Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

windows 10 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är gratis att uppgradera till Window 10 om man har Windows 7 eller senare i 1 år från det Windows 10 släpptes. Så man behöver inte göra uppgraderingen nu utan kan vänta om man vill. Vad kostnaden blir efter det finns det ingen information om.

Skaffar man en ny dator så behöver man betala för Windows 10 precis om man gjort tidigare.

/Håkan

Ang nedladdning av Windows 10 så är Windows 10 reservations gui´s kopplat till windows uppdatering KB3035583 och denna installeras inte automatiskt utan är bara rekommenderad dvs man måste välja den manuellt och installera.

Har oxå sett på en dator att Windows 10 fanns nedladdat trots ingen reservation hade gjorts.

/Håkan

Jaha, där ser man. Men hur ser man om min dator blivit laddad utan min vetskap. Fick ju erbjudande om gratis nedladdning och tryckte på "tingaknappen" I "hämtade filer" syns i alla fall inget Win 10.
Har du tryckt på knappen och reserverat så laddas det ner till två foldrar som är dolda. Du får visa dolda filer och foldrar så ser du dem direkt under roten. $Windows.~WS och $Windows.~BT. Det ligger inte i 'hämtade filer'.

Jag stötte på patrull med Xrites Dellifirerade kalibreringsprogram för mina U2413, men i övrigt har jag inte haft några som helst problem med 10:an än så länge.

Att uppdateringen skulle laddas ner automagiskt har jag för mig att jag läste något om redan innan release, och den kan ju som sagt ha hämtats från en annan dator på samma LAN. Annars tar det inte särskilt lång tid att hämta 3GB eller vad det är med en något så när hyfsad uppkoppling.

Vill man inte uppgradera nu, kan man antingen vänta ett tag eller skapa en USB-pinne för installation (eller spara en ISO-fil). Dessa går också att använda på andra datorer som är kvalificerade för gratisuppdateringen.

Att vissa appar (som kalkylatorn) är fula bryr jag mig inte om så länge de fungerar. Det gratis mejlprogram som följer med Windows har aldrig varit bra, så det är inte heller något nytt (Outlook kostar ju pengar i och med att det ingår i Office) - jag kör bara webbmail nu och kan inte påstå att jag saknar Outlook nämnvärt ...

Edge har jag nästan inte använt alls, men för många företagskunder, myndigheter och annat är det mycket viktigt att det är bra, då de ofta använder system med webbgränssnitt som antingen enbart fungerat med IE, eller åtminstone haft klart mer funktionalitet i IE än i andra webbläsare.

Jag är nöjd hittills, men i praktiken märker jag faktiskt ingen större skillnad mot 8.1 (förutom att startskärmen är borta).

Startskärmen/appelendet i W8 kan man ju slippa enkelt med "Classic Shell!

En anledning att undvika Windows 10:
http://www.svd.se/nya-windows-sagas-for-massiv-datainsamling/om/naringsliv#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1508]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

Ungefär samma saker som finns i både Apples och Androids OS, men visst kan detta vara ett skäl att undvika alla operativsystem, program och webbplatser som gör ungefär likadant. Vad gäller just Cortana som är det specifika här, så är den avaktiverad i min dator utan att jag gjort något, och den går heller inte att aktivera om man råkar bo i Sverige (trots engelskt OS).

Det gäller att inte trycka OK till MS:s standardinställningar där all informationsinhämtning är ikryssad, utan ställa in själv vad man vill tillåta att MS får tillgång till.

Jag tror inte jag gjorde något sådant val, men det var ändå avstängt (och går inte att aktivera)

Ja Cortana eller vad hon heter, men det är mycket annat du borde klickat ur! Kolla inställningarna.

Ja Cortana eller vad hon heter, men det är mycket annat du borde klickat ur! Kolla inställningarna.

Det här är en artikel som nog kan vara till hjälp för den som så långt möjligt vill stänga av "spioneriverksamheten".

För egen del gillar jag W10. Jag gillade W7 också och tyckte W8/W8.1 faktiskt var ett lyft, spec avseende snabbhet och stabilitet. Krävde dock viss inlärning :)

Vad gäller just Cortana som är det specifika här, så är den avaktiverad i min dator utan att jag gjort något, och den går heller inte att aktivera om man råkar bo i Sverige (trots engelskt OS).

Hittade ett tips hur man kan aktivera Cortana i Sverige.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634396/windows-10-cortana-sverige?queryText=cortana

Har inte provat själv, för första installationen av W10 strulade och avbröts. När jag sedan hörde på TV hur mycket spioneri W10 innehåller (till och med banktransaktioner, belopp, inloggningar osv) så svalnade intresset. Cortana lär också skvallra om (d v s kartlägga) användarnas förehavanden.

Jag skulle nog vänta tills Service Pack 1 kommer.

Äh fegis! Lite spänning är väl inte fel i vardagen!

Men det jag undrar över är om MS som de ibland ofta gjort kommer att försöka använda samma gränssnitt även på servrarna. Telefonappar på Windows-servrar det kommer nog att tas emot med blandade känslor av många. Där kommer nog de flesta stänga av telefongränssnittet så varför ens försöka implementera det som standard.

Jag tycker annars att mot bakgrund av farhågorna kring integritetsfrågorna under datoriseringens barndom på 80- och 90-talen, så kan man ju undra hur vi har hamnat där vi har hamnat. Det har ju blivit mycket värre än någon då kunnat drömma om.

Gör bara det lilla tankeexperiment att staten skulle planterat spyware i alla operativsystem, vilket ramaskri det skulle blivit. Men privata företag verkar komma undan med det mesta idag i dessa avseenden och ingen verkar bry sig på allvar. Vad kan gamla trötta förbisprungna Datainspektionen göra åt det i lilla Sverige när problemet är globalt idag. Det är ju rena skrattspegeln vi ser. Det kanske är dags snart att lägga ner den myndigheten helt. Den ger ju bara sken av att ha en uppgift som knappt längre ens går att definiera.

Senast ändrad:
Jag har laddat ner Windows 10 till hushållets alla tre datorer. Kan inte vara mer nöjd, funkar bra. Gränssnittet känns modernt och stabilt. Inga kompaibilitetsproblem. Jag kör Lightroom + Photoshop CC, Faststone m fl. Rekommenderas!

Jag har uppgraderat en av mina datorer med hyfsat resultat och den andra går det inte alls att få in det i. Även den jag lyckats med har någon liten egenhet. Min Outlook mail varnar för att det ligger oskickade mail och de verkar aldrig gå iväg enligt varningen men det gör de så det är nog något annat fel. Dessutom så kan jag inte stänga av på normalt sätt. Väljer jag "Shut down" så skäcks skärmen efter ett tag och meddelandet "No signal" visas men datorn stängs inte ner utan disken tokjobbar och så håller den på tills jag hårdstoppar den brutalt med strömbrytaren.

I övrigt ligger ju i alla fall mina grejor kvar på skrivbordet vilket de inte gjorde med 8:an som hade egna lösningar på detta (tomt skrivbord) och annars modala telefonlika fönster utan multifönster hantering. Så 8:an var ju en oerhört arrogant uppvisning i hur man fullständigt skiter i sin installerade bas PC-användare och tror att dessa ska bli glada när man gjort deras normalt hyfsat effektiva PC-gränssnitt till en telefonjäkel. Vi fick eländet med frugans nya bärbara.

När 8.1 kom trodde man de skulle fixat blundern men icke. Det måste ha blivit väldigt rörigt i knoppen på dem av telefonhypningen och Nokia-affären. De har helt tappat sitt DNA och genom det tappat enormt på marknaden p.g.a. det här strulet och nu GER de bort ett OS ingen vill köpa. Har man hört på maken? Microsoft ger bort vad man lagt massor av miljoner på att utveckla, Steve Ballmer må rotera i sin grav. Mina PC-applikationer heter numera appar de med. Har man hört!

Håller med att det blivit sämre i vissa avseenden så det kan ju vara bra att ha en gammal ikon till den gamla kontrollpanelen för den finns ju kvar där nere i gröten. Den nya webbläsaren Edge vet jag heller inte vad den ska vara bra för eller Mailprogrammet som bara känns fånigt i en jämförelse med Outlook.

Till sist min andra dator. Där klagade den på att Nero Photo Snap Viewer (bra JPEG-Viewer) inte var kompatibel. Märkligt nog har jag samma Viewer på min andra dator och där gick det bra med den. Så här kör uppgraderingen igång och går i typ en halv minut bara för att stänga ner utan några felmeddelanden eller någonting annat.

Till de som är tveksamma efter min berättelse vill jag säga: Det är hyfsat OK nu (om det funkar som det ska) men tänk på att ett OS är inget annat än något man behöver för att starta sina program och sköta sitt filunderhåll med. Så länge Microsoft patchar även Windows 7 så finns överhuvudtaget inga skäl att uppgradera och det vet ju Microsoft också så det är ju därför de ger bort 10:an och avskedar massor med folk för att de inte längre kan ta betalt för en av sina basprodukter,

Jag håller med om, att det är en oerhört arrogant uppvisning av Microsoft, att ändra hur man skall "köra" ett operativsystem! Jag fick totalt lära om, hur man "kör" och letar fram info i datorn, när OS 8 var installerad i min nya dator, inte f-n blev det bättre med uppgradering till 8.1! Vilken biltillverkare skiftar plats på bromspedalen och gaspedalen? Ingen! :)
Microsoft hade visserligen en tanke, - samma gränssnitt i telefon, Ipad och dator med tryckkänslig skärm, det blev ett fiasko i försäljningen dator. Vem vill sitta och trycka på en skärm till datorn, under en arbetsdag, när arm/axel somnar in? Många företag använder fortfarande OS 7, ingen är väl förvånad? :)

Äh fegis! Lite spänning är väl inte fel i vardagen!

Men det jag undrar över är om MS som de ibland ofta gjort kommer att försöka använda samma gränssnitt även på servrarna. Telefonappar på Windows-servrar det kommer nog att tas emot med blandade känslor av många. Där kommer nog de flesta stänga av telefongränssnittet så varför ens försöka implementera det som standard.

Telefonappsgränssnittet var något som hörde till Windows 8. Nu är det platt och så, men inte särskilt telefonanpassat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar