Annons

xxD-serien död eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara ett rykte, förstås -- men Canonrumors har hört att det blir presentation av en ny kamera om en vecka, den 23 februari. Och om det skulle vara något annat än efterträdaren till 50D är det en sensation.

Ledsen att göra dig besviken, men det blir inte en efterföljaren till 50D den här gången, utan istället en 3D.

Nytt objektiv gör att man både kan ta bilder i 3D och filma i 3D.

Specar:
Image processor: New DIGIC 3D I
Sensor size: 14.9 x 41 mm cinemamode, 3168 x 8720 pixels
Sensor in 3:2 aspect ratio: 15,1 million effective pixels
Sensor in 2.78:1 ratio: 28 million effective pixels
Movie with new EF-3D 14-44.4/2.8-4.8 IS: 3D in 1280 x 720
Movie with standard EF lens: 1920 x 1080
Movie in cinemamode 1:2.35 : 2540 x 1080

Movie records in stereo
Pictures taken with EF-S aspect ratio 3:2 15,1MP
Pictures taken with EF in 16:9 format 17,8MP
Pictures taken with EF in 1:2.35 format 23,6MP
Pictures taken with EF in 1:2.78 format 28MP

Och så en bild på underverket

Bilagor

• canon 3d3.jpg
    canon 3d3.jpg
    77.9 KB · Visningar: 378
Senast ändrad:
Ledsen att göra dig besviken, men det blir inte en efterföljaren till 50D den här gången, utan istället en 3D.

Specar:

Movie records in stereo

Nej, men sakta i svängarna.Denna modell är inget mot 50D.Här måste man allvarligt fråga om Canon inte tänkt på oss som har problem med ögonen.Fy, för att behöva ha två motiv i sökare samtidigt.Men å andra sidan så kommer man att kunna ha flera jobb samtidigt.Ja, ett i varje objektiv.Det tänkte jag inte på. Det finns ju möjligen ett problem ? Man kanske måste bara vara studiofotograf.
Nej,50D är allt bra mycket bättre. Jag har hört av Canon att man skall kunna ersätta pizza funktionen mot vanlig husmanskost.Det vill jag lova är att tillmötesgå kundens behov.Ja, i dessa tider av sunt leverne.Men man ändrar inte alla funktioner.Tackar för det, lite av "sus och duZZZZ" måste man ju ha kvar.
Någon frågade varför man inte kan ringa på den? Det kan man! Så här gör man:
1) Ha Menu intryckt i 20 sek.-var noga med att det är 20 sek ock vare sig mer eller mindre.Ordning och seda god vänner.
2) Ha sedan select o display intryck med vänster handen och ändra läget på USM eller sat beroende på vilka siffror du ser vid folder.
3) När sedan alla siffror är inmatade tryck in WB motsvarande antal siffror som ingår i det nummer du skall ringa.Det sprakar till och du blir uppkopplad.Lägg sedan örat till objektivet och du har din kameramobil.
Va,har inte 50D allt eller?
Ta, bilder nej f-n inte är det så viktigt man har ju en fullmatad,potent grej att ha hängande på magen med ett 1200- objektiv när man nästa gång skall gå på fotomässa - räcker inte det ,va!

Jag gillar framförallt funktionen med snöflingorna. Blir det snöstorm, eller bara lätt snöfall? Om den är begränsade till snöfall, så tror jag jag väntar på nästa modell.

Nej,då Erik. 50D är inte begränsad till snö och ett evtuellt fall.Du trycker in "snö" det antal grader som du vill att det skall vara ute.Och där ser du att runt dig så är det plötsligt + 25 grader.Vola -50D är alla kameranördas kamera ingen vågar väl säga något annat.
Så här gick det när jag testad funktionen lite för mycket.

Bilagor

• aj,aj.jpg
    aj,aj.jpg
    28.3 KB · Visningar: 323

Specar:

Movie records in stereo

Är det g11 gluggar?

Känns som tråden spårat ur lite? ;)

Men frågan är berättigad. Då 550D ligger på ca 8000 och 7D runt 15000 borde en xxD hamna omkring 11000-12000? Kollar men specarna verkar kamerorna förvillande lika också.

Är det g11 gluggar?

Väldigt nära, Canon G9. Och kameran är en något modifierad D30.

Tror däremot att det absolut kommer fler 3D kompaktkameror med filmfunktion och bra visningssätt. Men det dröjer säkert.
Blir nog först när tillräckligt många har 3D TV hemma, så kanske ett år eller två. Men som sagt, lite urspårat och tillbaks till ämnet.

Inte omöjligt (tom troligt) med en snar release av 60D.

Tror också på ett pris runt 11-12.000:-.
Man kan ju gissa att den får AF och större sökaren från 7D.
Troligtvis också 19MP, men tveksamt att den har dubbla DIGIC 4, och då hamnar vi på "bara" 4b/s.
Kanske troligare med 16 MP, 5b/s och bättre ISO än 7D.

Troligtvis full HD. 3" skärm, något vädertätad, men inte lika som 7D.
Typ samma chassi som 50D för att hålla lite distans till 7D.

MEN, det är rätt svårt ändå att klämma in en modell mellan 550D och 7D som inte är för lik någon av dom.

Börjar bli lite väl många modeller samtidigt för Canon. Idag kan man på Cyberphoto köpa:
1000D
450D
500D
550D (i mars)
50D
ev. 60D i mars
7D
1D Mark IV
1Ds Mark III

Men visst, kan dom ha 4 konsumentkameror samtidigt (1000D, 450D, 500D. 550D), som trots allt är rätt lika varandra, kan dom nog också klämma in en 60D som inte är så olik 50D. Typ exakt samma, men med filmfunktion...

Staffan, du glömde väl 5D!
Hur kunde jag glömma den....
Ja, då har Canon 8st olika DSLR till försäljning för tillfället, ytterligare en som kommer nästa månad och så ev. 60D snart....

Var enklare förr, då man bara behövde bestämma märke, och sen fanns det bara en kamera i ens eget prissegment. Tex valen mellan 300D, D30, 1D och 1Ds.

Det är inte alls rimligt tycker jag. En ny hos fotokungen kostar 7795kr.

Nej, de kostar ca 9400 kr hos alla återförsäljare inkl rajalashop. Kan du ge länk?

Och blocket priser varierar mellan 8000-9000 kr inkl BG.

De har varit nere på 800 kr på rajala, men det var deras sätt att etablera sitt namn i Sverige. Varade bara ett par veckor.

/Stefan

Fotokungen har 50D i sin utförsäljningslista. Dessa behöver därmed inte vara nya, men är genomgångna av Canon och säljs med full garanti.
/L

ok. De är begagnade då alltså och det man får för de extra 700 kr är garanti. Vilket iof är gult värt om man behöver använda den.

Sålde dock min 50D på 1 timme för 7000 kr inkl extra batteri.

/Stefan

ok. De är begagnade då alltså och det man får för de extra 700 kr är garanti.
Nja, demoex är inte riktigt samma sak som begagnade. Fotokungen tycks ha någon speciell kontakt med Canon Sverige och får demoex från dem. Själv köpte jag en 7D till "utförsäljningspris" i höstas. Den hade varit uppackad och förmodligen hanterad, men inte tagit en enda exponering.

Är det bara jag som tycker att xx och xxx serien har drivit upp i prisklass de senaste åren. Verkar verkligen som de gör plats för xxxx serien.
När jag köpte min 400D så låg det i samma prisklass som när 1000D kom ut.
Samma sak tycker jag att xxx ligger i den prisklass som xx gjorde för ett par år sen. Alltså nu menar jag jag rek. priset när de släpptes.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar