Jag stötte på patrull med Xrites Dellifirerade kalibreringsprogram för mina U2413, men i övrigt har jag inte haft några som helst problem med 10:an än så länge.
Att uppdateringen skulle laddas ner automagiskt har jag för mig att jag läste något om redan innan release, och den kan ju som sagt ha hämtats från en annan dator på samma LAN. Annars tar det inte särskilt lång tid att hämta 3GB eller vad det är med en något så när hyfsad uppkoppling.
Vill man inte uppgradera nu, kan man antingen vänta ett tag eller skapa en USB-pinne för installation (eller spara en ISO-fil). Dessa går också att använda på andra datorer som är kvalificerade för gratisuppdateringen.
Att vissa appar (som kalkylatorn) är fula bryr jag mig inte om så länge de fungerar. Det gratis mejlprogram som följer med Windows har aldrig varit bra, så det är inte heller något nytt (Outlook kostar ju pengar i och med att det ingår i Office) - jag kör bara webbmail nu och kan inte påstå att jag saknar Outlook nämnvärt ...
Edge har jag nästan inte använt alls, men för många företagskunder, myndigheter och annat är det mycket viktigt att det är bra, då de ofta använder system med webbgränssnitt som antingen enbart fungerat med IE, eller åtminstone haft klart mer funktionalitet i IE än i andra webbläsare.
Jag är nöjd hittills, men i praktiken märker jag faktiskt ingen större skillnad mot 8.1 (förutom att startskärmen är borta).