Annons

Webbläsaren Firefox 1.0 nu ute...

Produkter
(logga in för att koppla)
mrzoom skrev:
ok, då är jag med.
dock så stämmer ändå det jag säger, Netscape använder samma motor som Mozilla. Dom använder Mozillas kod. Eftersom Mozilla har en öppen licens så tar dom mozillas kod och andrar om lite i den innan dom släpper sin läsare.

jag är inte helt säker på att den är helt omskriven.

Jo det stämmer, Netscape använder nuförtiden Gecko.
Gänget bakom Mozilla är faktiskt till största delen gammalt Netscapefolk, många är tom ännu anställda hos AOL som numera äger Netscape.

Netscape har nog inte ändrat i koden innan dom släppt netscape, dom har nog bara plockat gecko och byggt läsaren runtomkring, så som alla andra har gjort.
Ifall dom har någon förbättring att erbjuda så hade den redan hamnat i Gecko.

Men nejdu, den är omskriven, det går inte att spåra gamla netscapebitar i Gecko, så du har ingen poäng i att den inte skulle vara nyare än IE.

/Henri
 
Jag tycker det inte är så farligt att växla till IE för de få sidor Firefox har problem med. Man öppnar IE och drar länken dit, helt enkelt. Innan Firefox har hunnit uppnå en 10-20% av marknaden så får man nog stå ut med en sida här och där som inte visas korrekt är jag rädd.

(Eller om man vill göra det ännu enklare: Här finns det visst en liten extension som lägger till ett menyalternativ för att öppna sidor i IE.)

Det bästa med firefox tycker jag är att utvecklarna har filosofin att det är du som användare som ska ha kontroll och inte den som skapat sidan. Om de vill göra något irriterande som du inte gillar så ska man kunna stänga av det.
 
eatfrog skrev:
Jo det stämmer, Netscape använder nuförtiden Gecko.
Gänget bakom Mozilla är faktiskt till största delen gammalt Netscapefolk, många är tom ännu anställda hos AOL som numera äger Netscape.

Netscape har nog inte ändrat i koden innan dom släppt netscape, dom har nog bara plockat gecko och byggt läsaren runtomkring, så som alla andra har gjort.
Ifall dom har någon förbättring att erbjuda så hade den redan hamnat i Gecko.

Men nejdu, den är omskriven, det går inte att spåra gamla netscapebitar i Gecko, så du har ingen poäng i att den inte skulle vara nyare än IE.

/Henri

:)
Man lär sig alltid något nytt.

mm, har förstått att många från netscape jobbar med mozilla. Mozillas servrar står förtfarande kvar hos dom.

För mig strular alltid IE mycket mer än Mozilla.
 
henab skrev:
Jag tycker det inte är så farligt att växla till IE för de få sidor Firefox har problem med. Man öppnar IE och drar länken dit, helt enkelt. Innan Firefox har hunnit uppnå en 10-20% av marknaden så får man nog stå ut med en sida här och där som inte visas korrekt är jag rädd.

(Eller om man vill göra det ännu enklare: Här finns det visst en liten extension som lägger till ett menyalternativ för att öppna sidor i IE.)

Det bästa med firefox tycker jag är att utvecklarna har filosofin att det är du som användare som ska ha kontroll och inte den som skapat sidan. Om de vill göra något irriterande som du inte gillar så ska man kunna stänga av det.

Jag menade alltså inte att dom andrade i just gekko delen.
 
För er som känner det här programet utan och innan... Vad ska man göra med .zip filen som finns på ftp:n? Har installerat .exe och kör nu FF utan några problem. Snyggt är det.
Ska jag zippa upp filerna och lägga dom någon särskild stans?

mvh

Johan
 
johanh skrev:
För er som känner det här programet utan och innan... Vad ska man göra med .zip filen som finns på ftp:n? Har installerat .exe och kör nu FF utan några problem. Snyggt är det.
Ska jag zippa upp filerna och lägga dom någon särskild stans?
Nej, zipfilerna har exakt samma innehåll som exe-filen. En av dem räcker, zip ELLER exe.
 
Calle S skrev:
När jag uppdaterar kan den se bra ut, trycker jag uppdatera en gång till kan något annat spännande hända; att bilden försvinner, texten hamnar rakt in i bilden...

Nåja, i övrigt tycker jag Firefox verkar vara en smidig läsare, gissar att sånt här åtgärdas.

Jag har kört Firefox (eller Firebird som den hette då) sedan version 0.7 (det är nog över 1 år iaf). Uppdaterade till 1.0PR1 för ett tag sedan (kör fortfarande den) och jag har haft mycket lite strul. Det är ett fåtal sidor som strulat och då finns, som någon redan nämnt, en extension som heter IEView. Då kan man enkelt bara högerklicka och välja "View in IE" så startar IE med den aktuella sidan. Det händer väl en gång varannan månad eller så att jag behöver ta till IE. Mindre skönhetsfel på sidorna låter jag passera.
Det finns faktiskt en "view in firefox"-plugin till IE åxå. :)

Ta en titt på "mouse gestures" förresten. :)

FF är stabilare (kraschar mer sällan). Hur jag kunde leva utan tabbar innan förstår jag inte. Mouse Gestures och en rad andra användbara extensions som inte finns till IE.
Jag tycker det är värt att man får starta IE för ett fåtal sidor som inte funkar. Men det är ju jag det. :)

Sidan du länkade till funkar utan problem i 1.0PR1 förresten.
 
Ytterligare underligheter...
På mitt jobbmail kan man välja olika profiler. Jag har valt den som ser ut som Outlook eftersom jag är van vid den. Men med Firefox går det inte att välja den i menyerna! Varför? Se bifogad fil. Att den ena är på engelska hör inte hit, jag har provat svenska också.
 

Bilagor

  • mail.jpg
    mail.jpg
    45.3 KB · Visningar: 235
Det har du faktiskt rätt i. För jag antar att det är MDaemon och Worldclient ni använder?
Jag var tvungen att testa här åxå (jag använder normalt inte webamilen) och "Lookout" utseendet funkar inte i FF. Eftersom det går tillbaka till det "vanliga" utseendet även om man ställt in lookout i IE så antar jag att de känner av vilken webläsare som används och går tillbaka till det andra utseendet baserat på det. För det händer nämligen redan innan man loggat in.
 
Jag vet inte faktiskt. Jag testade att ställa in FF så att det identifierar sig som IE, men det funkade inte då heller. Det kan vara så att det krävs nån särskild plugin eller något kanske. Kanske något som bara finns i IE.
Jag måste läsa lite på deras hemsida. Är lite nyfiken...
 
Calle S skrev:
Ok, ska testa.
Det blir inga konflikter eller underligheter med tanke på att jag redan har både IE och Netscape installerat?

Nejdå. Du kan ha många webbläsare installerade samtidigt. Jag har bara några få installerade just nu eftersom jag installerade om datorn nyligen. Jag har bara sex stycken...

Ifall du försöker starta flera olika webbläsare samtidigt så kan du få problem om de är för lika eller använder samma resurser. Ifall man till exempel startat Netscape 6 och sedan försöker starta Netscape 7 så går inte det, utan den öppnar ännu ett fönster med Netscape 6. Vissa webbläsare som är byggda på samma kod som Netscape, som Phoenix, Mozilla eller Firefox, kan kanske krocka om du startar dem samtidigt.
 
Guffa skrev:
Vissa webbläsare som är byggda på samma kod som Netscape, som Phoenix, Mozilla eller Firefox, kan kanske krocka om du startar dem samtidigt.

Phoenix bytte namn till Firebird som ett tag efter det bytte namn till Firefox, så det är samma browser.

/Henri
 
För övrigt trevligt att Fotosidan fungerar utmärkt med Firefox! Jag har för mig att den var lite småbuggig för bara någon månad sedan (menyerna).

Hur är det med alla privata sidor som medlemmarna har ? :-O
 
Ytterligare en konstighet:
Yfos hemsida är det problem med å, ä och ö. I Netscape och IE ser den bra ut. Är det möjligt att fixa?

Jag låter jättegnällig angående Firefox, men jag vill ge den läsaren en chans eftersom den är så snygg och smidig.
 
Sidan ser normal ut för mig.

Prova ändra character encoding under view, prova UTF-8 och Western. Plocka kanske bort autodetecten.
Vettefasen faktiskt, du har då lyckats hitta många fler fel på en dag än jag har under mina 2 år med firefox. ;)

/Henri
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.