Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

xxD-serien död eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det bara jag som tycker att xx och xxx serien har drivit upp i prisklass de senaste åren. Verkar verkligen som de gör plats för xxxx serien.
När jag köpte min 400D så låg det i samma prisklass som när 1000D kom ut.

Var det inte i samma veva som valutakurserna stack iväg?

Är det bara jag som tycker att xx och xxx serien har drivit upp i prisklass de senaste åren. Verkar verkligen som de gör plats för xxxx serien.
De tresiffriga modellerna har jag inte koll på, men 30D, 40D och 50D kostade ungefär lika mycket när de introducerades, 11000-12000 kr.

Jag betalade drygt 19000 för min 10D, och var överlycklig över det låga priset :)
Jag räknar det ändå som ett av de bättre köp jag gjort i mitt liv (och det är MÅNGA...) Nu har jag en 5D2 men älskar fortfarande min 10D jag tagit så många suveräna bilder med. Nu är den en perfekt resekamera jag faktiskt har råd att riskera, men jag skulle nog bli lite ledsen ändå...
Objektiven är knepigare. De har man liksom inte lust att förlora.

Har lite samma läge som du Artifex. Har inte råd med en 7d då behöver köpa objektiv (canon 100-400mm) samtidigt och med de priser som folk vill ha för sina 50d är nog Fotokungens 50d det bästa valet. En 60d vore perfekt eftersom den skulle pressa priserna på begagnade 50d. 40d känns lite trist när man testat 50ds display.

10D låg väl runt närmare 20000 kr (för huset).

Det var till och med drygt 20 000 kr! Närmare 25 000 om jag inte minns fel, vilket var ett revolutionerande lågt pris på sin tid. Föregångaren D60 kostade 35 000. Men i samband med introduktionen av 300D sänktes priset till på 10D till 17 500, då slog jag till...

Så prismässigt var efterträdaren till 10D snarare 5D, inte 20D. 10D och 5D är dessutom i princip lika stora, medan 20D var en aning mindre.

450D måste ha gjorts i ett mycket stort antal för nya hus tillverkas väl rimligtvis inte längre?

//Daniel
Ja det kan man fråga sig. :)

Jag blev just av med min 450D. Tappade den i badkaret när jag och tjejen hade mysafton. Så kan det gå!

Dagen efter så köpte jag en ny 450D, helt utan tvekan. 500D, 50D och 550D intresserar mig inte. Vad jag kan se så har samtliga av dessa kameror sämre bildkvalité än 450D. Både enligt mina egna "test" och enligt mer noggranna tester från diverse kamerasidor.

Jag väntar glatt på en 60D eller någon annan kamera som faller mig i smaken.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar