Annons

WACOM-bräda

Produkter
(logga in för att koppla)

dun

Medlem
När jag redigerar mina bilder har jag stor nytta av min sk. WACOM-bräda. Blir lite nyfiken på hur vanligt verktyg det egentligen är vid bildredigering. Så, har ni hört om/använt/använder WACOM-brädor?
 
Jag använder en till att måla med men när jag fipplar till bilderna använder jag den inte. Tycker musen går snabbare då.
 
Wacom är standard för nästan allt datorarbete.

Ibland växlar jag till en styrkula för att få mer precision när jag sätter ut ankarpunkter i Illustrator/Photoshop samt för att växla utrustningen jag använder dagligen. Vill minska risken för skador.
 
Jag använder min när jag ritar i illustrator eller ritar ut något i photoshop och det är väl det som jag har den till. Det går att surfa med den men till det använder jag min mus.
 
Det fungerar som en vanlig mus skillanden är att musen ser ut som en penna samt att man målar på en platta, men det bästa är att den känner av hur hårt du trycker. Trycket att du sedan lägga till så att du t.ex minskar storleken om du trycker löst och ökar om du trycker hårt.
 
dun skrev:
När jag redigerar mina bilder har jag stor nytta av min sk. WACOM-bräda. Blir lite nyfiken på hur vanligt verktyg det egentligen är vid bildredigering. Så, har ni hört om/använt/använder WACOM-brädor?

Använder dagligen, faktum är att jag använder den till allt datorarbete tom till surfandet.

Ids inte växla över till annan mus eftersom jag alltid har Ps igång och någon bild öppen jag fipplar med medan jag surfar.

Du kommer nog att förstå att vi är många här på Fotosidan som har ritplattor.
 
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av den ritbräda som Clas Olsson säljer? När jag kollade på specifikationen så lät den rätt bra.


Hälsningar,

Elisabeth
 
Norrlandsros skrev:
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av den ritbräda som Clas Olsson säljer? När jag kollade på specifikationen så lät den rätt bra.


Hälsningar,

Elisabeth

Enligt allt vad jag hört:

Köp Wacom.

Dock vet jag inget om den plattan du nämner.
 
köpte min första bräda (en wacom blev det efter att jag testat lite på en mässa) 98, utan att ha en egen dator ens.
sen dess kan jag inte vara utan.

det första jag gjorde var att hårdtesta brädan.... :eek:)
 

Bilagor

  • gillian.jpg
    gillian.jpg
    22.3 KB · Visningar: 753
Estethia skrev:
köpte min första bräda (en wacom blev det efter att jag testat lite på en mässa) 98, utan att ha en egen dator ens.
sen dess kan jag inte vara utan.

det första jag gjorde var att hårdtesta brädan.... :eek:)


Heja Christel, mkt snyggt :)


Själv kör jag en Wacom sen ett halvår tillbaka. Kan inte tänka mig att redigera bilder utan den, skulle brädan pajja skulle jag springa ner till butiken å köpa en ny tvärt. Den är helt enkelt underbar :)

P.S Han sover jämte mig varje natt och jag kallar honom Måns D.S
 
Låter intressant. Snygg bild Christel! Har kollat på wacom.com på lite olika alternativ. Vilken använder ni? Om man vill ha en trådlös (har BT) och det inte behöver vara top-of-the-line, vilken kan då vara lämplig?

mvh
Johan
 
geronimo13 skrev:
skulle brädan pajja skulle jag springa ner till butiken å köpa en ny tvärt.
precis vad jag gjorde när min graphire 2 pajade! fort som attan beställdes en ny intous 3...
*och nej, jag hade inte sönder min graphire med flit.... eller nåt*
;o)
 
Kul att det ändå är så många :) Håller med om att jag inte skulle kunna vara utan den. Musen känns så otroligt klumpig. Men att använda den när jag surfar.. nää, det är mycket knepigare. Hatar att dubbelklicka med WACOM-brädan :p
 
Men du behöver inte dubbelklicka, du har ju knappen på pennan för dubbelklick eller högerklick...
 
mipert skrev:
Men du behöver inte dubbelklicka, du har ju knappen på pennan för dubbelklick eller högerklick...
Beror på vad du har för inställningar på pennan. Själv har jag ställt in pennan så att det blir smidigare att redigera med den.
 
ohls skrev:
Det fungerar som en vanlig mus skillanden är att musen ser ut som en penna samt att man målar på en platta, men det bästa är att den känner av hur hårt du trycker. Trycket att du sedan lägga till så att du t.ex minskar storleken om du trycker löst och ökar om du trycker hårt.

Men vad reagerar den på? Hur skiljer den på när man "flyttar pennan" och när man ritar/markerar med den? Trycker man in en knapp eller?
 
Den reagerar när den får tryck på sig dvs nuddar du inte med pennan så ritar den inget heller
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.