Annons

Webbläsaren Firefox 1.0 nu ute...

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Har installerat, verkar funka. Däremot händer det inget när den ska installera insticksmoduler, den står bara och tuggar.

Detdär fungerar ännu inte felfritt.
Och vid sådanahär tillfällen då det är många som sliter från mozilla samtidigt så kan det bli riktigt slött där på updategrejjen.

Men insticksgrejerna går att ta hem manuellt också.

/Henri
 
En annan lite jobbig grej; på Dpreview hamnar menyerna bakom annonserna med Mozilla och Netscape.

Till vänster Mozilla, IExplorer till höger.
 

Bilagor

  • q.jpg
    q.jpg
    23.7 KB · Visningar: 459
Ifall den inte vill installeras för att firefox säger att den inte är kompatibel med din version av firefox så öppna en ny tab, skriv about:config, leta upp extensions.disabledObsolete och sätt den till false. Ifall den är true så är det bara dubbelklicka.

Eller hmm, nu blev jag lite osäker på om det räckte med att ändra på den. Jag ska se om jag kan hitta ett bättre svar.

/Henri
 
Verkar knöligt...jag menar; det måste väl vara något fel när menyerna hamnar bakom? Det behöver ju inte bara vara reklam som kommer i vägen.
 
Calle S skrev:
Ok, ska testa.
Det blir inga konflikter eller underligheter med tanke på att jag redan har både IE och Netscape installerat?

Tänkte bara säga att om du skulle trivas med Firefox efter du har installerat den, så finns det ingen anledning att ha kvar Netscape för båda två har samma sidrenderings-motor. Så alla sidor kommer se likadana ut i båda webbläsarna.
 
Calle S skrev:
Verkar knöligt...jag menar; det måste väl vara något fel när menyerna hamnar bakom? Det behöver ju inte bara vara reklam som kommer i vägen.
Sidan är troligen felaktigt kodad. Kanske provkörd med IE som inte följer W3C-standarden :-(
 
Tror det har att göra med att det är ett objekt... Alltså flash ritas ut med <object> och den tagen är ungefär som en iframe. I vanliga javascript som används för att rita upp sånna menyer så behöver man lägga in någon speciell kod för att menyn skall kunna hamna ovan på en annan frame än den framen som menyn ligger i. kan tänka mig att det blir något liknande om menyn försöker hamna ovan på ett object.

(Tror min förklaring kan låta lite krånglig)
 
Calle S skrev:
Verkar knöligt...jag menar; det måste väl vara något fel när menyerna hamnar bakom? Det behöver ju inte bara vara reklam som kommer i vägen.

Jo det är juh givetvis inte bra, men det behöver inte alls vara firefox' fel.
Hur som haver så är adblock underbart, och du slipper alla blickande banners och flashreklam som äter 90% cpu.

Som grabbarna redan sagt så följer inte dpreview w3c standarden alls, och det kan ses som rena turen att den fungerar bra i IE. Med det sagt så har jag faktiskt aldrig märkt konstigheter med dpreview och jag har kört firefox hela tiden.

/Henri
 
Calle S skrev:
Men den ser ju bra ut i Explorer?

Explorer är rätt bra på att hantera dålig html. Istället för att visa hur det "ska" vara så visar den det den tror användaren vill se.
Webdesigners testar endast mot IE och förväntar sig heltenkelt att alla ska köra sig, och då uppstår det bekymmer ibland.

Installera adblock somsagt, så slipper du reklamen som kommer på fel plats. ;-)

/Henri
 
eatfrog skrev:
Explorer är rätt bra på att hantera dålig html. Istället för att visa hur det "ska" vara så visar den det den tror användaren vill se.
Webdesigners testar endast mot IE och förväntar sig heltenkelt att alla ska köra sig, och då uppstår det bekymmer ibland.

Installera adblock somsagt, så slipper du reklamen som kommer på fel plats. ;-)

/Henri

Så det blir inte fel för dig?
 
Jag kör adblock och reklamen som ska finnas där under menydelen finns inte där för mig.
Jag blockar http://*/ads/* och reklamen som ska finnas där finns under /adverts/ads/ ..
Pang boom, puts väck. ;-)

Sidan fungerar utmärkt för mig, ja.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Jag kör adblock och reklamen som ska finnas där under menydelen finns inte där för mig.
Jag blockar http://*/ads/* och reklamen som ska finnas där finns under /adverts/ads/ ..
Pang boom, puts väck. ;-)

Sidan fungerar utmärkt för mig, ja.

/Henri

ok, på så vis.

Jag tror däremot att om dom hade råkat sätta en width och height på <object>-taggen så hade du fått precis samma fel som oss.

Jag har inget flash pluggin utan får den där vita rutan med en blå pusselbit och den rutan hamnar ovanpå menyn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.