Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Webbläsaren Firefox 1.0 nu ute...

Produkter
(logga in för att koppla)
eatfrog skrev:
Jag kör adblock och reklamen som ska finnas där under menydelen finns inte där för mig.
Jag blockar http://*/ads/* och reklamen som ska finnas där finns under /adverts/ads/ ..
Pang boom, puts väck. ;-)

Sidan fungerar utmärkt för mig, ja.

/Henri
Däremot var det besvärlig att ladda ned adblock; i Firefox gick det inte alls, i Explorer funkade det skapligt.

Nu är ju bara frågan; det är en .xpi-fil. Hur hanterar jag den? Min dator känner inte igen den när jag klickar på den.
 
Calle S skrev:
Däremot var det besvärlig att ladda ned adblock; i Firefox gick det inte alls, i Explorer funkade det skapligt.

Nu är ju bara frågan; det är en .xpi-fil. Hur hanterar jag den? Min dator känner inte igen den när jag klickar på den.

Xpi-filer är någon form av script-filer för mozilla och firefox och när man går till en sån med webbläsaren så installeras scriptet sig själv.
Man skall alltså inte ladda hem filen med någon annan webbläsare.

Finns kanske något manuellt sätt att installera... tyckte någon nämnde något om det nyss.
 
Du ska inte ladda hem den alls,
den ska installeras av firefox.
Ibland funkar det tyvärr tveksamt. :-/

Gå in hit: http://adblock.mozdev.org/dev.html
och klicka på:
Adblock 0.5 d2 nightly 39 - installs for all versions of mozilla and firefox

Fast mozdev.org var riiiktigt slö nu pga Firefox 1.0 releasen. Krävs nog lite tålamod.

/Henri
 
mrzoom skrev:
Finns kanske något manuellt sätt att installera... tyckte någon nämnde något om det nyss.
Kolla [verktyg] och sedan [inställningar]. Jag har "rubbet" installerat redan från start... Möjligt att det beror på tidigare installationer, men ett tips är ändå att titta efter innan.
 
ulltand skrev:
Kolla [verktyg] och sedan [inställningar]. Jag har "rubbet" installerat redan från start... Möjligt att det beror på tidigare installationer, men ett tips är ändå att titta efter innan.

Jo det är från tidigare installationer.
Det går inte att installera extensions manuellt via programet. Får du .jar filen kan du bara kopiera in den till din chrome katalog, men då måste man veta var man hittar både .jar filen och chrome. ;-)

/Henri
 
Ytterligare en mysko grej:
I detta exempel syns inte bilden och texten flyter i väg åt höger.

I Explorer ser det bra ut. Varför blir det så? Kan man gå förbi det på något sätt?
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    34.9 KB · Visningar: 293
Vilken sida är det? Gissningsvis är det fel på hemsidan och inte firefox. Tyvärr finns det fortfarande webbutvecklare som bara testar med IE och skriver så dålig kod att Firefox inte kan hantera sidan även om den oftast lyckats.

Nu verkar mozilla.org ha kvicknat till lite också, jag gissar att de blev ganska rejält många besökare :)
 
henab skrev:
Vilken sida är det? Gissningsvis är det fel på hemsidan och inte firefox. Tyvärr finns det fortfarande webbutvecklare som bara testar med IE och skriver så dålig kod att Firefox inte kan hantera sidan även om den oftast lyckats.

Det konstaterade vi på förra sidan. ;-)

Näe, men om vi ska va allvarliga så är inte firefox någon holy grail av webläsare. Den är rätt ny ännu om man jämför med IE, keep in mind att detta är först 1.0 som kommit.
Den har därmed buggar, den renderar inte alla sidor som den borde, och vissa saker fungerar mindre dåligt.
Men utvecklarna JOBBAR på problemen, IE's utvecklare har stått och trampat på samma ställe i flera år nu. Däri ligger den största skillnaden.
Om man har lite tålamod så fixas nog problemen, och ifall FF får lite större användarbas så kommer webutvecklarna inse att dom inte bara kan kolla mot IE längre och då fixas den sunkiga html-koden på köpet.

Calle's senaste problem ser rätt mysko ut, ser ut som om bilden bara försvunnit. Provade du reloada?

/Henri
 
henab skrev:
Vilken sida är det? Gissningsvis är det fel på hemsidan och inte firefox.
Men det gör ju att jag kommer att fortsätta med IE och fimpa Firefox, var felet än ligger.
Är IE mer förlåtande för dålig programering är det ju bara bra för användaren...tyvärr.

eatfrog skrev:
Calle's senaste problem ser rätt mysko ut, ser ut som om bilden bara försvunnit. Provade du reloada?
Ja. Nu när jag går in igen syns bilden, men texten är mysko.
Länk till sidan.
Och det finns på flera ställen på samma site.
 
Ifall en sida av femtio har något smärre problem tycker jag inte att det är ens nära nog med anledning till att låta bli att använda firefox.
Dom sidor som verkligen behöver ie kör jag i ie, det tar inte lång stund att starta upp, kolla sidan och stänga ner och sen fortsätta med slösurfandet.

Det händer kanske tre gånger i månaden jag måste göra det, och det är inget bekymmer för min del.

Sidan på den första länken såg helt bra ut, på den andra kom det lite text på bilden, ingen större sak i mitt tycke.

/Henri
 
Jo, det är ju rimligt. Jag brukar oftast undvika webbsidor som inte fungerar med min webbläsare och välja en annan site med liknande innehåll. Om jag inte kan det så startar jag IE för just den sidan.

Fast det är inte helt omöjligt att du stött på en bugg i Firefox, speciellt eftersom den ibland renderar den där sidan rätt om man laddar om. Om du orkar tror jag utvecklarna blir glada om du rapporterar problemet.

Det är tråkigt att du har haft så mycket problem med Firefox så här i början, för mig har den fungerat underbart bra.
 
Senast ändrad:
hmm... Mozilla, Firefox och Netscape har samma renderingsmotor och motorn har funnits längre än IEs. Så jag kan inte hålla med om att det har att göra med att den är ny och buggig.
 
henab skrev:
Jo, det är ju rimligt. Jag brukar oftast undvika webbsidor som inte fungerar med min webbläsare och välja en annan site med liknande innehåll. Om jag inte kan det så startar jag IE för just den sidan.
Fast ibland kan man ju inte välja en annan sajt...och det är tråkigt att behöva växla mellan olika läsare.


Det är tråkigt att du har haft så mycket problem med Firefox så här i början, för mig har den fungerar underbart bra.
Njaä så mycket problem har det inte varit, man skärskådar ju nya grejer desto mer också.
 
Motorn för Firefox och Mozilla är helt nyskriven, de använder inte alls Netscapes gamla kod (De tappade tydligen ett år på att försöka få det härket att fungera)
 
Calle S skrev:
Ja. Nu när jag går in igen syns bilden, men texten är mysko.
Länk till sidan.
Och det finns på flera ställen på samma site.
Första sidan har jag inga klagomål på alls, se skärmdump nedan. På andra länken hamnar texten först över översta bilden, efter reload ser det helt normalt ut.
 

Bilagor

  • djbattle_net.gif
    djbattle_net.gif
    42.5 KB · Visningar: 257
mrzoom skrev:
hmm... Mozilla, Firefox och Netscape har samma renderingsmotor och motorn har funnits längre än IEs. Så jag kan inte hålla med om att det har att göra med att den är ny och buggig.

Nix, där har du fel.
Netscape har NUMERA samma motor (gecko, heter den), men gecko är INTE deriverad från gamla netscapemotorn.

Gecko är _mycket_ nyare än IE.

Edit: jaha, Henrik var snabbare. ;-)

/Henri
 
eatfrog skrev:
Sidan på den första länken såg helt bra ut, på den andra kom det lite text på bilden, ingen större sak i mitt tycke.
I Netscape ser första sidan bra ut, men i den den andra går texten ut över hela bredden och är oläslig...
 
henab skrev:
Motorn för Firefox och Mozilla är helt nyskriven, de använder inte alls Netscapes gamla kod (De tappade tydligen ett år på att försöka få det härket att fungera)

ok, då är jag med.
dock så stämmer ändå det jag säger, Netscape använder samma motor som Mozilla. Dom använder Mozillas kod. Eftersom Mozilla har en öppen licens så tar dom mozillas kod och andrar om lite i den innan dom släpper sin läsare.

jag är inte helt säker på att den är helt omskriven.
 
niklasl skrev:
Första sidan har jag inga klagomål på alls, se skärmdump nedan. På andra länken hamnar texten först över översta bilden, efter reload ser det helt normalt ut.
När jag uppdaterar kan den se bra ut, trycker jag uppdatera en gång till kan något annat spännande hända; att bilden försvinner, texten hamnar rakt in i bilden...

Nåja, i övrigt tycker jag Firefox verkar vara en smidig läsare, gissar att sånt här åtgärdas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.