Så funkar väl de flesta kontokrediter (alltså där man tillåts övertrassera sitt konto med ett visst belopp). Det går utmärkt att ligga på 30 kkr minus varje månad, så länge man betalar räntan (som dras automatiskt).
Nu har jag läst så mycket fram och tillbaka att hjärnan säger stopp, men jag tycker att det verkar som om du och jag säger ungefär samma sak...
Det som fortfarande fövirrar lite är då möjligen att Tapio kallar sitt kort för "kreditkort" då det, om jag nu läser rätt, är kopplat till ett bankkonto där han också har en kredit. Jag anser att det, om kontot belastas direkt vid köp, samt att det enda krav på reglering är att skulden inte överstiger 30kkr, är att betrakta som ett bankkort, inte ett kreditkort. Men vid det här laget är jag för trött för att resonera vidare.
Men poängen med de olika typerna är att det tekniskt sett är skillnad på när vad för något har betalats. Förenklat (mycket...): Med ett bankkort är varan redan betalad (för pengarna är dragna), med ett kreditkort är min kredit redan belastad, men med ett betalkort är den ännu inte betald, när jag inser att jag blivit lurad och inte kommer att få någon vara. Skall man då utnyttja den metod som afe föreslog har man nog bäst utgångsläge med betalkortet, och sämst med bankkortet.
Och ja, jag förstår att man naturligvis har en skuld med ett betalkort också, men där har man regleringen av skulden kvar att diskutera om med utgivaren! Med ett bankkort har den redan skett, och med ett kreditkort kan den få drunkna i den allmänna skulden man har på sitt kort medans man fösöker argumentera...
Nä, natt nu. Hoppas att det löser sig så bra som möjligt för alla i den här soppan.
Förresten, inte för att jag vill strö salt i såren på de som drabbats, men i början på veckan valde jag mycket medvetet att _inte_ köpa julklappskameran till dottern på Kameraexperten, utan att i stället köpa den på Cyberphoto. De var 10-25% dyrare, precis som t.ex. Scandinavian Photo, men jag hade kameran i min hand mindre än 26 timmar efter lagd order, och eftersom jag bad om att bli fakturerad så har jag inte ens sett räkningen än och ligger därmed inte ute med ett enda öre! Ja, ifall de nu skulle få för sig att dra till Bahamas eller så med kassan... Priset kan vara mycket avgörande för en affär, men det är inte allt, långt ifrån!