Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

xxD-serien död eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Jag läser mycket på olika internetforum, främst Fred Miranda och Dpreview och det skrivs mycket om xxD-seriens framtid.

Vad tror ni? Kommer det en 60D eller är 50D det sista huset i xxD-serien.

//Daniel

Jag läser mycket på olika internetforum, främst Fred Miranda och Dpreview och det skrivs mycket om xxD-seriens framtid.

Vad tror ni? Kommer det en 60D eller är 50D det sista huset i xxD-serien.

//Daniel

Det kan man ju undra?
Var skulle den hamna då?Mellan 550d och 7d?
Kanske det är så att det är 7d som tar över efter 50d.

Spelar det någon roll hur många siffor det är i modellnamnet?

Ha ha, nej såklart inte, men priset spelar roll. 7D får inte plats i min budget riktigt, och 550D är inte en tillräckligt stor uppgradering i fps (som är viktigt för just mig).

En "60D" skulle gissningsvis kunna ha lite mer prestanda, och lite mer byggkvalitet.

Vad är det för fel på 50D? Är inte det tillräcklig uppgradering?
Vänta på nya modeller kan man alltid göra, för det lär det alltid komma. Men det lär inte bli bättre bilder under tiden man väntar.

50D är bra kamera! Sen finns det ju alltid kameror som har bättre spec och så är det!
Ska dock själv sälja min 50D snart så håll utkik på blocket för de som vill ha en välskött 50D.'
Priset lär hamna på 7000 kr med exra batteri.

/Stefan

Det kommer säkert en "60D", men när, vad den heter, och vad den presterar blir bara spekulationer.

Det kommer nya kameror hela tiden, och frågan är väl bara om du behöver en ny kamera just nu eller inte. Behöver du det så finns inget att välja på annat än det som finns på butikshyllorna, eller begagnat om du vill ha mer prestanda för pengarna, annars kan du lika gärna fortsätta vänta på den heliga grahlen som kommer senare och fortsätta använda din nuvarande kamera. Köp vad du behöver för ditt foto just nu, och gräm dig inte över nästa modell som garanterat kommer bara några månader efter att du köpt. Det är ändå bara kameran du har i handen som du kan ta bilder med. :)

Det kommer säkert en "60D", men när, vad den heter, och vad den presterar blir bara spekulationer.
Det kommer nya kameror hela tiden, och frågan är väl bara om du behöver en ny kamera just nu eller inte.
Fast just nu kan det finnas anledning att vänta lite med ett köp av 50D. Modellen är 18 månader gammal, vilket är den normala cykeln för modellserien (mellan 40D och 50D var det bara 12 månader). Jag skulle bli förvånad om inte efterträdaren presenteras under våren. Och ännu mer förvånad om inte det leder till att priset på 50D sjunker ytterligare, både i butik och på beg-marknaden.

Visst, men det ändrar inte logiken, kan man vänta så kommer alltid bättre kameror och priser, och man behöver inte kameran "just nu". ;)

Fast just nu kan det finnas anledning att vänta lite med ett köp av 50D. Modellen är 18 månader gammal, vilket är den normala cykeln för modellserien (mellan 40D och 50D var det bara 12 månader). Jag skulle bli förvånad om inte efterträdaren presenteras under våren. Och ännu mer förvånad om inte det leder till att priset på 50D sjunker ytterligare, både i butik och på beg-marknaden.

VA !!!, är den SÅ gammal 50D,hela 18 månader.NEJ, nu får dom allt ändra på detta.

Visst, men det ändrar inte logiken, kan man vänta så kommer alltid bättre kameror och priser, och man behöver inte kameran "just nu". ;)

Jag håller med dig i sak! Det är det eviga dilemmat med dagens snabba utveckling.

Men jag har faktiskt tänkt uppgradera inom en snar framtid, och så här är min situation:

1. Jag behöver uppgradera från min 450. Jag har kört i taket på flera saker, men det jag absolut vill ha är mer fps - alltså är inte en 550 den uppgradering jag behöver.

2. Canon 7D är en våt dröm, men jag har helt enkelt inte råd. Jag måste rikta in mig på segmentet under, dvs segmentet där 50D finns, vilket är min ekonomiska smärtgräns.

3. 50D är 18 månader gammal, en ersättare borde komma inom kort. Varför då köpa en sprillans 50D just idag? Och varför en begagnad just nu, när priset strax kan förväntas sjunka?

Ergo: 50D känns i mina ögon "kall" just nu. Varför inte vänta bara ett par månader till? Antingen med en beggad 50D eller en ny "60D"

Något fel på den logiken?

Va,då död ????

Jag kan inte förstå varför 50 D är död. DEN HAR JU ALLT!!!
Se bara på panelen,kan det hända mera i famtiden ????

Bilagor

• canon50d.jpg
    canon50d.jpg
    23.7 KB · Visningar: 975
50D är bra kamera! Sen finns det ju alltid kameror som har bättre spec och så är det!
Ska dock själv sälja min 50D snart så håll utkik på blocket för de som vill ha en välskött 50D.'
Priset lär hamna på 7000 kr med exra batteri.

/Stefan

Får nog skynda dig, folk verkar inte vara villiga att betala 6000:- för en 50D nu. Eller så har jag bara haft otur än så länge.

Jag gillar framförallt funktionen med snöflingorna. Blir det snöstorm, eller bara lätt snöfall? Om den är begränsade till snöfall, så tror jag jag väntar på nästa modell.

Det har man kunnat redan med tidigare modeller. Jag råkade dänga min 40D + BG-E2N + EF 24-105 mm f/4L IS USM + 580 EX II i skallen på en bekant. Hon sa att det ringde i huvudet på henne i flera veckor sen.

Bara ett rykte, förstås -- men Canonrumors har hört att det blir presentation av en ny kamera om en vecka, den 23 februari. Och om det skulle vara något annat än efterträdaren till 50D är det en sensation.

Bara ett rykte, förstås -- men Canonrumors har hört att det blir presentation av en ny kamera om en vecka, den 23 februari. Och om det skulle vara något annat än efterträdaren till 50D är det en sensation.

Det ända jag inte gillar med 50D är att det inte finns väckarklocka som talar om när man skall ut på nästa fotouppdrag.Det är väl det som skulle motivera att man Canon kommer med en uppföljare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar