ANNONS
Annons

windows 10 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog liite försent tyvärr att bromsa något som varit på gång så pass länge.
Dessutom är de flesta datoranvändare vana vad att bara använda datorn för att surfa och så, inte för
att lösa problem hela tiden.
Ett modernt sätt att använda en maskin som inte ska strula helt enkelt, ungefär som en tv eller radio.
Bara min fundering.
Mvh Gunnar J

Nu är det ju så att det är påtvingade uppdateringar som kan skapa problem, det har redan inträffat i beta versionen. Att inte få bestämma själv vad som installeras på min egen dator är inte modernt, det är dumt. Det borde självklart vara som nu, att man själv väljer om det ska uppdateras automatiskt eller inte.

Men visst är det så, för kleti och pleti som bara surfar gör det ingen skillnad, för mig som har en hel del programvara så kan det sabotera rätt mycket.

Hittar inte det du beskriver. Oavsett detta, kan dessa eventuellt hämtade filer, på något sätt kommunicera med yttervärlden?
Tänker framför allt på detta som skrivs om den totala kollen Windows kan skaffa sig om vad jag håller på med i min dator.

Då har nog nerladdningen inte börjat ännu på din maskin. Har du reserverat en uppgradering borde det börja ladda ner relativt omgående. Mitt problem var ju som sagt att det laddade ner trots att jag inte reserverat någon uppgradering på min stationära dator.

De nerladdade filerna kommer inte att börja kommunicera med omvärlden. All den "övervakning" som det talas om är transparent och du bestämmer själv vad du vill skicka för uppgifter till MS. Det fanns någon länk tidigare om hur man stänger av dessa "spionfunktioner".

Ska vi vara riktigt ärliga så är det inte mer uppgifter som MS samlar in med W10 än vad Google och andra redan gör för att kartlägga ditt surfbeteende. För att inte tala om alla uppgifter folk frivilligt släpper om sig själva på olika sociala medier.

Stäng av det du inte vill dela med dig av i W10 och fortsätt som vanligt. Det är alla dem som inte vet att de kan stänga av dessa funktioner som kommer att bli kartlagda. Kör man ut W10 i mångmiljonupplagor till alla världens länder lär det blir en hel del data för MS att processa, eftersom de flesta inte har en aning om hur det fungerar. Som individ lär man ändå drunkna i bruset.

Jag har inte pro, och det verkar ju rätt absurt att jag ska behöva betala extra för att kunna bestämma själv vad som installeras på min dator.

Samtidigt om det är så viktigt för dig så får du väl betala de extra hundralapparna eller vad de nu handlar om för att kunna bestämma själv. Som du säger i något inlägg senare så är det bra för kleti och pleti som inte har kolla vad dom sysslar med.

Edit: Såg att skillnaden var 1000 kr, trots allt ganska lite pengar om man kollar på hur mycket man lägger ut på kameraprylar.

Men har man periferiutrustning så får man garanterat problem under resans gång nästan vad man än har just p.g.a. drivrutinsträsket inte släpper taget i första taget.
Som tur är blir mer och mer periferiutrustning trådlös och följer kommunikationsstandarder, så problemet med drivrutiner bör bli mindre och mindre med tiden.

För att inte tala om Linux som för en tynande tillvaro sin persondator OS med inte ens 1% marknadsandel sist jag läste om sånt.

1.68% enligt de senaste siffrorna jag har sett.

På telefoner däremot har Linux över 50% marknadsandel. Lite skoj, faktiskt.

På telefoner kan det kanske fortfarande hända en del (även om jag tror att det är ganska stabilt inom överskådlig tid), men på persondatorer får vi nog räkna med massiv dominans av MS Windows bra länge.

För att travestera att uttalande av en programmerare för länge sen: jag vet inte hur operativsystemet jag kommer att köra om 25 år ser ut eller fungerar, men det kommer att heta MS Windows.

Jag har uppgraderat en av mina datorer med hyfsat resultat och den andra går det inte alls att få in det i. Även den jag lyckats med har någon liten egenhet. Min Outlook mail varnar för att det ligger oskickade mail och de verkar aldrig gå iväg enligt varningen men det gör de så det är nog något annat fel.

Jag har fixat en dator som inte kunde skicka mejl efter installation av Win 10. Jag följde instruktionen på den här sidan, efter andra körningen fungerade det igen.
http://www.msoutlook.info/question/cannot-send-after-windows-10-upgrade

Jag har fixat en dator som inte kunde skicka mejl efter installation av Win 10. Jag följde instruktionen på den här sidan, efter andra körningen fungerade det igen.
http://www.msoutlook.info/question/cannot-send-after-windows-10-upgrade

Tusen tack för din hjälp. Det var verkligen jäkligt enerverande tidigare.

Intressant att MS gömt "Kör"/"Run" under ett högerklick på "Start"-ikonen. Jag är ofta förundrad över att de hamnat i en sådan lösning med alla sina "usability tests". Det är inte så där jätteintuitivt för ovana/okunniga användare. Där ligger hela den gamla Windows.-hanteringen gömd och istället har vi fått "Inställningar" som man inte vet vad man ska ha för nytta av.

Tusen tack för din hjälp. Det var verkligen jäkligt enerverande tidigare.

Intressant att MS gömt "Kör"/"Run" under ett högerklick på "Start"-ikonen. Jag är ofta förundrad över att de hamnat i en sådan lösning med alla sina "usability tests". Det är inte så där jätteintuitivt för ovana/okunniga användare. Där ligger hela den gamla Windows.-hanteringen gömd och istället har vi fått "Inställningar" som man inte vet vad man ska ha för nytta av.

Jag tror inte att ovana använda utnyttjar Run så ofta. Själv trycker jag Windows+R i stället :)

Den absoluta majoriteten av framtida program kommer att fungera lika bra i Windows 7 som i 10, 14 eller 18 ;) Det är först när Microsoft får för sig att skriva om någon grundläggande funktionalitet i Windows som kompatibilitet bakåt försvinner och det har de mig veterligen inte gjort hittills.

Det Microsoft försöker göra är att tvinga över användarna till den senaste Windowsversionen genom att inte släppa vissa program till tidigare versioner, exempelvis kommer DirectX 12 endast till Windows 10. Edge (ersättaren till Internet Explorer) finns endast till Windows 10, men jag har svårt att tro att någon skulle bry sig :)

Fult att reservera direct X 12 för win 10. Om Microsoft gavfan i att ta makten över min dator och bestämma vad som ska installeras så skulle jag tänka mig en uppgradering,. men det år såååå fel att de ska ha kontrollen över min dator.

Jag kanske provar på laptopen först så inget betydelsefullt sabbas.

Samtidigt om det är så viktigt för dig så får du väl betala de extra hundralapparna eller vad de nu handlar om för att kunna bestämma själv. Som du säger i något inlägg senare så är det bra för kleti och pleti som inte har kolla vad dom sysslar med.

Edit: Såg att skillnaden var 1000 kr, trots allt ganska lite pengar om man kollar på hur mycket man lägger ut på kameraprylar.

En bättre lösning vore väl som det är idag? Att man själv kan välja om det ska installeras själv eller inte? Man kan ha automatiska uppdateringar på eller av, vad är problemet med det?Då får kleti och pelti inget problem heller. Det kan ju vara default med automatisk uppdatering, men att man aktivt får välja om man inte vill ha det, problem solved!

Betala 1000 spänn (per dator), dvs minst 2000 kr endast för att själv få välja vad som ska installeras, vilket borde vara självklart är ju helt orimligt, för jag har ingen som helst annan nytta av pro. Du kan tycka att 2000 är lite eller mycket jämfört med kameragrejor, eller en bil, eller ett hus, men det är inte relevant. Det är en tjuvkostnad som är helt onödig. Att min kamera är dyr rättfärdigare INTE att Microsoft tar betalt för att jag ska få bestämma över min egen dator. Märkligt att du ens kan försvara det.

Som tur är blir mer och mer periferiutrustning trådlös och följer kommunikationsstandarder, så problemet med drivrutiner bör bli mindre och mindre med tiden.

Kanske men vi är inte där ännu. Jag kör ju min kontorsskrivare trådlöst över WIFI men när jag försökte göra likadant med min SC-P600 så gick det inte för Windows 7 och Epsons installationprogram för WF-3620 och SC-P600 klarar bara av att rigga en skrivare trådlöst. När jag försökte rigga fotoskrivaren över WIFI med kontorsskrivaren redan på plats så vurpade installationen. Det blev till att köra fotoskrivaren över USB men det kanske är lika bra för det är nog bättre sprutt på det upplägget.

... och trots att jag kör trådlöst så vill ju OS:et ha en drivrutin för varenda skrivare. Men visst kan jag lyckas printa från "fånen" utan en massa kraft emellan men det har ju inget med Windows att göra och fortsatt sitter jag ändå fast i Windows.

Jag tror inte att ovana använda utnyttjar Run så ofta. Själv trycker jag Windows+R i stället :)

Nä och nu kommer de använda den möjligheten ännu mindre när MS begravt den bortom all intuitiv användning.

Så visst men "Kör"/"Run" är ju bara ett exempel. Som sagt, hela den gamla miljön av systemapplets ligger ju under högerklicket på startmenyn men "Inställningar" är det som ligger på startmenyn. Det är ju den schizofrenin vi talar om.

Hej.
Har win 7 professional. Har nu fått erbjudande om att installera win 10.
7:an funkar hur bra som helst för mig. Finns det anledning att uppdatera?
Ang. bilder använder jag Ph.Ninja, Lr, och Faststone.

Jag uppgraderade från w7 till w10. Stötte på problem direkt att min bildmapp låstes till adminrättigheter och fick lägga till min användare i inställningarna för mappen. Detta blev dock nollställt direkt datorn startades nästa gång och fick repetera processens. Andra problemet var att googlechrome visar alla bilder i fel bildfärger. Det såg hemskt ut trots att jag installerade om chrome. Slutade med att jag backade tillbaka till w7 smärtfritt. Nej visst är jag sugen på w10 men en clean installation med w10 skiva i så fall något jag inte behöver just nu.

Jag uppgraderade från w7 till w10. Stötte på problem direkt att min bildmapp låstes till adminrättigheter och fick lägga till min användare i inställningarna för mappen. Detta blev dock nollställt direkt datorn startades nästa gång och fick repetera processens. Andra problemet var att googlechrome visar alla bilder i fel bildfärger. Det såg hemskt ut trots att jag installerade om chrome. Slutade med att jag backade tillbaka till w7 smärtfritt. Nej visst är jag sugen på w10 men en clean installation med w10 skiva i så fall något jag inte behöver just nu.

Jag hade samma bugg med rättigheterna till bildmappen och efter lite felsökande så var det hemgruppen som ställde till det. När jag väl gått ur den så fungerade det utan problem.

/Håkan

Här framgår att MS laddar ner filerna även om man inte har reserverat uppgraderingen till Windows 10, om man har Windows update inställt på automatiska uppdateringar, vilket jag hade.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21071-microsoft-windows-10-laddas-ned-utan-anvandares-tillatelse

Ja men om man sagt OK till automatiska uppdateringar så förstår jag om de tyckt att det var fritt fram. Du hade ju på sätt och vis givit dem carte blanche då eller hur?

Annars förstår jag om du sett det som ett intrång.
I Big Law´s hemland så skulle de nog inte förbisett en sådan sak rent juridiskt. Företag har väl blivit ruinerade för mindre i United Bluff.

Ja men om man sagt OK till automatiska uppdateringar så förstår jag om de tyckt att det var fritt fram. Du hade ju på sätt och vis givit dem carte blanche då eller hur?

Annars förstår jag om du sett det som ett intrång.
I Big Law´s hemland så skulle de nog inte förbisett en sådan sak rent juridiskt. Företag har väl blivit ruinerade för mindre i United Bluff.
Jo, på ett sätt har jag gjort det, men man kanske inte uppfattar automatiska uppdateringar av befintligt OS som ett OK för MS att ladda ner ett nytt OS. Speciellt inte som de dessutom tillhandahåller ett separat beställningsförfarande för om man vill installera det nya Windows 10.

Varför ?

De första som dök upp i mitt huvud när jag fick reda på att Microsoft skulle släppa ett nytt OS gratis var
- VARFÖR ???
Nu kan jag ana varför, tydligen ska Win 10 känna igen och stoppa piratkopierade program/spel/filmer. Om detta är sant vet jag inte, men min egna "konspirationsteori" är att MS fått betalt av spel å film industrin och därför kunnat släppa de gratis. Sen spelar de ju ingen betydelse om du köper eller inte angående dom automatiska uppdateringarna, vad jag förstått kan man inte kontrollera dessa hur som helst.
Sen har ju alla OS en massa hyss för sej i början ;-)
Nä, jag håller mej till Win7/64 nåågra år till.

ThomasR

Det verkar som om windows 7 är den sista versionen där ägaren har kontrollen - nu så måste man logga in på sitt micro$oft konto (jag råkade logga in på hotmail, via inbyggda mailfunktionen, och nu måste jag alltid logga in) vilket jag inte är så förtjust i...

Jag tror att man i framtiden måste prenumerera på program och tjänster som man betalar månadsvis - det är det som gör att m$ gärna ger bort det gratis...
Integriteten lär inte förbättras med ständig "synkronisering" med M$.

Intressant är hur man är på väg att lyckas med att omöjliggöra användande av program och medier utan att betala för det... Jag tror att M$ kommer göra strålande affärer framöver.

Du behöver inte logga in med ett Microsoftkonto i Windows 10 (eller 8 och 8.1), utan det går utmärkt att skapa ett lokalt konto under installationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar