Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

www.kameraexperten.se?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag är en av dem som blivit blåst på rätt mycket pengar från Kameraexperten och som haft oturen att välja Nordeas direktbetalning, eftersom det framstod som ett säkrare tillvägagångssätt. (Eftersom betalningen gjorts från mitt personkonto kan det faktiskt anses vara en VISA-kortbetalning, åtminstone bedöms saken så om man köper en resa från sitt personkonto ifall man har ett VISA-kort anknutet till det.) Om tillräckligt många trycker på så kanske Nordea och de andra storbankerna backar - de vilseför ju sina kunder. (För den som inte redan vet - alla som handlat med VISA-kort ska få tillbaka sina pengar inom ca två veckor, men av någon outgrundlig anledning gäller det inte oss som valt detta "säkrare" alternativ.)

Jag har varit i kontakt med Bankföreningen (www.bankforeningen.se) och det ser väldigt allvarligt på det här. Likaså kommer Aftonbladet att göra en grej om just denna del i ärendet. Så - har du själv gjort en direktbetalning för att känna dig tryggare vid köp: Bråka med banken! Tipsa journalisterna!

/JQ

Bra jobbat!
Jag gjorde ett köp på ca: 6000:- med direktköp via Handelsbanken.
De vill inte hjälpa mig så hur gör jag nu?

Jag ska kolla upp dina förslag här JQ.
 
Dessa smutsiga svindlare hade tre helsidesannonser i Digitalfoto nr 13. Undar om de har betalat för dessa annonser? De kanske är skyldiga tidningen pengar också.
 
Hej!
Jag är en av dem som blivit blåst på rätt mycket pengar från Kameraexperten och som haft oturen att välja Nordeas direktbetalning, eftersom det framstod som ett säkrare tillvägagångssätt.
Ja, det är ju ett säkrare sätt -- för säljaren och för banken. För köparen erbjuder det ingen fördel. Som framgår av den här tråden är det för köparen säkrast att använda det betalningssätt som brukar framställas som minst säkert, alltså ett vanligt kreditkort.
 
Offentlig info rörande bolaget Kameraexperten i Sverige AB:

Kameraexperten i Sverige AB

Org.nummer: 556719-1365 Bolagsform: Aktiebolag


STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR
Bagherzadeh Boyuki, Siamak (f. 1982), Ordinarie ledamot
Rebbati, Dilan (f. 1981), Suppleant

TILLSYNSBEFATTNINGAR
Nordlöv, Jan Erik (f. 1956), Revisor
KPMG Bohlins AB, Revisor

Firmatecknare
Firman tecknas av styrelsen

Registreringsår: 2006

F-Skatt: Registrerad läs mer


UTDELNINGSADRESS
Box 1464
171 28 Solna
Stockholms län


//TH
 
Har varit i kontakt med jurist på Bankföreningen.se och de hävdar att vi som handlat med direktbetalning INTE kommer att få en krona från banken i ersättning.

Alla som använt bankkort som är kopplade till kontot med Visa/Mastercard logga är likställda med direktbetalning enl. juristen. (Där pengarna dras från kontot utan kredit eller faktura kopplad.)
De kommer inte heller att få någon ersättning enl. honom.

Vi måste dra igång något massivt uppror för att göra oss hörda. Jag har hela tiden trott att jag handlat säkert med bankens alternativ.

Illa, verkligen illa. Vi är lurade av våra banker helt enkelt.

Man kan tycka vad man vill om betalsätten, men jag och många andra har ingen aning om verkligeheten, detta för att bankerna misslett oss att använda "säkra" betalningar.

Faktura är det säkraste enl. juristen, och går de inte med på det ska man inte handla på det stället.

Hur gör vi som handlat med direktbetalning och kort knutna till kontot?
Någon som har någon idé?
 
Illa, verkligen illa. Vi är lurade av våra banker helt enkelt.


Har full förståelse för er ilska och frustration, men ni är väl inte lurade av banken. Det är kameraexperten som blåst folk på pengarna.

/Johan
 
Fattar jag rätt ?

Så om jag handlar med min frus Visa anslutna kort som drar pengar från kontot är man blåst på stålarna om någon blåser en. Medans handlar man på kreditkortet via visa så är man skyddad???

Är detta vad detta betyder?? Eller förstår jag fel här?

jag har inget handlat. utan blev bara nyfiken om jag fattar rätt...
 
Alla som använt bankkort som är kopplade till kontot med Visa/Mastercard logga är likställda med direktbetalning enl. juristen. (Där pengarna dras från kontot utan kredit eller faktura kopplad.)
De kommer inte heller att få någon ersättning enl. honom.
Är du säker på det? Så länge man betalar med kort och inte bekräftar med namnteckning eller pinkod är det, såvitt jag förstår, banken som står för risken om man inte får varan man betalat för. Om det är kredit- eller bankkort ska inte spela någon roll.
 
Har varit i kontakt med jurist på Bankföreningen.se och de hävdar att vi som handlat med direktbetalning INTE kommer att få en krona från banken i ersättning.

Alla som använt bankkort som är kopplade till kontot med Visa/Mastercard logga är likställda med direktbetalning enl. juristen. (Där pengarna dras från kontot utan kredit eller faktura kopplad.)
De kommer inte heller att få någon ersättning enl. honom.

Vi måste dra igång något massivt uppror för att göra oss hörda. Jag har hela tiden trott att jag handlat säkert med bankens alternativ.

Illa, verkligen illa. Vi är lurade av våra banker helt enkelt.

Man kan tycka vad man vill om betalsätten, men jag och många andra har ingen aning om verkligeheten, detta för att bankerna misslett oss att använda "säkra" betalningar.

Faktura är det säkraste enl. juristen, och går de inte med på det ska man inte handla på det stället.

Hur gör vi som handlat med direktbetalning och kort knutna till kontot?
Någon som har någon idé?

På vilket sätt är du lurad av banken? Vad tror du banker och andra syftar på när de pratar om säkra betalningar på nätet, att du säkert skall få (rätt) vara??
 
På vilket sätt är du lurad av banken? Vad tror du banker och andra syftar på när de pratar om säkra betalningar på nätet, att du säkert skall få (rätt) vara??
De flesta tolkar nog bankernas påståenden om "säkra betalningar" som att det är aäkrare för kunden, inte bara för banken. Men som vi ser i det här fallet är det ju tvärtom -- "osäkra" betalningar ger oss kunder bäst säkerhet. Då kan man nog, med visst fog, påstå att banken lurar oss kunder.
 
De flesta tolkar nog bankernas påståenden om "säkra betalningar" som att det är aäkrare för kunden, inte bara för banken. Men som vi ser i det här fallet är det ju tvärtom -- "osäkra" betalningar ger oss kunder bäst säkerhet. Då kan man nog, med visst fog, påstå att banken lurar oss kunder.

Precis så är vad jag menar. Bra förklarat.
Bankerna har en skuld i detta som lurar oss att använda "säkra" betalningar som blir osäkra när butiken drar med slantarna.

Snacka om att se om sitt hus, vilket bankerna är specialister på...
 
De flesta tolkar nog bankernas påståenden om "säkra betalningar" som att det är aäkrare för kunden, inte bara för banken. Men som vi ser i det här fallet är det ju tvärtom -- "osäkra" betalningar ger oss kunder bäst säkerhet. Då kan man nog, med visst fog, påstå att banken lurar oss kunder.
Säkerheten syftar på att ingen annan kan dra pengar på ditt kort eller från ditt konto än den tänkta mottagaren. Banken kan ju inte ha en aning om vad transaktionen är till för eller omöjligen gå i god för att t.ex. kameraexperten tänker fullfölja sina åtaganden. Det påminner om den befängda diskussionen då en del på fullt allvar tyckte att posten skall ta ansvar för att det inte ligger en tegelsten istf en kamera i en postförskottsförsändelse .
 
Nja, att jag använder det banken kallar "säkra betalningar" hindrar ju inte en bedragare från att utnyttja mitt kortnummer via "osäkra" betalningar.

Däremot innebär de "säkra betalningarna" att jag måste stå för förlusten om jag blir lurad, medan banken står för förlusten om jag använt "osäkra" betalningssätt.
 
Beställde en Ninon D700 där för ca 21 000kr, först drogs pengarna, sedan kom de tillbaka igen. Ingen kamera kom och ingen svarar i telefonen. Då hade jag fått upp ögonen vad det är för företag och spärrade kortet.

Himla tur för mig, men jag lider med dem som kanske inte får tillbaka några pengar..
 
Vi kan diskutera ihjäl frågan om vem som ska stå för vad. Är man inte drabbad pekar ni andra finger och tycker att vi ska skylla oss själva.
-Korkade idioter som inte tänker. Jodå, det gjorde vi. Jag kollade tom recensioner på Prisjakt osv, men de tog tydligen tagit bort alla negativa recensioner från arga kunder, vilket betyder att prisjakt och andra liknande sidor är klart i maskopi med företagen.

Nästa gång är det kanske er tur, men med någon annan skurk men med något annat sätt. Tänk på att vi är kunder till banken och det är konstigt att man lockar med betalningsmetoder som inte säkrar upp just kunden. Snokar någon rätt på din kod till bankens nättjänst ersätter banken dig det belopp du saknar. En fälla som banken erkänner.
Jag har svårt att förstå att kundvård gentemot oss som använt direktbetalning skulle skilja från kreditkortsanvändarna. Kontona är på banken, inte på kortet. Pengarna ska skyddas. Jag anser att banken totalt misslyckats mot kunden, men lyckats rädda sitt eget skinn. Igen...

Jag förstår hur allt fungerar. Jag behöver ingen lektion i detta ämne, men om ni tänker efter. Posten och en tegelsten... det skulle lätt kunna åtgärdas att kassörskan fick öppna paketet på plats INNAN betalningen. Då skulle bluffarna med postförskott snart vara ur världen.
 
2008-12-18 15:46 - PC för Alla:

Kunder varnas för nätbutik

Webbhandeln Kameraexperten.se har stora problem. Flertalet kunder som varken fått pengar eller varor efter att ha gjort en beställning har valt att gå vidare med polisanmälan. Prisjakt, Pricerunner och polisen har nu valt att varna sina användare för att handla från Kameraexperten.

Kameraexperten.se säljer kameror, mobiltelefoner, tv-apparater och annan hemelektonik. I slutet av november säkte webbutiken Kameraexperten.se sina priser rejält – så till den grad att inga av konkurrenterna hade möjlighet att möta erbjudandena. I början tycktes verksamheten skötas klanderfritt – betygen på Pricerunner och Prisjakt var höga, och några klagomål från kunder märktes inte.

Sedan början av december är situationen dock den rakt motsatta: Kunder fick inte längre sina beställda varor levererade, samtidigt som pengarna drogs från deras konton omedelbart efter beställning.

Många av de som senare valt att häva köpen berättar att de fått sina pengar tillbaka efter några dagar, men många andra tycker sig ha blivit lurade.
– Jag beställde en Nokia E71 mobil för 3 400 kronor för två veckor sedan. Jag blev lovad snabb leverans, men en vecka gick, och mina frågor besvarades i början med att "vi har mycket att göra, men det är på gång". Men nu svarar de inte längre, och jag ser mina pengar som förlorade. Julen är förstörd, berättar en av de missnöjda kunder som PC för Alla varit i kontakt med.

"Två saker att göra"
Trots att mängder av forumtrådar fyllts av kritik från missnöjda kunder är Kameraexpertens extremt låga priser någon som frestar många oanande spekulanter, i synnerhet i jultider.

Ola Svensson, som är jurist på Konsumentverket, berättar att man som konsument främst har två åtgärder att vidta mot ett företag som inte uppfyller sin del av avtalet:
– Om man inte själv kan komma i kontakt med företaget är det polisanmälan som gäller. När det handlar om att snabbt få tillbaka sin pengar bör man vända sig till sin bank snarast – beroende på vilket kortförtag man har är det möjligt att köpet kan hävas och att det går tämligen fort att få tillbaka sina pengar.

PC för alla söker kontinuerligt Kamerabutiken.se för en kommentar.

>> Har du blivit blåst av Kameraexperten.se, eller någon annan webbutik? Mejla oss och berätta!
[email protected]
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar