Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

windows 10 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med om, att det är en oerhört arrogant uppvisning av Microsoft, att ändra hur man skall "köra" ett operativsystem! Jag fick totalt lära om, hur man "kör" och letar fram info i datorn, när OS 8 var installerad i min nya dator, inte f-n blev det bättre med uppgradering till 8.1! Vilken biltillverkare skiftar plats på bromspedalen och gaspedalen? Ingen! :)
Microsoft hade visserligen en tanke, - samma gränssnitt i telefon, Ipad och dator med tryckkänslig skärm, det blev ett fiasko i försäljningen dator. Vem vill sitta och trycka på en skärm till datorn, under en arbetsdag, när arm/axel somnar in? Många företag använder fortfarande OS 7, ingen är väl förvånad? :)

Nu har de ju ändrat på pekskärmsgränssnittet en hel del i Windows 10 för att bättre passa de som tyckte allt var bättre förr :)

I övrigt finns det historiskt både bilar och motorcyklar där alla reglage sitter på "fel ställe". En del MC har växelspaken på höger sida och bromsen på vänster, min BMW har tre knappar för blinkers medans alla moderna klarar sig med en.

En del är säkert glada åt denna gratisuppgradering för förr eller senare MÅSTE de uppgradera för att framtidssäkra din PC eller köpa en ny dator med Windows 10 eller senare. En dag kommer Microsoft sluta att supporta Windows 7 precis som de slutat med Vista, XP, Windows 2000, Windows 98 och 95 och Windows 3.o och 3.5 och t.o.m. 2.21 från början på 90-talet. Men än är det ingen panik.[/QUOTE]

Microsoft har inte slutat att supporta Windows Vista. Sista datumet är först den 11 april 2017, och för Windows 7 den 14 januari 2020.

Microsoft har inte slutat att supporta Windows Vista. Sista datumet är först den 11 april 2017, och för Windows 7 den 14 januari 2020.
Skönt och veta att W7 kan köras nästan 4,5 år till! Jag har just lyckats avinstallera KB3035583, så nu slipper jag den där irriterande beställningsrutan för W10 som poppar upp som ett spam var och varannan dag.

Jag tänker inte uppgradera.

Windows 10 gör att du längre inte har kontroll över din egen dator. Du blir påtvingad uppdateringar, du kan inte längre själv välja vilka du ska installera. Då kommer det uppdateringar som kan göra att dina program inte fungerar. Microsoft verkar inspirerad av Apple tyvärr, computing for dummies, man får inte längre bestämma över sin egen dator.

Windows 10 gör att du längre inte har kontroll över din egen dator. Du blir påtvingad uppdateringar, du kan inte längre själv välja vilka du ska installera. Då kommer det uppdateringar som kan göra att dina program inte fungerar. Microsoft verkar inspirerad av Apple tyvärr, computing for dummies, man får inte längre bestämma över sin egen dator.

Det är nog liite försent tyvärr att bromsa något som varit på gång så pass länge.
Dessutom är de flesta datoranvändare vana vad att bara använda datorn för att surfa och så, inte för
att lösa problem hela tiden.
Ett modernt sätt att använda en maskin som inte ska strula helt enkelt, ungefär som en tv eller radio.
Bara min fundering.
Mvh Gunnar J

I saklighetens namn, så tvingar inte Apple på oss som använder OS X uppdateringar.
Utan vi väljer själva när vi installerar dem.

Kör du med pro-versionen så kommer du kunna skjuta på att installera uppdateringarna till 8 månader som jag förstått det.

Edit: Sen verkar det gå att stänga av automatiska uppdateringar av drivrutiner, men då jag själv inte installerat 10:an än så kan jag kontrollera det själv.

https://drive.google.com/file/d/0B83QacWnnVPZTXU5T3JnMXlBNFk/view?pli=1

Telefonappsgränssnittet var något som hörde till Windows 8. Nu är det platt och så, men inte särskilt telefonanpassat.

Telefonanpassade är de "appar" i OS:et som mailen och annat som ligger på den nya startmenyn. De har alla helt avskalade typ "modala fönster" helt utan vanliga menyer. De bryter med hela den gamla metaforen med multifönster. Det är mycket bättre nu i 10:an att de gett sjutton i att helt rensa skrivbordet som i 8:an var helt tomt och som man tvingades fylla manuellt själv. Telefongränssnittet har begränsats i omfattning en del men det är fortfarande telefonstuket i mina ögon det står "alla appar" i startmenyn och i Windows har man benämnt småprogrammen "applets" tidigare och nu har man tagit steget fullt ut. Nu heter det appar som i vilken jäkla telefon som helst. Jag gillar det inte i en PC. Store har väl så mycket telefon det kan bli också. App store var väl upptaget kanske men annars hade det väl hetat det istället.

Det luktar fortfarande väl mycket telefon för mig i alla fall. Den unkna odören från Windows 8.0 och 8.1 ligger fortfarande som en dimma över en del av OS:et, men man får väl köra classic om man retar sig för mycket.

.... och vad var det för fel på kontrollpanelen. Där kunde man ju välja utseende mellan classic och ett grupperat stuk men det kan jag inte se att det går nu längre i "Inställningar"

Jag kan leva med att de kallar program för appar eftersom det inte på något sätt påverkar funktionen.

Men det gör det ju. Vi har ju faktiskt fått en datoranpassad del av OS:et och en telefonanpassad del. Vanliga program installeras som de alltid gjort och appar ska man tydligen hämta via Store. Det är onödigt kladdigt. Vi får förmodligen detta även i servrarna. De står faktiskt på två ben och verkar lite kluvna över hur de ska få ihop dessa olika världar.

Såg dessutom att uppgraderingen tagit bort min fotoskrivare Epson SC-600 som valbar skrivare, så nu har jag bara vår all-in-one WF-3620 kontorsprinter tillgänglig. Lite surt då jag just skulle printa några A3:eek:r. Får väl se om kalibreringen av skärmen vurpat också.

Det luktar fortfarande väl mycket telefon för mig i alla fall. Den unkna odören från Windows 8.0 och 8.1 ligger fortfarande som en dimma över en del av OS:et, men man får väl köra classic om man retar sig för mycket.

.... och vad var det för fel på kontrollpanelen. Där kunde man ju välja utseende mellan classic och ett grupperat stuk men det kan jag inte se att det går nu längre i "Inställningar"

Jag håller med om att Win10 känns rörigt gällande inställningar. Går jag via "Settings" får jag IOS look, men går jag via startmeny/högerklick får jag den gamla kontrollpanelen.
Startmenyn fungerar inget vidare "out of the box" utan den måste anpassas enligt användarens önskemål.

Men det gör det ju. Vi har ju faktiskt fått en datoranpassad del av OS:et och en telefonanpassad del. Vanliga program installeras som de alltid gjort och appar ska man tydligen hämta via Store. Det är onödigt kladdigt. Vi får förmodligen detta även i servrarna. De står faktiskt på två ben och verkar lite kluvna över hur de ska få ihop dessa olika världar.

Såg dessutom att uppgraderingen tagit bort min fotoskrivare Epson SC-600 som valbar skrivare, så nu har jag bara vår all-in-one WF-3620 kontorsprinter tillgänglig. Lite surt då jag just skulle printa några A3:eek:r. Får väl se om kalibreringen av skärmen vurpat också.

En stor del av PC-världen är knas, min utmärkta Canon BJC-85 skrivare, liten bärbar, likt en stor cigarrlåda, dyr sådan, fungerar tillsammans med bl.a. OS W98, - men tro inte OS 8 eller OS 8.1 vill ha med den att göra!
Varför? Finner ingen logik i detta, kanske sälja flera nya skrivare? :)

Det är som om de inte vet om de ska göra om hela interfacet eller om det räcker med vissa appar. Kör nu två datorer parallellt, den ena med W7 och den andra med W10. Förutom uppstarttiden finns det ingen begriplig anledning att uppgradera från W7 till W10. Kör man W8/W8.1 är det givet att man uppgraderar till W10 för att slippa det värsta av pekskärmsspektaklet!

Många tillverkare uppdaterar inte sina drivrutiner för nya OS, och så har det varit sedan jag började bygga ihop datorer på 90-talet. Det kan man knappast klandra Microsoft och Windows för.

Har man ett TV-kort in sin dator bör man vänta med att uppdaterar. Det finns inga nya drivrutiner och dator "blåskärmar" när man försöker använda TV-kortet.
Nu vet jag inte om det är alla som har det problemet. Men jag är inte ensam :(
Tur det går att backa

Har man ett TV-kort in sin dator bör man vänta med att uppdaterar. Det finns inga nya drivrutiner och dator "blåskärmar" när man försöker använda TV-kortet.
Nu vet jag inte om det är alla som har det problemet. Men jag är inte ensam :(
Tur det går att backa

Det beror förstås på vilket TV-kort du har, och om tillverkaren uppdaterat sina drivrutiner. Att säga att man generellt inte ska uppdatera för att ditt TV-kort inte fungerar är lite som att säga att man inte ska uppdatera för att just en specifik skrivare inte fungerar. Det finns fler än en tillverkare av TV-kort ...

Har du tryckt på knappen och reserverat så laddas det ner till två foldrar som är dolda. Du får visa dolda filer och foldrar så ser du dem direkt under roten. $Windows.~WS och $Windows.~BT. Det ligger inte i 'hämtade filer'.
Hittar inte det du beskriver. Oavsett detta, kan dessa eventuellt hämtade filer, på något sätt kommunicera med yttervärlden?
Tänker framför allt på detta som skrivs om den totala kollen Windows kan skaffa sig om vad jag håller på med i min dator.

Många tillverkare uppdaterar inte sina drivrutiner för nya OS, och så har det varit sedan jag började bygga ihop datorer på 90-talet. Det kan man knappast klandra Microsoft och Windows för.

Sant och sant är också att Microsoft bytt ramverk i Windows ett antal gånger för hur drivrutiner ska hanteras av systemet sedan jag var produktchef för Microsoft-prylar hos Esselte Datasoft i skarven mellan 80- och 90-talen.

Om man har utrustning jämngammal med Windows 98 som Lars så har det hunnit rinna mycket vatten under broarna och OS:en ändrat ramverk ett antal gånger. Men det illustrerar också en annan sak och det är att folk inte gör mycket mer avancerade saker med sina OS än att starka och stoppa program och idka filunderhåll. Gör man bara det behöver man i princip aldrig byta OS. Men har man periferiutrustning så får man garanterat problem under resans gång nästan vad man än har just p.g.a. drivrutinsträsket inte släpper taget i första taget.

Det dock också sant att eftersom Microsoft länge haft en marknadsandel på persondatorer på över 90% så har man historiskt haft det oerhört mycket mer förspänt med Windows än Mac och på den tiden OS/2 från IBM med just drivrutiner.

Det är inte en grov överdrift att säga att IBM OS/2 som på tiden det begav sig var vida överlägset Windows ströps ihjäl av Microsoft efter att de lämnat OS/2 tåget genom att de inte portade sina Office-program till OS/2. Mac såg de inte som något hot utan mer som ett behändigt alibi för att inte bli attackerade av USA:s konkurrensövervbakningsmyndigheter så Apple fick på den tiden på nåder Office men alltid i en äldre version än den som gällde för Windows. Den andra spiken i OS/2-kistan var just brist på drivrutiner och hårdvarutillverkarna var ju inte så intresserade eftersom så få körde systemet. För att inte tala om Linux som för en tynande tillvaro sin persondator OS med inte ens 1% marknadsandel sist jag läste om sånt.

Kör du med pro-versionen så kommer du kunna skjuta på att installera uppdateringarna till 8 månader som jag förstått det.

Edit: Sen verkar det gå att stänga av automatiska uppdateringar av drivrutiner, men då jag själv inte installerat 10:an än så kan jag kontrollera det själv.

https://drive.google.com/file/d/0B83QacWnnVPZTXU5T3JnMXlBNFk/view?pli=1

Jag har inte pro, och det verkar ju rätt absurt att jag ska behöva betala extra för att kunna bestämma själv vad som installeras på min dator.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar