgifter för att senare söka upp kunden med de frågor kunden ville ha svar på. Men det verkar säljaren inte gjort och det är uselt.

Att det just var yrkesfoto som råkade vara de som inte var kompetenta enligt dig är bara att beklaga men jag har själv stött på säljare så som du beskriver. Det bästa är att lita på eget huvud och använda säljarna som en stöttepelare. Det är du som kund som vet bäst i slutändan.
Näthandeln börjar mer och mer bli aktuell för min del. Då slipper man betala mer. Anledningen till att man köper vara i butik är att man får möjligheten att känna och klämma på varan. Att behöva betala dyrt bara för att en säljare finns tillgänglig i fysisk butik är inte alltid nödvändigt. Jag betalar hellre billigt på nätet än dyrt för att en säljare ska få lön och provision på den vara man köper av säljaren.
 
Jag känner att jag vill förtydliga mitt tidigare inlägg. Jag uppskattar verkligen det lokala. Dvs att jag föredrar att handla av den lokala handlaren. Detta av olika orsaker. Dels att det skulle bli tomt utan dem, vill ha mångfalden. Dels av miljöfrågor. Tex så föredrar jag att handla i min lokala köttbutik före ICA Maxi/Coop etc. Priset är högre men det är även kvaliteten och det värdesätter jag högt.

När jag gick in i min lokala fotobutik, före dess konkurs, så möttes jag av en trött säljare som hade några stackars gamla kameror på hyllan där bäst före datumet var passerat för länge sedan så känns det inte kul. Speciellt som priset inte hade passerat bäst före datumet.

Samma sak med mina inköp av delar till min sons motocross. Bröderna Forsell som driver sin butik i Sollentuna har ett sätt och ger en service som VIDA överstiger vad de trötta personerna bakom disken hos Suzukihandlaren i Sätra klarar av att ge. Jag åker således hellre till andra sidan Stockholm än att jag handlar av min lokala handlare. Om jag bara måste ha en originaldel så blir det i alla fall andra sidan stan beroende på att den andra och sista Suzukihandlaren i Stockholm ligger i Upplands Väsby/Rotebro. Men hellre det än butiken i Sätra.

Det är väl egentligen precis vad Scan Photo gjort. Lyckats få kunder trots att de låg där de låg. Jag började handla av dem före de blev en internetbutik och då de endast fanns via kataloger på postorder och i avlägsna Bankeryd. Det var inte lätt att handla av dem på den tiden när man bor i Stockholm men tack vare sitt engagemang och kunskap de har ju tydligen lyckats rätt bra med att sprida sina tentakler........ Duktiga och drivna människor/företag lyckas medan de trötta ......somnar in.

Ett annat exempel är Vivobutiken i Västerhaninge har fått ett jättelyft under senare år. Varför då? Jo engagerade och intresserade handlare har förändrat lite så att kunderna vill åka dit igen....... Varför skall jag handla i min lokala Coopbutik där allt jämt är slut och personalen är skittrötta. Enda orsaken är väl den lilla blonda kassörskan som är ..........vansinnigt vacker... Om det inte vore för henne så skulle jag åka långt runt denna butik.....
 
En yrkesfoto butik borde ha säljare som har baskunskap vilket inte YFO hade, varför betala överpris i en butik där personalen ändå inte kan mer än en Siba säljare?

Jag besökte YFO Göteborg för att köpa ett rejält Gitzo stativ och hade några basala frågor, säljaren kunde absolut ingenting, han fick titta i gitzo katalogen och kunde ändå inte klura ut svar på mina frågor, jag gick därifrån och sökte svaret på nätet och beställde sedan på cyberphoto. Kort därefter försvann de från city lokalen i gbg och webhallen flyttade in.

Tror inte någon saknar en gammal relik, det kanske funkade på 80-90 talet att sälja dyrt och leka yrkesbutik men det funkar inte 2010 när kunskap är så lätt att hämta in.

Så har jag aldrig upplevt min kontakt med YFO i Malmö. De har alltid varit oerhört kunniga/proffsiga och kommit med förslag på hur man lättast löser de problem man haft som fotograf. Jag tycker detta är extremt tråkigt och kommer att sakna kontakten man haft med YFO i Malmö (speciellt Daniels kunnande!) om de nu försvinner.
 
Det går inte att som säljare ha 100% koll på allt i branschen. Inte ens i en butik av YFOs storlek är det möjligt. Helt omöjligt faktiskt. Just därför brukar många företag/butiker ha anställda som är speciellt inriktade på ett märke eller produktgrupp. Dock säljer de fortfarande allt men spetskunskapen ligger inom ett specifikt område.

Tanken är givetvis att de skall söka upp specialisten när så krävs. Problemet är då personen i fråga har semester eller kanske är upptagen av annat. Kanske, bäva månde, av en annan kund. Jag kan själv känna att jag då och då inte har tålamodet att vänta när jag i alla fall oftst hittar vad jag söker på nätet. Stressad storstadsmänniska? Givetvis men min tid är för dyrbar för att jag skall så och vänta. Kan ju precis lika gärna leta själv och beställa på nätet av någon billigare butik.
 
Senast ändrad:
Jag får väl förtydliga mig lite också... :)

Jag har inget personligt mot YFO, nu var det ett par år sedan jag kollade in i butiken och skulle ha lite mer kött på benen på gitzo, hade tidigare ringt en annan yfo butik och frågat om gitzo men då visste dom heller inte så mycket, så när jag ändå var i närheten kollade jag in för att se om man kunde få lite mer info mellan 4 ögon, att säljaren inte visste speciellt mycket om stativ går väl an, men fick känslan av att han inte var speciellt intresserad av att sälja, han gick och bläddrade lite i en katalog och sen var det inte så mycket mer, minns inte om han hänvisade mig till gitzo's hemsida eller vad... det var som sagt något år sedan...

Jag har haft samma upplevelse på scandinavian i mölndal, ibland står det någon praktikant med dålig koll på utbud, ibland har man tur och får prata med någon av de gamla rävarna...

YFO hade säkert bra koll på mellanformatare, storformatsskrivare och annat kul, men det kanske är svårt att leva på den nischen idag.

Idag är det enklast att göra research online och fråga andra användare på forum, sedan är det bara att klicka på köp knappen i en lämplig butik. Det är lite för lätt att skylla på nätet för lokala handlare dock, inget stoppar dem från att ta upp servicenivån ett par steg och lansera en egen webbutik och konkurrera med tex cyberphoto.
 
Jag får väl förtydliga mig lite också... :)

YFO hade säkert bra koll på mellanformatare, storformatsskrivare och annat kul, men det kanske är svårt att leva på den nischen idag.


Idag är det enklast att göra research online och fråga andra användare på forum, sedan är det bara att klicka på köp knappen i en lämplig butik. Det är lite för lätt att skylla på nätet för lokala handlare dock, inget stoppar dem från att ta upp servicenivån ett par steg och lansera en egen webbutik och konkurrera med tex cyberphoto.

YFO i Stockholm hade bra koll på proffsutrustning och ett ganska brett sortiment i den nischen några år tillbaka i tiden, de hade även utrustning för hobbyfotografen typ semipro och steget under om jag nu inte minns fel. Det misstaget de antagligen gjorde var att gå tillbaka till den nischen där man i första hand riktar sig till yrkesfotografen och har en hemsida som inte är mycket att ha.


Nackdelen med att inte ha fysiska butiker kvar med serviceinriktad och kunnig personal det är att vid reklamationer, garantireperationer eller andra typer av frågeställningar om utrustning man har köpt, det är att man inte kan tala öga mot öga med säljaren. Finns en annan nackdel också och det är att man aldrig kan få en ordentlig demonstration av utrustning, känna och klämma innan man bestämmer sig vad man skall köpa.

Tror inte att det är så många som skulle köpa en digital mellanformatsutrustning där slut summan ligger mellan 250k och 300k på nätet.
 
Kunniga fotohandlare finns!

Det finns en kedja som heter Scandinavian Photo! Där finns personal som behärskar det dom säljer. Var och en av de anställda har en "nish". De kan inhämta kunskap från någon av de andra, och på så vis behöver ingen kund, vare sig amatör eller proffs, känna att man blir lämnad utanför, eller behärksar mer än vad säljaren kan. Ett alldeles lysande koncept. Det som inte finns hemma, skaffas fram på nolltid, om leverantören kan hålla sina utlovade lanseringstider. Fy på Er på Nikon!. En passus bara!
Ett sådant koncept som SP har kostar naturlitgsvis multum, MEN vi kunder som vill ha bra service och bra bemötande, tror jag betalar en slant extra. Köper du din kamera i Tyskland eller USA, så inbillar jag mig att det kan vara svårt med service och svenska manualer. Ett antagande bara, säkert fel!
Om nu företagen vill lämna ut sådana. Det finns kameramärken som lägger allt på webb och skiva. Jag är gammalmodig, vill läsa i en manual, Som en bok.
Dessutom ser SP till att allt folk som fotograferar får en adekvat utbildning, dessutom i sina egna loklaer. Heder åt ett sådant företag. Kolla gärna på nästa fotomässa vem som har montrar värt namnet.
Hej Götet och SP.
Nu får jag en massa skäll, för att jag är så fixerad vi detta företag, men jag tar skiten, för jag står för vartenda ord!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar