J-ett
Aktiv medlem
Det har jag ju redan gjort. Men vi tar det en gång till:
Bankerna uppmanar sina kunder att använda "säkra betalningar" istället för kreditkort. De flesta tolkar nog bankernas påståenden om "säkra betalningar" som att det är säkrare för kunden, inte bara för banken. Men som vi ser i det här fallet är det ju tvärtom -- den som använt "osäkra" betalningar, dvs kreditkort, går skadeslös. Den som använt bankens "säkra" betalningsmetod förlorar sina pengar.
Då kan man nog, med visst fog, påstå att banken lurar oss kunder.
Precis så.
I Japan har man sedan länge som sed att alltid försöka få en bättring på saker som fungerar dåligt. I mitt fall anser jag att bankernas direktbetalning fungerar dåligt då det inte skyddar mig som kund på banken. I tron om att "säker betalning" skulle vara säker för mig personligen, dvs inte ang. SSL 128bitar, gjorde jag köpet som just då var enda alternativet på kameraexpertens sida. De andra alternativen var nersläckta. Jag har dock inte läst finstilt text på bankens sida i ärendet och MISSUPPFATTADE vad säkerheten bestod i. Snacka om vilseledande manöver från bankerna.
Jag sätter in min lön på banken.
Banken tar ut pantbrev för att låna ut pengar till mig på huset.
Lånen har ränta för att banken ska kunna gå runt.
osv. Banken har alltid säkerhet bakåt mot kunden.
DET ÄR VI KUNDER SOM FÖDER DEM.
Att vara kund på en bank betyder för mig en "säkerhet" som jag tydligen överskattat.
När banken tar fram nya betalningssystem trodde jag att de kollat alla möjliga senarion för att skydda sina kunder. Både företag och enskilda personer, men det verkar inte så. För banken tjänar på detta system då de slipper vara återbetalningsskyldiga då något händer.
Då tänker många av er "Hur f..n kan han skylla på banken? Killen är puckad..." Nope. Jag har pengarna hos banken för att de ska utveckla tjänster som jag kan känna mig trygg i. Annars hade jag haft pengarna hemma och alltid betalat kontant.
Kundvård är alltid bankens filosofi utåt och har varit hela tiden givetvis jämställt med vinstföring gentemot kunderna som vi inte ska märka.
Så summan av allt är att detta är ett av de största bedrägerier i modern tid över Internet i Sverige mot så många kunder samtidigt.
DÄRFÖR anser jag att direktbetalningen ska tas bort helt och att bankerna ska upplysa sina kunder att ALDRIG använda bankkort utan istället betalkort över Internetbetalningar.
Om vi inte får tillbaka en krona för vår dumhet må detta vara hänt. Bankerna måste ta sitt ansvar och se över systemen så INTE FOLK KAN bli lurade så lätt.
I USA tar oftast butiker bara kreditkort och inte bankkort. Detta för att skydda kunderna.
Handelsbanken har betalkort som alternativ till bankkortet. Dock har de inte gått ut med säkra alternativ på betalningar, som då faktura och krediter faktiskt är på Internetköp.
Något för bankerna att ta till sig kanske?
Jag kommer i alla fall att kräva att de tar bort direktbetalningen så länge som de inte kan skydda kunden mot bedrägerier då jag anser att de har en skyldighet mot mig som kund hos dem.
Senast ändrad: