Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webbläsaren Firefox 1.0 nu ute...

Produkter
(logga in för att koppla)
CandyStore skrev:
En fråga. Är det någon skillnad på IE för Mac jämfört med versionen för Windows? Kollade in exemplen och det funkade lika bra i både FF/Mac och IE/Mac. Startade sedan PC'n och där funkade det inte i IE, men fortarande i FF.

Microsoft sponsrar GIF-projektet så dom tjänare ingenting på att ha stöd för PNG och vill att alla skall använda GIF istället.
Dock så tycker Mac om PNG så dom fick Microsoft att lägga in stöd för det i Mac versionen av IE.

Har hört att IE 5 eller eller något sådant hade stöd för PNG ett tag även i Windows.

Det finns ett sätt att gå runt problemet i IE, man använder ett css filter atributet som bara funkar i IE:
<div style='height: 100px; width: 100px; filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src="bild.png",sizingMethod="scale");'></div>

Jag använder ett PHP-script på mina sidor som kollar vilken webbläsare man använder och så ritar den ut bilden på dom två olika sätten beroende på om webbläsaren har stöd för PNG eller inte.
 
Re: Plugins/Extensions/Tillägg

maxzomborszki skrev:

  • BBCode - kan vara bra för de som skriver på fotosidan men har svårt med bbcode i foruminläggen. Ger en liten extrameny på högerknappen när man skriver i textareor för att formatera texten.
  • Tabbrowser Extensions - Ett underbart tillägg som utökar "tabbrowsing" i Firefox. Ett absolut måste om man tycker om "tabs".
  • Tabbrowser Preferences - Ger dig ytterligare inställningsmöjligheter för dina "tabs"
Tack för tipsen, det där var ju välkomna tillägg. Jag har dock fått lite problem med tabbarna som jag inte lyckas lösa. När jag controlklickar på en länk för att öppna den i en ny tabb vill jag att den skall laddas i bakgrunden som den gjorde tidigare. Efter att jag installerade tilläggen får de nya tabbarna fokus direkt. Jag tycker mig ha petat i alla tänkbara inställningar under Options > Tabbed browsing, men utan framgång.
 
Re: Re: Plugins/Extensions/Tillägg

jimh skrev:
När jag controlklickar på en länk för att öppna den i en ny tabb vill jag att den skall laddas i bakgrunden som den gjorde tidigare. Efter att jag installerade tilläggen får de nya tabbarna fokus direkt.
Hade samma problem en gång när jag uppgraderade från 0.7 till 0.8 och förlorade mina inställningar så jag fortsatte köra min gamla installation väldigt länge istället för att gräva. Nu funkar det dock som jag vill igen. Det är ju lite för många skärmar att gå igenom och bestämma sig för vad man vill på. Valfrihet kan vara besvärlig ibland.

Nedan har jag valda delar ur prefs.js i min profileskatalog:
Källkod:
user_pref("browser.tabs.autoHide", false);
user_pref("browser.tabs.extensions.auto_cleanUp_count", 1);
user_pref("browser.tabs.extensions.default.type", 1);
user_pref("browser.tabs.extensions.loadInBackgroundBookmarks", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.loadInBackgroundHistory", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.loadInBackgroundJS", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.loadInBackgroundMiddleClick", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.loadInBackgroundWindow", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.loadInBackgroundWindow.platformNative", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.ondblclick", 113);
user_pref("browser.tabs.extensions.platform_native.behavior", 2);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_closebox.tab", 1);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_context.openAllLinksInTabs", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_item.bookmarkGroup", false);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_item.duplicateInWindow", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_item.editMenu", false);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_item.lockTab", false);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_item.newTab", false);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_item.removeLeft", false);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_item.removeRight", false);
user_pref("browser.tabs.extensions.show_item.setFixedLabelFor", false);
user_pref("browser.tabs.extensions.startup_action_overlay.one_time", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.tab_scroller", 1);
user_pref("browser.tabs.extensions.undo_cache.global", 100);
user_pref("browser.tabs.extensions.undo_cache.local", 20);
user_pref("browser.tabs.extensions.window_auto_close_timeout", true);
user_pref("browser.tabs.extensions.window_hook_mode", 1);
user_pref("browser.tabs.opentabfor.anybookmark", true);
user_pref("browser.tabs.opentabfor.anyhistory", true);
user_pref("browser.tabs.opentabfor.windowopen", true);
user_pref("browser.tabs.warnOnClose", false);
Jag tror det ska vara alla inställningar som jag kan hitta angående "tabbar" jag hade men ska leta vidare lite och se vad det är som kan spöka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.